DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Expression Recognition of the Experience of the Sinmyung and the Movement in the Korean Dance of College Students Majoring in Musical: A Qualitative

뮤지컬 전공대학생들의 한국 춤 신명체험(神明體驗)과 움직임 표현인식;질적 접근

  • Received : 2018.11.08
  • Accepted : 2018.12.20
  • Published : 2018.12.28

Abstract

The purpose of this paper is to study on the elements of the Sinmyung and the expression recognition of body movement in Korean dance of college students majoring in musical. The participants were 12 male and female college students in musical major who experienced in dance, song and acting. The program was composed of the experience of the Sinmyung: recognition of sound and dance, breathing and movement in the Korean dance, 8 hours twice a week for four weeks. As a qualitative approach is the discovery of the center of the process, we carried out an inductive analysis of the area on the basis of observation, in-depth interview and student report. The core of this analysis is to attempt to analyze contents concentrating on the recognition exploration of the Sinmyung sentiment and the body expression through sound and breathing. In conclusion, for college students majoring in musical, the expression recognition of the experience of the Sinmyung and the movement in the Korean dance contributes to the improvement of creative thinking through body perception, and the practical use of the capacity of image expression through concentration of sound and breathing. Finally, the results of this research could articulate with the value of body expression and the creative factors of college students majoring in musical.

이 연구는 뮤지컬 전공대학생들이 체험하는 한국 춤의 신명(神明)요소들을 개념화하고 이를 주제별로 범주화하여 경험과정에서 나타나는 신체움직임의 표현인식들을 연구하는 것이다. 참여자는 춤과 노래 그리고 연기경험이 있는 뮤지컬 전공 대학생 남녀 12명이며, 프로그램은 신명체험(神明體驗)을 주제로 한국의 춤과 소리인식, 호흡과 움직임을 중심으로 주2회 4주간 8차시로 구성하였다. 질적 연구는 과정중심의 발견이며, 관찰과 심층면담 그리고 자기보고서를 토대로 귀납적 영역분석을 시행하였다. 분석의 핵심은 소리와 호흡을 통한 신명정서와 신체표현 인식탐구에 집중하여 내용분석을 시도하였다. 결론적으로 뮤지컬 전공대학생들에게 한국 춤 신명체험을 통한 움직임의 표현인식은 첫째, 신체지각을 통한 창의적 사고향상 둘째, 소리와 호흡의 집중력을 통한 이미지표현활용에 기여한 것으로 나타났다. 또한 한국 춤의 신명체험을 통한 소리와 호흡의 재발견과 표현이미지의 연구결과는 뮤지컬 전공대학생들이 인식하는 신체표현의 유용성과 창의적 요인들로 구분되어 교육적 측면과 연계하여 논의될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

CCTHCV_2018_v18n12_383_f0001.png 이미지

그림 1. 신명체험 요소와 사고인식의 관계

표 1. 연구대상의 특성과 경력

CCTHCV_2018_v18n12_383_t0001.png 이미지

표 2. 연구일정

CCTHCV_2018_v18n12_383_t0002.png 이미지

표 4. 신명체험을 위한 한국 춤 기본프로그램

CCTHCV_2018_v18n12_383_t0003.png 이미지

표 3. 연구 참여자의 배경 및 특성

CCTHCV_2018_v18n12_383_t0004.png 이미지

표 5. 자기보고서의 귀납적 내용분석

CCTHCV_2018_v18n12_383_t0005.png 이미지

References

  1. 안병순, "신체움직임의 창의성 이론과 요인분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권 제12호, pp.672-679, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.672
  2. 정병호, 한국무용의 미학, 집문당, pp.180-182, 2004.
  3. 김규희, 살풀이춤에 나타난 한의 정서, 원광대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1997.
  4. 황정희, 한국 춤에 나타난 '한' 과 '신명'에 관한 연구-살풀이춤과 탈춤을 중심으로, 경남대학교 대학원, 석사학위논문, 1992.
  5. 안병순, 라반의 움직임교육을 통한 즉흥무용프로그램이 대학무용수의 창의성에 미치는 참여효과, 단국대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  6. 김현자, 생 춤 체험의 현상학적 접근, 한양대학교대학원, 박사학위논문, 1993.
  7. 김열규, 한국인의 신명, 서울; 주류문화사, p.19, 1982.
  8. 오율자, "춤에서의 신명체험에 관한 연구," 대한무용학회 논문집, 제18권, pp.161-170, 1995.
  9. 김현자, 생 춤 체험의 현상학적 접근, 한양대학교대학원, 박사학위논문, 1993.
  10. 안병순, "연극-무용전공 대학생들의 즉흥체험을 통한 신체움직임 인식," 한국체육학회지, 제51권, 제3호, pp.321-332, 2012.
  11. 정병호, 한국무용의 미학, 집문당, pp.180-182, 2004.
  12. 안병순, "즉흥적 움직임의 시.공간적 체험을 통한 인식과정 연구," 한국체육학회지, 제46권, 제1호, pp.627-638, 2007.
  13. 안병순, "무용심상을 통한 신체지각과 창의적 사고의 관계성 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.130-137, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.130