DOI QR코드

DOI QR Code

The Discourse of Capitalist Society on East Asian Pop Culture: A TV Series of Superhero Animation

대중문화에 재현된 동아시아 자본주의 사회의 담론 : 슈퍼히어로 애니메이션 <타이거 앤 버니>를 중심으로

  • 우지운 (고려대학교 정보문화연구소) ;
  • 노광우 (고려대학교 정보문화연구소) ;
  • 권재웅 (한림대학교 언론정보학부 디지털콘텐츠전공)
  • Received : 2014.10.28
  • Accepted : 2014.12.03
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Comics and cartoons of superheroes in the West have adopted various semiotic systems and other art-forms, including their politico-socio-economic condition, and made parody of other popular texts, as well. Based on the idea of the development of superhero genre, this article focuses on how East Asian popular texts appropriate and reconstruct the genre, which was once considered the realization of American idea, by analyzing a series of TV animation (Japan, Sunrise,2011). Through the feature of parody with intertextuality, provides East Asian value and sensibility of characters as corporation-centered modern humans in capitalist society. This animation has similarity and difference, compared to that of Western superhero cartoons. It satires Western capitalist society and emphasizes Eastern family-oriented value. The performances of superheroes on TV represent the satire on Western style individualism and estimation through each one's achievement. It metaphorically criticizes the situation in which modern human falls into dependency on capital and media, and the capitalistic system in which public good is used for the method of private profit. emphasizes East Asian value of human and society, the cooperative relation for the success and maintenance of community by combining members of state and society through familial sensibility. Tiger functions as a spiritual leader in the group of superheroes who have been obsessed with competition for their own private purpose rather than public cause, Bunny and other colleagues are gradually influenced by Tiger's familial communicative style. emphasizes community-centered view and self-sacrificing sensibility as an international citizen to solve social pathology of modern world.

서구의 슈퍼히어로 장르는 캐릭터들의 탄생과 성장을 다루는 과정에서 정치, 경제, 사회 환경과 함께 각종 기호체계와 타 예술 장르들을 외적으로 흡수하고, 기존의 작품들을 패러디(parody) 등의 여러 형식으로 받아들였다. 본 논문에서는 슈퍼히어로 장르의 이와 같은 발전과정을 인식의 토대로 하여, 미국적 정신의 구현으로 여겨지던 이 장르가 어떻게 동아시아에서 입체적으로 활용되고 다양하게 재구성되었는지, 일본 선라이즈(Sunrise)사의 TV 애니메이션 시리즈 <타이거 앤 버니>(Tiger & Bunny,2011)를 통해 사례 분석하였다. <타이거 앤 버니>는 상호텍스트성에 기반을 둔 패러디적 유형과 특징들을 보이고 있으며, 내면 정서와 가치관의 동양적 재현에 더해, 자본주의 사회의 회사 중심적인 현대인들의 특징을 차용하여 적극적으로 사회의 외적인 부분을 반영하였다. 서구 히어로물과의 유사성과 차이점 비교를 통해 제시되는 부분은 크게 두 가지로 정리된다. 하나는 서구적 자본주의 사회에 대한 부정적 풍자이고, 다른 하나는 동양적 가족주의 가치관에 대한 긍정적 강조이다. 개인주의와 성과 위주의 평가가 만연한 서구 자본주의 사회에 대한 풍자는 히어로들의 TV 활동 과정에서 이루어진다. 이는 자본과 미디어에 수동적으로 종속된 현대 인간과 공공적 목표조차도 이윤의 도구로 이용하는 자본주의 시스템에 대한 은유적 비판이다. <타이거 앤 버니>의 설정과 내러티브에서 강조되는 덕목은 개인과 사회에 대한 동아시아적 가치관인데, 이는 국가와 사회의 구성원들을 가족적 정서로 연결시켜 공동체의 성공을 위해 노력하는 협조적 관계를 말한다. 타이거는 각자 사적인 목적에 충실하여 대의명분 없이 경쟁만 하던 히어로 집단에 정신적 지주 역할을 수행하고, 버니와 동료들은 타이거의 인간적인 가족주의적 커뮤니케이션 방식에 점차 감화된다. <타이거 앤 버니>는 이 과정을 통해서 현대사회의 사회병리를 해결할 수 있는 방안은 세계시민으로서 이러한 공동체 중심적, 자기희생적 정서를 갖추는 것임을 강조한다.

Keywords

References

  1. 권재웅, <아치와 씨팍>의 패러디/패스티쉬적 성격에 관한 사례 연구, 애니메이션연구, 제7권 4호(2011), pp.7-31.
  2. 김석근, 유교자본주의? 짧은 유행과 긴 여운 그리고 남은 과제, 오늘의 동양사상, 제14호(2006), pp.61-80.
  3. 김호영, 상호텍스트적 영화와 패러디 영화, 현대영화연구, 4권 (2007), pp.27-46.
  4. 문만기.장성갑, 동.서양 영상콘텐츠에 적용된 패러디 비교 연구:한.미.일 3국의 Game .Animation을 중심으로, 다문화콘텐츠연구, 제3호(2007), pp.67-80.
  5. 박건용, 상호텍스트성 이론의 형성, 수용 및 적용에 관한 연구, 독어교육, 제32집(2005), pp.359-385.
  6. 박통희, 가족주의 개념의 분할과 경험적 검토: 가족주의, 가족이기주의, 의사가족주의, 가족과 문화, 제16집 2호(2004), pp.93-125.
  7. 윤성은, 2012년 상호텍스트성의 어떤 경향: 영화 <아티스트>, <휴고>, <미드나잇 인 파리>를 중심으로, 영화연구, 55호(2013), pp.431-453.
  8. 이영찬, 유교의 사회제도 사상-가족, 국가. 신분제도를 중심으로, 한국학논집, 제34집(2007), pp.271-318.
  9. 최우영, 동아시아 담론에서의 공동체주의, 오늘의 동양사상, 제14호(2006), pp.81-97.
  10. 홍난지, 매체 전이된 텍스트에 나타나는 상호 텍스트성이 흥행에 미치는 영향 연구, 애니메이션연구, 제6권 3호(2010), pp.111-130.
  11. 신수진, 한국의 가족주의 전통과 그 변화, 이화여자대학교 박사학위논문, (1998,8).
  12. Aikman, David, Pacific rim: Area of change, area of opportunity, Little Brown & Co., 1986.
  13. Butler, Judith, Gender trouble: Feminism and the subversion of identity, Routledge, 1990.
  14. Eco, Umberto, The role of the reader: Explorations in the semiotics of texts, Indiana University Press, 1979.
  15. Genette, Gerard, Palimpsestes: La Litterature au Second Degre, Seuil, 1982.
  16. Holquist, Michael (ed.), The dialogical imagination: Four essays by Mikhail Bakhtin, University of Texas Press, 1981.
  17. Hutcheon, Linda, A poetics of postmodernism: History, theory, fiction, Routledge, 1988.
  18. Hutcheon, Linda, A theory of parody: The teaching of twentieth century art forms, University of Illinois Press, 1985.
  19. Jameson, Frederic, Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism, Duke University Press, 1991.
  20. Stam, Robert, Film theory: An introduction, Blackwell Publishing Ltd., 2000, 김병철 역, 영화이론, K-Books, 2012.
  21. Stam, Robert, Reflexivity in film & literature: From Don Quixote to Jean Luc Goddrd, 1992, Columbia University Press, 오세필 역, 자기 반영의 영화와 문학, 한나래, 1998.
  22. Weber, Max, The Protestant ethic and the spirit of capitalism, Geroge Alen & Unwin, Ltd., 1976, 박성수 역, 프로테스탄티즘의 윤리와 자본주의 정신, 문예출판사, 2010.
  23. Barthe, Roland, "The death of the author", in Caughie, John (ed.), Theories of authorship, Routledge, 1981, pp.208-213.
  24. Kristeva, Julia, "Bachtin, das Wort, der Dialog und der Roman", in Jens Ihwe (Hrsg.), Literaturwissenschaft und Linguistik III-2, Frankfurt M, 1972, pp.345-375.
  25. Carney, Sean, "The function of the superhero at the present time", Iowa Journal of Cultural Studies, 6(Spring 2005), pp.100-117.
  26. Hariman, Robert, "Political parody and public culture", Quarterly Journal of Speech, 94:3(2008), pp.247-272. https://doi.org/10.1080/00335630802210369
  27. Heller, Peter, "Familism scale: A measurement of family solidarity", Journal of Marriage and Family, 32:1(2008), pp.73-80.
  28. Henry, Mattew, "The triumph of popular culture: Situation comedy, postmodernism and 'The Simpsons'", Studies in Popular Culture, 17:1(1994), pp.85-99.
  29. Kenny, Kate, "'The performative surprise': Parody, documentary and critique", Culture and Organization, 15:2(June 2009), pp.221-235. https://doi.org/10.1080/14759550902925385
  30. Knox, Simone, "Reading the ungraspable double-codedness of The Simpsons", Journal of Popular Film & Television, 34:2(Summer 2006), pp.72-81.
  31. Rhodes, Carl, "Coffee and the business of pleasure: The case of Harbucks vs. Mr. Tweek", Culture and Organization, 8:4(2002), pp.293-306. https://doi.org/10.1080/14759550215611
  32. Woo, Jiwoon & Kwon, Jae-Woong, "Superheroes in Asian pop culture: The case of Tiger & Bunny", Asian Cinema Studies Society Conference, 2014.7.14, University of Macau, Macau.
  33. Gustiness, George Gene, "The superhero as society's mirror, from World War II to Iraq", The New York Times, 2007, July 14, http://www.nytimes.com/2007/07/14/arts/design/14comi.html?_r=0