A Comparative Study on French and Korean Primary Mathematics Education

프랑스와 우리나라의 초등 수학교육 비교 연구: 수와 연산 영역을 중심으로

  • 서동엽 (춘천교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2020.04.16
  • Accepted : 2020.05.15
  • Published : 2020.05.31

Abstract

The study examined on the general educational system, the structure of the document of mathematical curriculum, and the characteristics of the achievement standards written in the document of France in order to compare with Korean primary mathematics education. French pupils learn about 5% more hours than Korean sixth grade pupils, and French document of mathematical curriculum describes the contents included in the documents more concretely than us. There were a large differences in the subjects both of mixed calculations and division of fractions in the area of number and operations. The study proposed the necessity for researches on the concrete description of the document of mathematical curriculum, more concrete examples to use to teach pupils on the viewpoints of school mathematics, and the learning sequences and methods of the division of fractional numbers. At last we proposed to need rethink of the importances and teaching methods of calculations.

본 연구에서는 프랑스와 우리나라의 초등 수학교육 비교를 위하여 일반적인 초등수학교육 체계, 수학 교육과정의 문서 체계, 수와 연산 영역을 중심으로 수학 교육과정의 지도 내용의 특징을 살펴보았다. 초등학교 6학년 수학 수업 시수는 프랑스가 우리나라보다 약 5% 더 많이 배우고 있고, 수학 교육과정 문서는 전반적으로 우리나라보다 더 구체적인 특성을 보인다. 수와 연산 영역 교육과정의 비교 결과 특히 혼합계산과 분수의 계산에서 많은 차이가 있었다. 본 연구를 통하여 수학 교육과정 문서의 구체화와 학교 수학적 관점에서 허용되는 구체적인 사례 제시, 분수의 계산 중에서 특히 분수의 나눗셈의 지도 시기와 방법에 대한 연구의 필요성을 제안하였다. 마지막으로 초등 수학에서 계산의 중요성과 지도 방법에 대한 재고가 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2013). 수학 4-1. 서울: 천재교육.
  2. 교육부 (2015). 교육부 고시 제2015-74호 [별책 2] 초등학교 교육과정. PDF 문서.
  3. 교육부 (2018). 수학 4-1. 서울: 천재교육.
  4. 김미숙, 윤종혁, 최수진, 구자억, 윤정현, 정광석 (2016). 주요국의 교육 정책 비교 연구. 한국교육개발원 교육부 정책연구 CRM 2016-163.
  5. 김부미, 강현영, 김선희, 남진영, 박미미, 서동엽, 이동환, 이환철, 조진우 (2019). 세계의 수학교육 둘러보기. 서울: 경문사.
  6. 김선희, 남진영, 서동엽, 강현영, 김부미, 이동환, 조진우 (2019). 2018 수학교육 국제동향 분석 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  7. 박경미 외 41인 (2015). 2015 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정(교수.학습방법 및 평가) 개발 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  8. 박형주 (2018). 배우고 생각하고 연결하고. 서울: (주)북하우스퍼블리셔스
  9. 이승우 (2020). 프랑스 중학교 수학 교육과정 분석: '알고리즘과 프로그래밍' 영역을 중심으로. 학교수학, 22(1), 대한수학교육학회. 125-159.
  10. 장혜원 (2000). 프랑스의 수학교육 연구에 대한 고찰. 수학교육학연구, 10(2). 대한수학교육학회. 183-197.
  11. 장혜원 (2001). 프랑스의 수학교육 및 수학교육과정. 학교수학, 3(2). 대한수학교육학회. 401-421.
  12. 조인영, 강완 (2018). 초등학교 수학과 교육과정 성취기준 진술 방식 분석. 한국초등수학교육학회지, 22(1). 69-92.
  13. Ministere de l'education nationale, de l'enseignement superieur et de la recherche (2015). Programmes pour les cycles 2, 3, 4. PDF file.
  14. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015a). CP Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  15. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015b). CE1 Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  16. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015c). CE2 Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  17. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015d). CM1 Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  18. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015e). CM2 Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  19. Ministere de l'education nationale et de la jeunesse (2015f). 6e Mathematiques ATTENDUS de fin d'annee. PDF file.
  20. Villani, C., & Torossian, C. (2018). 21 mesures pour l'enseignement des mathematiques. Ministere de l'education nationale.