General state of research in fundamentals and applied areas of tribology is analysed with taldng account of changes in structure of funding and other aspects of transfer from centmllzed state economy to market one under simultaneous effect of USSR disintegration to independent states. Belarus Tribology Society as a coordinating body is presented. Activities of the major centers of research in friction, wear and lubrication are shown. Recent advances in development of analytical and calculation methods, surface characterization, wear testing and standardization, condition monitoring and tribomaterials are considered.
질화규소는 고온에서 고강도, 고경도, 내열성, 내식성 등의 우수한 성질을 가지고 있기 때문에 열교환기, 공구, 기계밀봉(mechanical seal), 자동차용 엔진부품중의 피스톤 및 실린더 링 등의 중요한 부품의 재료로 크게 부목받고 있다. 이러한 질화 규소의 고온에서의 마모, 마찰거동이 중요한 부품으로의 활용범위를 넓히고 또한 기능성을 향상시키기 위해서 고온에서의 마모, 마찰거동에 대한 연구 및 이해가 절대적으로 필요하다. 공유결합성이 강한 질화규소의 소결시에 첨가되는 첨가제나 제조공정에서 들어갈 수 있는 불순물들은 소결체의 입자모양이나 입계에 존재하는 상의 점도를 변화시켜 고온에서의 기계적성질을 저하시키는 것으로 알려졌다.
최근 회전계의 고속화, 소형화 및 정숙운전에 대한 요구가 엄격해짐에 따라 볼베어링을 저어널베어링으로 대체하는 흐름이 증가하고 있으나, 저어널베어링의 기본 구조상 운전시 여러 종류의 진동모드가 발생되며 이에 따라 엄밀한 설계가 요구된다. 이러한 요구에 따라 본 연구에서는 불안정성을 억제할 수 있는 것으로 알려진 빗살무늬 저어널베어링을 대상으로 하여 보다 정확한 설계를 위한 수치해석 프로그램을 개발하였다. 빗살무늬저어널베어링의 해석법으로는 간극의 비선형성을 단순화 시키기 위하여 무한홈을 가정한 협곡이론을 시초로 하여 최근에는 컴류터 계산속도의 발달로 실제 형상에 대해 해석한 직접계산법 등이 알려져 있다. 직접계산법은 협곡이론에 의한 계산법에 비해 많은 시간이 걸리는 단점이 있으나, 베어링이 소형화되어 실제 많은 홈을 가공하기 힘들거나 홈이 원호형으로서 직각홈으로 가정하기가 곤란한 요소에서는 협곡이론을 적용하는데 무리가 있을 것으로 사료된다. 따라서 본 연구에서는 직접계산법을 채택하여 소형 베어링 모델에 대한 부하특성을 수치해석하고, 이를 협곡이론과의 비교를 통하여 그 차이점을 검토하였다. 이를 위해 압축성을 고려한 레이놀즈 방정식에 대한 베어링 주위의 압력분포를 계산하는 프로그램을 제작하였으며, 주어진 설계조건하에서 빗살무늬 형상을 결정하는 피라미터들의 최적값을 산출하고, 아울러 플레인저어널베어링과의 비교를 통하여 설계조건에 따른 빗살무늬저어널베어링의 기존 불베어리의 대체 가능성을 평가하였다.
The conical bearing can be used to support the radial and thrust load simultaneously. Two circumferential grooves with discrete hole restrictions are made on the bearing surface in order to increase stiffness. In this paper, the dynamic characteristics of this type of bearings are calculated such as stiffness and champing coefficients. As a results of theoretical analysis, it is verified that there exist the groove depth and distance between two grooves which produce the maximum stiffness at the given bearing dimensions.
To increase the fuel economy, a reduction of friction loss is important in engines. Experimental investigations have been required for reducing the friction loss of crankshaft bearings. Hydraulic cylinder, and servo control ler system which modified the applied load, and test rig for the observation of the characteristics of engine crankshaft bearings were designed and fabricated. Experiment is performed. Friction torque, journal locus and circumferential temperature variations of crankshaft bearings were measured with appling load, revolution speed, and oil inlet temperature, etc.
In this paper the characteristics of Hydrostatic Bearing of piston of cylinder are investigated . The dynamic characteristic equations of piston considering both parallel and rotational motion and time dependent modified Reynolds Equation are analyzed and the dynamic pressure distribution of oil film is numerically calculated by perturbation method and finite difference method. and the atatic analysis is carried out. so, the influence of design parameter of piston on the characteristic of bearing is analyzed.
From the analysis of shaft-bearing indeterminate system, moment and misalingment angle which was generated in bearing were determined. And the influence of span length between bearings on the fatigue life was established. The equation to estimate the cage rotational speed was proposed, and this equation was verified by the measuring of cage speed and shaft speed. And accoding to quasi-static analysis, the spinning speed of ball was determined.
Systems with journal bearings generally operate in large scale and under severe loading conditions such as steam generator turbines and internal combustion engines, in contrast to the machineries using rolling element bearings. Failure of the bearings in these machineries can result in the system breakdown. To avoid the time consuming repair and considerable economic loss, the detection of incipient failure in journal bearings becomes very important. In this experimental approach, acoustic emission monitoring is employed to the detection of incipient failure caused by intervention of foreign particles most probable in the journal bearing systems. It has been known that the intervention of foreign materials, insufficient lubrication and misassembly etc. are principal factors to cause bearing failure and distress. The experiment was conducted under such designed conditions as inserting alumina particles to the lubrication layer in the simulated journal bearing system. The results showed that acoustic emission could be an effective tool to detect the incipient failure in journal bearings.
Air-Lubricated tilting pad journal bearing that has high stability is analyzed by using the direct method, and this bearing is usually used to need high precision. The pressure that supports the shaft is occured by the differences between the shaft and pads radii of curvatures. So the characteristics of load capacity for their variable values is important. In this paper the load capacity is compared with some of the eccentricity ratio values. The large load oapacity comes form large eccentricity ratio, high bearing number and high preload. But if the preload becomes too high, the shaft comes into contact with the pads. Stiffness and damping coefficients are compared with some of the preload, too. The coefficients decreased along compressibility number with constant load.
지금까지의 세라믹스의 마멸실험은 각종 세라믹스의 재질을 달리한 경우의 제특성을 규명하여 왔지만 전자, 기계부품 및 자동차부품 등의 구조용세라믹스로 널리 사용되는 순도를 달리한 알루미나 세라믹스의 마멸 겅동에 대한 연구는 아직 이루어지지 않고 있는 실정 이다. 따라서 본 연구에서는 저가격으로 가장 널리 이용될 가능성이 있는 순도를 달리한 알루미나 세라믹스의 마찰, 마멸거동을 상세히 조사하여 각종 기계부품 및 자동차부품의 tribology 설계의 기초자료를 제시하는 것을 목적으로 하였다.
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[게시일 2004년 10월 1일]
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