DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Programming-based TPACK Educational Program on Self-efficacy of Pre-service Teachers

프로그래밍 기반 TPACK 교육 프로그램이 예비 교사의 자아효능감에 미치는 효과

  • 김성원 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2018.08.30
  • Accepted : 2018.09.29
  • Published : 2018.09.30

Abstract

As the importance of technology increases, the need for TPACK, an knowledge for pre-service teachers, to integrate technology into education has increased. In order to improve TPACK of pre-service teachers, programming-based TPACK education program was developed. However, the developed educational program did not affect the self-efficacy of pre-service teachers. In order to solve this problem, in this study, the improved TPACK-P education program was applied to pre-service teachers to verify the change of self-efficacy. As a result, the improved TPACK-P education program was effective in the development of self-efficacy of pre-service teachers. In detail, pre-teacher's self-confidence and preference of task difficulty were significantly improved than previous. The TPACK-P education program, which is improved through this, confirms that the pre-service teacher promotes the integration of technology into the classroom rather than the existing education program.

테크놀로지의 중요성이 증가함에 따라 교육에 테크놀로지를 통합하기 위하여 예비 교사를 위한 지식인 TPACK의 필요성이 증가하였다. 이에 따라 예비 교사의 TPACK 향상을 위하여 프로그래밍 기반 TPACK 교육 프로그램이 개발하였지만, 개발된 프로그램은 예비 교사의 자아효능감 발달에 한계가 존재하였다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 개선된 TPACK-P 교육 프로그램을 예비 교사에게 적용하여 자아효능감 변화를 검증하였다. 검증을 위하여, 두 집단의 예비 교사에게 기존과 개선된 TPACK-P 교육 프로그램을 적용하였다. 적용 결과, 개선된 TPACK-P 교육 프로그램은 예비 교사의 자아효능감 발달에 효과적이었다. 세부 영역에서는 예비 교사의 자신감, 과제난이도선호가 기존 프로그램보다 유의한 향상이 진행된 것으로 나타났다. 이를 통하여 개선된 TPACK-P 교육 프로그램은 기존의 교육 프로그램보다 예비 교사가 수업에 테크놀로지를 통합을 촉진한다는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Kim, S. W. & Lee, Y. (2016a). Development of a Software Education Curriculum for Secondary Schools. 한국컴퓨터정보학회논문지, 21(8), 127-141.
  2. Kim, S. W. & Lee, Y. (2016b). The Effect of Robot Programming Education on Attitudes towards Robots. Indian Journal of Science and Technology, 9(24).
  3. Schwab, K. (2017). The fourth industrial revolution. Crown Business.
  4. Berson, M., Diem, R., Hicks, D., Mason, C., Lee, J., & Dralle, T. (2000). Guidelines for using technology to prepare social studies teachers. Contemporary issues in technology and teacher education, 1(1), 107-116.
  5. 이다희 & 황우형 (2018). 수학교사의 테크놀로지 교수 내용 지식 (TPACK) 에 대한 연구: TPACK 에 대한 인식 및 교육요구도 분석 중심으로. A-수학교육, 57(1), 1-36.
  6. Koehler, M. J. & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). Mah-wah, N]: Lawrence Erlbaum Associates.
  7. 봉미미 & 송정근 (2004). ICT 활용 수학수업에 대한 중학교 수학교사와 학생들의 인식 및 태도 조사. 교과교육학연구, 8, 147-165.
  8. 김선희 (2012). 미래 수학 교실에 대한 전망과 교사들의 인식 조사. 교과교육학연구, 16, 285-324.
  9. 김영진 & 이재학 (2010). 중등 수학 교사의 공학 관련 현직 연수 실태 분석 및 개선 방안 연구. 수학교육논총, 38, 37-48
  10. Grugeon, B., Lagrange, J. B., Jarvis, D., Alagic, M., Das, M., & Hunscheidt, D. (2009). Teacher education courses in mathematics and technology: Analyzing views and options. In Mathematics education and technology-rethinking the terrain (pp. 329-345). Springer, Boston, MA.
  11. Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006a). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  12. 박재한 (2013). 수학 수업과 평가에서 공학적 도구 활용에 대한 교사들의 인식 조사. 석사학위논문, 순천대학교.
  13. Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of educational computing research, 32(2), 131-152. https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV
  14. Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70.
  15. Wu, Y. T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), E73-E76. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01349.x
  16. 최정원, 이은경, & 이영준 (2015). TPACK에서 테크놀로지의 확장, 도구, 응용 소프트웨어, 그리고 프로그래밍. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 23(2), 137-138.
  17. 김성원, 박혜란, & 이영준 (2017). 예비 교사의 테크놀로지 교수 내용 지식 향상을 위한 교육 프로그램 개발. 한국컴퓨터교육학회학술발표대회논문집, 21(1), 123-126.
  18. 김성원 & 이영준 (2017a). 교사의 테크놀로지 교수 내용 지식 향상을 위한 TPACK-P 교육 프로그램 적용. 한국컴퓨터교육학회학술발표대회논문집, 21(2), 217-220.
  19. 김성원 & 이영준 (2017b). 예비 교사의 테크놀로지 교수 내용 지식 향상을 위한 TPACK-P 교육 프로그램 개발. 한국컴퓨터정보학회논문지, 22(7), 141-152.
  20. 김성원 & 이영준 (2018a). 프로그래밍 기반 TPACK 교육 프로그램의 개선 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 22(1), 21-23.
  21. 김성원 & 이영준 (2018b). TPACK-P 교육 프로그램이 예비 교사의 자아 효능감에 미치는 효과. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 26(2), 277-278.
  22. 김성원 & 이영준 (2018c). 예비 교사의 자아효능감 향상을 위한 프로그래밍 기반 TPACK 교육 프로그램 적용. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 22(2), 19-21.
  23. Niess, M. L., Sadri, P. & Lee, K. (2007). Dynamic spreadsheets as learning technology tools: Developing teachers' technology pedagogical content knowledge (TPCK). American Educational Research Association.
  24. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  25. Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
  26. Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006b). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  27. Thompson, A. D. & Mishra, P. (2007). Editors' remarks: Breaking news: TPCK becomes TPACK!. Journal of Computing in Teacher Education, 24(2), 38-64.
  28. Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(4), 134-143. https://doi.org/10.1080/21532974.2011.10784670
  29. 강순자 & 장미라 (2016). 중학교 수학교사의 테크놀로지 통합 자기효능감에 관한 연구. A-수학교육, 55(4), 523-538.
  30. 조은애 & 권혁진 (2008). 수학교육에 공학적 도구의 활용에 대한 교사들의 인식과 활성화 방안. 교과교육연구, 1(1), 1-29.
  31. 심숙영. (2010). 구성주의 교사 신념과 교사의 ICT 태도와 ICT 활용능력 관계. 아동과권리, 14, 109-128.
  32. 설문규 & 손창익 (2012). 초등학교에서 스마트 교육에 대한 교사들의 활용 인식 조사. 한국정보교육학회 논문지, 16(3), 309-318.
  33. Baran, E. & Uygun, E. (2016). Putting technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK) in action: An integrated TPACK-design-based learning (DBL) approach. Australasian Journal of Educational Technology, 32(2).
  34. Lee, E., Kim, S. W., & Lee, Y. (2017, October). An Investigation of the Relationship between Self-Efficacy and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among Preservice Teachers. In E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (pp. 627-631). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  35. 김성원 & 이영준 (2018d). 프로그래밍 기반 수업 설계에 대한 예비 교사의 인식 조사. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 26(1), 117-120.
  36. 김아영 & 차정은 (1996). 자기효능감과 측정. 산업 및 조직심리학회 동계학술발표대회논문집, 51-64.
  37. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986.
  38. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  39. 김아영 (1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리연구, 11(2), 1-19.
  40. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
  41. Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of educational research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  42. Albion, P. (1999). Self-efficacy beliefs as an indicator of teachers' preparedness for teaching with technology. In Proceedings of the 10th International Conference of the Society for Information Technology & Teacher Education (SITE 1999) (pp. 1602-1608). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  43. Anderson, S. E., & Maninger, R. M. (2007). Preservice teachers' abilities, beliefs, and intentions regarding technology integration. Journal of Educational Computing Research, 37(2), 151-172. https://doi.org/10.2190/H1M8-562W-18J1-634P
  44. Abbitt, J. T., & Klett, M. D. (2007). Identifying influences on attitudes and self-efficacy beliefs towards technology integration among pre-service educators. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 6(1), 28-42.
  45. Wang, L., Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers' self-efficacy beliefs for technology integration. Journal of research on technology in education, 36(3), 231-250. https://doi.org/10.1080/15391523.2004.10782414
  46. Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  47. Kim, S. W., & Lee, Y. (2018). The effects of the tpack-p education program on teaching expertise of Pre-Service teachers'. Indian Journal of Public Health Research & Development, 9(8), 616-621. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2018.00801.X
  48. Kim, S. W., & Lee, Y. (2018). The Effects of the TPACK-P Educational Program on Teachers' TPACK Programming as a Technological Tool. International Journal of Engineering & Technology, 7(3.34), 636-643.
  49. Kim, S. W., & Lee, Y. (2018). Development and Application of the TPACK-P Education Program for Preservice Teachers' TPACK. International Journal of Engineering & Technology, 7(3.34), 636-643.