DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Evaluation Criteria of the Physical Computing Based Learning Tools for SW Education in the 2015 Revised National Curriculum for Elementary Education

2015 개정 초등 교육과정의 SW교육을 위한 피지컬 컴퓨팅 기반 교구 평가 준거 개발

  • 전형기 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2018.09.11
  • Accepted : 2018.09.29
  • Published : 2018.09.30

Abstract

The 2015 revised national curriculum includes SW courses to improve computational thinking, and a variety of physical computing tools for learning are on sale for use in education. The purpose of this study is to provide a basis for selecting physical computing tool for learning suitable for learning situations and learning purposes, and to provide a reasonable basis for judging the choice of tools in the field. Delphi survey method was used as a reference method for developing evaluation criteria through 25 expert panels. As a result, the criterion of evaluation of the learning tool composed of 40 essential and 11 selection criteria for 7 domains was presented. In addition, the evaluation results of five kinds of learning tools commercialized through the evaluation criteria of the learning tool were analyzed. The evaluation criteria for the learning tools developed through this study are expected to help teachers select rational learning tools and help learning tool developers develop learning tools.

2015 개정교육과정은 컴퓨팅 사고력을 향상시키고자 SW교육과정이 포함되었으며 교육 현장에서 활용될 다양한 피지컬 컴퓨팅 기반의 교구가 판매되고 있다. 본 연구는 교수 상황과 교수 목적에 적합한 피지컬 컴퓨팅 기반의 학습도구를 선정하는데 필요한 준거를 마련하여 현장의 도구 선택에 합리적인 판단 근거를 제공하는데 목적이 있다. 평가 준거 마련 방법으로는 25명의 전문가 패널을 통해 델파이 조사 방법을 사용하였다. 그 결과 7개의 영역에 대해 40개의 필수 준거와 11개의 선택 준거로 구성되는 교구 평가 준거가 제시되었다. 또한 도출된 학습 도구 평가 준거를 통해 현재 상용화된 5종의 학습 도구에 대한 평가 결과를 분석하였다. 본 연구를 통해 개발된 교구 평가 준거는 교사들의 합리적인 교구 선택과 교구 개발자의 교구 개발에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정 총론. 교육부 고시 제 2015-74호.
  2. 강혜진 (2005). 프로그래밍 기초 능력 배양을 통한 아동의 논리적 사고력 신장에 관한 분석. 석사학위. 숙명여자대학교.
  3. 대구화남초등학교 (2016). SW교구 활용 교사연구회 최종보고서. 한국과학창의재단.
  4. 라채림(2017). 엔트리(Entry)를 활용한 피지컬 컴퓨팅 학습 프로그램 개발. 석사학위. 대구교육대학교 교육대학원.
  5. 이은경(2007). 컴퓨터교과교육 : 로봇 프로그래밍 학습이 문제해결력에 미치는 영향. 컴퓨터교육학회논문지, 10(6), 19-27.
  6. 전성균(2016). 지속가능한 흥미 발달을 위한 피지컬 컴퓨팅 활용 프로그래밍 교육 연구. 박사학위. 한국교원대학교대학원
  7. 김경현 (2011). 로봇활용수업이 학생의 학습몰입 향상에 미치는 효과. 한국컴퓨터교육학회, 14(2). 1-12.
  8. Dan, O., & Tom, I.(2004). Physical computing: sensing and controlling the physical world with computers. : Course Technology Press.
  9. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정 각론. 실과(기술가정) 교육과정.
  10. 박성익, 임철일, 이재경, 최정임(2006). 교육방법의 교육공학적 이해. 교육과학사.
  11. Bates, A. W. (Tony). (1995). Technology, Open Learning and Distance Education. London: Routledge..
  12. 이종성(2001). 델파이 방법. 교육과학사.
  13. 이영재(2017). 2015 개정 교육과정의 초등학교 소프트웨어 교육을 위한 피지컬 컴퓨팅 교구 선택 기준 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 21(4), 437-450. https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.437
  14. 강영호, 윤석준, 강길원, 김창엽, 유근영, 신영수(1998) 델파이법을 적용한 암 연구수준의 평가. 대한예방의학회, 31(4), 844-856.
  15. 강용주(2008). 델파이 기법의 이해와 적용사례. 한국장애인고용노동단.

Cited by

  1. Development of Project-based Robot Education Program for Enhancing Interest toward Robots and Computational Thinking of Elementary School Students vol.24, pp.1, 2018, https://doi.org/10.9708/jksci.2019.24.01.247
  2. Research on SW Education in the COVID-19 Era:Focusing on Computational Thinking and ICT vol.22, pp.4, 2021, https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.4.629