DOI QR코드

DOI QR Code

The Possibility Study of Making Horror Animation Based on Chinese Traditional Stories

중국 고전의 공포 애니메이션 구현 가능성 연구

  • 굴림 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 최철영 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2014.10.27
  • Accepted : 2014.12.03
  • Published : 2014.12.31

Abstract

In the past 5 years, Chinese film market has witnessed a great development, with the film and animation box hitting records highs. At the same time, TV contents become more and more diverse, and the widespread use of smart phones makes Internet the new popular media today. On this occasion, domestic animation production is growing year by year because of people's growing demand for animation. And the volume of introduced foreign animations is growing as well. But under the same conditions, domestic animation shows obvious lack of competiveness. Chinese traditional stories have rich contents, providing a large amount of animation material. But most animations based on theses contents cannot arouse audiences' interests. This paper mainly analyzes the development situation of traditional story-based Chinese animation whose content is single and low-aged, and then put forward a new solution for Chinese animation development, which is, adding horror elements to traditional stories. And finally, through analyzing four horror animations , this paper further discusses the implementation possibility of this idea.

중국은 경제의 급속한 발전으로, 엔터테인먼트 산업도 급성장하고 있다. 최근 5년간 중국 영화 시장은 많은 발전을 하였으며, 이와 함께 TV 프로그램도 다양해지고 있고 스마트폰의 대중화로 인하여 인터넷은 새로운 인기 매체가 되었다. 이러한 환경에서 중국은 애니메이션에 대한 수요가 증가함에 따라 애니메이션 제작량이 해마다 증가하고 있으며 그와 동시에 외국 애니메이션의 도입량도 함께 늘고 있다. 그러나 동등한 경쟁 여건 속에서 중국 애니메이션의 경쟁력이 뒤처지는 상태이다. 본 논문은 중국 고전 이야기 바탕으로 만든 애니메이션의 발전 상황과 문제를 분석하고 발전 방향을 제안한다. 또한 중국 고전 이야기 바탕으로 만든 영화들과 애니메이션 <파라노만>(Paranorman)의 공포요소들을 분석해보고 중국 고전 이야기를 바탕으로 만들어진 애니메이션에 공포 요소를 추가하는 것에 대한 가능성을 토론하고자 한다.

Keywords

References

  1. 具景謨(2009), "畵皮" 與 "借皮" : <畵皮> 小說版與電影版之比較硏究, 中國語文學論集 第58號, pp. 393-406 .
  2. 최철영, 굴림(2013), 프로젝트식 수업을 위한 대학 애니메이션 교육모델 연구, 한국애니메이션학회, 제25호, pp.84-101.
  3. 브리태니커 세계 대백과사전(1996), 제2호, 동아일보사, 브리태니커 회사, pp.131.
  4. 王增永(2007), 神话学概论, 中国社会科学出版社, pp.4.
  5. 马千(2005), 真实性与严肃主旨-托尔金笔下的 <魔戒> 世界, 四川大学硕士学位论文, pp.7-9.
  6. 潜明兹(2010), 中国古代神话与传说, 中国国际广播出版社, pp.2-59.
  7. 山海经(1993), 民音社, pp.11-206.
  8. 袁珂(1993), 中国神话通论, 巴蜀书社, pp.175-179.
  9. 张稔穰(1995),聊斋志异艺术研究, 山东教育出版社, pp.383-384.
  10. 孙佳讯(1984), <镜花缘> 公案辨疑, 齐鲁书社, pp.119.
  11. 李剑国, 占骁勇(2004), <镜花缘> 丛谈, 南开大学出版社, pp.48.
  12. 王旅波(2007), 先秦湖湘神话中恐怖情愫在动画创作中的应用, 北京大学硕士学位论文, pp.6-7.
  13. 郁芳, 薛锋, 赵可(2006), 动画发展史 东南大学出版社, pp.1-57.
  14. 王健(2008), 动画艺术概论" 湖南师范大学出版社, pp.96-101.
  15. 国产电视动画片发行许可证申报程序(2008), 国家广播电影电视总局.
  16. 广电总局关于全国国产电视动画片制作备案公示的通知(2010-2013), 国家广播电影电视总局.
  17. 陶禹舟(2013), 大鱼' 逢困境, '海棠' 花难绽, 新民晚报.
  18. 余秋雨(1983), 戏剧理论史稿, 上海文艺出版社, pp.144-146.
  19. "Movie Weekly 剧角电影观察(2013), 北京剧角映画文化传媒有限公司, 特刊第03期, pp.4-14.
  20. "Movie Weekly 剧角电影观察(2013), 北京剧角映画文化传媒有限公司, 第96期, pp51-63.
  21. http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=87304.