DOI QR코드

DOI QR Code

Suzuki Methods for the Beginners, Applying Gordon's Music Learning Theory

Edwin E. Gordon의 음악학습 이론을 적용한 스즈키 지도법

  • 이가원 (목원대학교 음악교육과)
  • Received : 2018.11.02
  • Accepted : 2018.11.26
  • Published : 2018.12.28

Abstract

Understanding is the foundation of music appreciation, the ultimate goal of music learning. The purpose of this research was to create a model for the integration and implementation of Gordon's music learning theory principles into Suzuki violin instruction. This research shows how audiation can be taught within the framework of the Suzuki philosophy and curriculum. It is expected that Gordon's music learning theory can provide Suzuki teachers with unique capabilities for teaching musical understanding, specifically through the development of audiation. Through an audiation-based approach to Suzuki instruction, thus, young violinists will be able to learn to comprehend the tonal and rhythmic aspects of the music they perform. Future researchers may wish to assemble a more complete guide to the tonal and rhythm patterns used in the Suzuki repertoire. Furthermore, additional lesson plans and activities can and should be developed that represent the application of music learning theory to Suzuki violin instruction.

본 연구는 고든의 음악 학습 이론을 스즈키 바이올린 교육에 통합하여 어린이들을 위한 바이올린 교수 학습모델을 만드는 것에 그 목적을 두고 있다. 스즈키 교육에 음악 학습 이론의 원리를 적용하는 주된 목적을 학생들의 오디에이션 개발에 두고 있으며, 스즈키 바이올린 교육과 고든의 음악 학습 이론 원리와의 관련성을 토대로, 스즈키 철학과 커리큘럼의 틀 안에서 오디에이션을 어떻게 가르칠 수 있는지 수업예시로 보여 줄 수 있도록 하였다. 이번 연구는 음악 학습 이론을 적용 할 수 있는 방법들 중 한 가지 가능성만을 제시하고 있으며, 스즈키 바이올린 교육에 음악 학습 이론을 체계적으로 적용하기 위해서는 제시된 수업 계획의 효과와 강점에 대한 추가 연구가 필요하며 스즈키 레퍼토리에서 사용 된 조성 및 리듬 패턴에 대한 보다 완벽한 안내서가 필요하다. 악기를 연주하는 학생들의 오디에이션 능력이 함양된다면, 기계적인 움직임이 아닌, 그들이 듣고, 연주하고, 작곡하는 음악에 대한 이해를 더 깊이 할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0001.png 이미지

그림 1. 2박자계 리듬

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0002.png 이미지

그림 2. 2박자계와 3박자계 리듬패턴

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0003.png 이미지

그림 3. 장조패턴과 단조패턴

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0004.png 이미지

그림 4. A장조에서의 다양한 리듬의 왼손 운지패턴

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0005.png 이미지

그림 5. 변주곡 패턴

CCTHCV_2018_v18n12_372_f0006.png 이미지

그림 6. 베이스 선율

표 1. 학습단계

CCTHCV_2018_v18n12_372_t0001.png 이미지

References

  1. E. Gordon, Learning Sequences in Music: Skill, Content and Patterns, GIA Publications, 2003.
  2. J. Kendall, The Suzuki Violin Method in American Music Education, Suzuki Method International, 1985.
  3. C. D. Azzara, "Audiation, Imitation and Music Learning Theory," The Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, Vol.2, pp.104-109, 1991.
  4. S. Suzuki, Nurtured by Love, Athens, 1983.
  5. S. Suzuki, Ability Development from Age Zero, Athens, 1981.
  6. S. Suzuki, Shinichi Suzuki: His Speeches and Essays, Alfred Music, 2009.
  7. Kreitman, Teaching from the Balance Point, Western Springs School of Talent Education, 1998.
  8. W. Starr, To Learn with Love: A Companion for Suzuki Parents, Kingston Ellis, 1983.
  9. E. Hermann, Shinichi Suzuki: The Man and His Philosophy, Summy-Birchard Inc., 1981.
  10. S. Suzuki, Suzuki Violin Part Vol.1, Warner Bros, 1978.
  11. 현경실, "고든 학습이론과 실제수업방안," 음악교육연구, 제13권, pp.175-196, 1994.