Mathematics Education for Humanistic Imagination and Character Education

인문학적 상상력과 인성 함양을 위한 수학교육

  • Received : 2020.04.16
  • Accepted : 2020.05.15
  • Published : 2020.05.31

Abstract

The purpose of this study is to develop the elementary mathematics education program for the cultivation of humanistic imagination and characters through the link between mathematics and literature to find out its effectiveness. This study has verified the effectiveness of mathematics academic achievement, humanistic imagination and characters with the program development and preliminary program and application of this program for two years. After conducting classes on proportional expression and proportional distribution for 79 sixth-grade elementary school students (39 in the experimental class and 40 in the comparative class) in Seoul and Gyeonggi-do under this program, the researcher analyzed how the application of the program affects students' perception using pre- and post-examinations on mathematics academic achievement, humanistic imagination, and characters, including interviews with students, and analysis of outputs of the students. Studies have shown that the application of the elementary mathematics education program to foster humanities imagination and characters did not make any significant difference in mathematics academic achievement, and there were statistically significant differences in the subcategories of "reflection on life", "positive self-consciousness" and "humanistic imagination" categories, and there were no statistically significant differences in the "purpose of life" and "human relations" categories. However, the responses from the students' interviews showed that their perspectives of humans and the world has become wider and deeper. It also did not produce significant results for characters. As suggestions, the ministry should present the need to develop and distribute concerning materials for teachers, secure time for creative experience activities for convergence subjects, and operate practical and long-term training programs for teachers.

본 연구의 목적은 수학과 문학의 연계를 통한 인문학적 상상력과 인성 함양을 위한 초등수학교육 프로그램을 개발하여 그 효과성을 알아보기 위한 것이다. 본 연구는 2년 동안 프로그램 개발 및 프로그램의 효과성 검증을 위해 서울시와 경기도의 초등학교 6학년 학생 79명(비교반 40명, 실험반 39명)을 대상으로, 비례식과 비례배분에 대한 단원을 대상으로 수업을 진행한 후, 수학 학업성취도, 인성, 인문학적 상상력에 대한 사전 사후 검사, 학생의 면담 및 산출물 분석하였다. 연구 결과, 본 프로그램의 적용이 학생들의 수학 학업성취도 및 인성에는 통계적으로 의미 있는 차이가 없었고, 인문학적 상상력의 하위 범주에서 '삶에 대한 성찰', '긍정적인 자의식', '인문학적 상상력'에서는 통계적으로 유의미한 차이가 있었고, '삶의 목적'과 '인간관계'에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 학생 면담의 응답 내용을 보면, 인간과 세계를 보는 학생들의 관점의 폭이 넓어지고 깊이가 깊어졌음을 알 수 있었다. 제언으로, 현장 교사들을 위한 풍부한 자료 개발 및 보급, 인문학적 상상력 함양을 위한 융합교육을 위한 창의적 체험활동 등의 시간 확보, 그리고 교사들을 위한 실제적이고 장기적인 연수 프로그램 운영의 필요성을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강명혜 (2014). 문화: 인문학적 상상력을 통한 창의적 글쓰기, 말하기 교수 학습 전략. 온지논총, 39, 265-295.
  2. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정. 서울: 교육부.
  3. 교육부 (2016). 2015 개정 교육과정 총론 해설. 서울: 교육부.
  4. 국립국어원 (2020). 인터넷 사전. 국립국어원. Available from https://www.korean.go.kr/
  5. 김상환 (2007). 새로운 인문학적 상상력의 조건. 국어국문학, 147, 29-56.
  6. 김성준, 이동환 (2015). 스토리텔링 기반 수학교과서에 대한 초등 교사 인식 조사. 한국초등수학교육학회지, 19(2), 143-158.
  7. 김은하 (2010). 아동문학을 활용한 수학 수업이 수학적 의사소통에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 남상욱 (2014). 국가의 위기와 인문학적 상상력. 인문학 연구, 22, 177-185.
  9. 박만구 (2013). 초등학교 수학과 스토리텔링 교과서 개발 및 적용 사례: 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 활용의 실제. 2013 한국수학교육학회 학술발표논문집, 513-531.
  10. 설정현, 백석윤 (2007). 수학동화 쓰기 활동에서 나타나는 초등학생의 인지적.정의적 특성 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 137-160.
  11. 신정순 (2008). 문학을 활용한 수학 활동에서 교사의 비계설정이 유아의 수학 능력에 미치는 효과. 광주대학교 산업대학원 석사학위논문.
  12. 이경우 (1995). 수학교육을 위한 목록 도서의 범주화 연구: 미국의 자료를 중심으로. 유아교육연구, 15(1), 123-143.
  13. 이경우, 이은화, 곽향림, 홍혜경, 김순환 (1998). 문학중심의 수학교육 프로그램. 교과교육학연구, 2(2), 5-20.
  14. 이덕환 (2013. 11. 25). 인문학적 상상력, 과학, 그리고 창의적 문화. 원대신문.
  15. 이수범 (2015). 초등학생'열 명 중 넷'이미 수학 포기. Available from http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/701366.html#csidxe3d22db6fb5438c9f111fac63178852
  16. 이종성 (2010). 감성과 문화 그리고 인문학적 상상력. 대동철학, 53, 319-343.
  17. 이케다 가요코(池田香代子) (2001/2009). 세계가 만일 100명의 마을이라면. 한성례 역. 서울:매거진 하우스.
  18. 최인숙 (2010). 다문화시대의 삶을 위한 인문학적 상상력. 철학사상문화, 9, 75-101.
  19. 홍혜경 (2004). 유아 수학능력 발달과 교육. 서울: 양서원.
  20. 황수영 (2010). 철학과 인문학, 개념적 상호작용의 역사: 서양문학이 형성과 발전에 대한 소고. 인문논총, 63, 179-215.
  21. 황연희 (2007). 문학적 접근을 통한 유아 수학 개념 분석. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  22. 현주 외 (2014). KEDI 인성검사 실시요강: 초.중.고 공용. 한국교육개발원.
  23. Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECE Education Working Papers No. 14. Available from https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/218525261154.pdf?expires=1586921429&id=id&accname=guest&checksum=0B9BE55E465BE514C8313DE9581589C5
  24. Bader, J. E. (2014). Strengthening the connection between the school library and math and science. Unpublished doctoral dissertation, University of Central Missouri.
  25. Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Lithner, J. et al. (2014). Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum. The Journal of Mathematical Behavior, 33(1), 72-87. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.10.001
  26. Coleridge, S. T., Engell, J., & Bate, W. J. (1984). Biographia literaria, or Biographical sketches of my literary life and opinions (Vol. 75). Princeton University Press.
  27. Ducos, M. (2016/2017). 한밤의 왕국. 류재화 역. 서울: 국민서관.
  28. Einstein, A. (1999). Imagination is more important than knowledge. Advanced Manufacturing, 1(4), 24-25.
  29. Ellmann, R. (1968). The artist as critic: Critical writings of Oscar Wilde. New York: Random House.
  30. Fite, G. (2002). Reading and math: What is the connection? A short review of the literature. Kansas Science Teacher, 14, 7-11.
  31. Furner, J. M. (2018). Using children’s literature to teach Mathematics: An effective vehicle in a STEM world. European Journal of STEM Education, 3(3), 1-12. Available from https://doi.org/10.20897/ejsteme/3874
  32. Heidema, C. (2009). Reading and writing to learn in mathematics: Strategies to improve problem solving. Adult Literacy in Perspective, 1, 2-6.
  33. Klein, F. (1979). Development of mathematics in the 19th century. Brookline, MA: Math Sci Press.
  34. Koichu, B., Berman, A., & Moore, M. (2004). Promotion of heuristic literacy in a regular mathematics classroom. For the Learning of Mathematics, 24(1), 33-39.
  35. Lubinski, C. A., & Otto, A. D. (1997). Literature and algebraic reasoning. Teaching Children Mathematics, 3(6), 290-296. https://doi.org/10.5951/TCM.3.6.0290
  36. National Council of Teachers of Mathematics[NCTM] (1991). Professional standards for teaching and learning mathematics. Reston, VA: Author.
  37. National Council of Teachers of Mathematics[NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  38. Ojose, B. (2008). Applying Piaget's theory of cognitive development to mathematics instruction. The Mathematics Educator, 18(1), 26-30.
  39. Organization for Economic Cooperation and Development[OECD], (2013). PISA 2012 Assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. OECD Publishing.
  40. Organization for Economic Cooperation and Development[OECD]. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing. Available from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
  41. Sidenvall, J. (2019). Literature review of mathematics teaching design for problem solving and reasoning. Nordic Studies in Mathematics Education, 24(1), 51-74.
  42. Sullivan, T. (2016/2017). 나는 초코렛의 달콤함을 모릅니다. 이보미 역. 서울: 푸른숲주니어.
  43. Swift, J. (1726/2000). 걸리버여행기. 신현철 역. 서울: 문학수첩.
  44. Thiessen, D., & Matthias, M. (Eds.) (1992). The wonderful world of mathematics: A critically annotated list of children's books in mathematics. Reston, VA: NCTM.
  45. TIMSS and PIRLS International Study Center. (2016). TIMSS 2015 International results in mathematics. Available from http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/internationalresults/wp-content/uploads/filebase/full%20pdfs/T15-International-Results-in-Mathematics.pdf
  46. Tisler, R. W. (1988). Mathematics from children’s literature. Arithmetic Teacher, 35, 42-47. https://doi.org/10.5951/AT.35.6.0042
  47. Tisler, R. W. (1992). How to use children's literature to teach mathematics. Reston, VA: NCTM.
  48. Tolstoy, L. (1886/2001). How much land does a man need? Collected shorter fiction. Translated by A. and L. Maude. London: Everyman.
  49. Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Readings on the Development of Children, 23(3), 34-41.
  50. Vygotsky, L. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7-97. https://doi.org/10.1080/10610405.2004.11059210
  51. Wilburne, J. M., & Napoli, M. (2008). Connecting mathematics and literature: An analysis of pre-service elementary school teachers' changing beliefs and knowledge. Issues in the Undergraduate Preparation of Mathematics Teachers. Available from awww.k-12prep.math.ttu.edu