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Foreign TV Content Analysis: Adaptation, Transformation and Koreanization

해외프로그램 리메이킹 과정에서 나타나는 콘텐츠 변화에 대한 연구

  • Received : 2014.11.11
  • Accepted : 2015.03.12
  • Published : 2015.03.28

Abstract

In the age of media convergence the influx of foreign TV content is quickly influencing the landscape of Korean media. The objective of this research is to analyze and explore the localization and Koreanization of Master Chef USA into Master Chef Korea and how its successful adaptation, transformation, and localization was made possible. The study pays close attention to TV personalities' relationships, behaviors and communication skills along with the choice of food ingredients and themes in the 2014 episodes for both Master Chef USA and Master Chef Korea. Furthermore, the research seeks to challenge the widely spread belief that localization of foreign TV content serves the public interest. Rather it seeks to articulate that depending on the media environment, private entities are becoming the benefactors of foreign TV content adaptations.

본 논문에서는 한국의 대표적인 상업채널인 케이블 방송국에서 방영된 포맷 프로그램에 대한 분석을 통해, 포맷프로그램의 현지화과정에서 한국적 가치가 어떻게 발현되고 있는지, 프로그램 제작에 영향을 미치는 또 다른 요인은 없었는지 등에 대해 분석하는 것을 목표로 한다. 이를 위하여 2014년 시즌 3까지 방영하였으며, 연착륙에 성공하였다고 평가되는 프로그램인 '마스터셰프 코리아' (Master Chef KOREA, '마셰코')의 각 에피소드를 '마스터셰프 USA'와 비교 분석하였다. 사례분석을 통해 포맷 프로그램의 성공요인은 철저한 한국화에 있었다는 점을 확인하였으며, 제작자가 처한 미디어 환경에 따라서 프로그램에서 독특한 특징이 나타난다는 점을 알 수 있었다. 또한 현지화 및 지역화에 성공한 포맷 프로그램이 살아남는다는 기존의 논의는 여전히 유효한 분석틀이나, 포맷 프로그램이 한국화 되는 과정에서 공공성이 강화되고 프로그램에 대한 직간접적 규제가 강화되는 측면이 있다는 기존의 연구결과는 좀 더 비판적으로 접근할 필요가 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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