한국디지털정책학회:학술대회논문집
한국디지털정책학회 (The Society of Digital Policy and Management)
- 반년간
과학기술표준분류
- 정치/행정 > 분야별/유형별 행정/정책
한국디지털정책학회 2005년도 춘계학술대회
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The purpose of this study is to explore conquest plans of the barrier and resistance in innovation management. This paper focuses to understand the model of innovation that reflects adoption process stages and identify the factors that drive the resistance of consumers. Whenever organizations try to plan and implement some kind of innovation in organizations, they confront resistance in many ways. By understanding innovation resistance, organizations can not only design better innovations but can develop strategies to reduce resistance. Thus they accelerate innovation. Understanding the factors that drive the innovation resistance has important implications for both theoretical development and managerial action. These results indicate that people resist innovation strongly when it betrays their value, needs and beliefs or when they felt the pressure on self-conviction and mental risk, loss, and lack of knowledge.
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최근 세계적으로 공공기관의 혁신과 성과평가에 대한 관심이 집중되고 있고, 우리나라에서도 참여정부가 출범한 이래 공공분야의 고객경영 및 성과 향상을 위한 정부혁신이 대대적으로 추진되고 있다. 특히 지방자치 단체의 경우 자율성을 근간으로 하는 혁신을 추진해야 하는 바, 이에 대한 성과평가가 어려운 과제로 등장하고 있다. 따라서 본 연구에서는 지방자치단체의 자생력을 확보 및 강화하여 독자적인 지역발전과 주민서비스를 제고하고, 중앙정부정책과의 연계성을 강화하며, 중앙정부의 지방자치단체에 대한 통합적인 정책 및 성과 평가에 따른 지원 수준을 결정하는 주요 수단이 될 수 있는 통합평가시스템의 개발 및 발전방향을 모색해 보고자 한다.
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본 연구는 기존의 평가방법 및 평가시스템의 문제점을 지적한 후, 영리조직의 성과측정 방법론인 균형성과표(BSC: Balanced Scorecard) 접근을 채택하여 지자제 웹 사이트 성과측정 프레임워크를 제시한다. 또한 본 연구에서는 이 프레임워크를 지원하는 정보시스템을 설계하고, 프로토타입을 개발한 후, 군단위 지방자치단체의 사례를 보여줌으로써 본 프레임워크 및 시스템의 적용 가능성을 보인다.
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Performance measurement systems based on the principle that "if you can't measure it, you can't manage it" reinforce a short-term culture by focussing on tangible outputs. Instead, the focus of organisations should be on sustainable long-term performance through continuous systemic improvement. To establish and reinforce behaviours that drive systemic improvement, measurement and reporting systems need to be de designed to re-enforce work to role behaviour by managers. This paper discusses this concept and how it is being applied in practice through an ongoing action research project.
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Under the internet age, the competition among recruiting intermediaries including online and offline players has been intensified for several years. Therefore, their business processes or business models have also been transformed to be able to earn the competitive advantages. For these reasons, the traditional players like offline-based recruiting companies have willingly or unwillingly experienced the competitive disadvantages on the recruit battle ground. The online recruiting intermediaries, who newly participated in this industry and based on the internet environment, however, seized on the competitive advantages with the richness and the reach traits of online media. Under this context, the offline traditional intermediaries, who have been threatened by new online entries, must make a replacement of traditional trading mechanisms with alternative trading mechanisms like IT-enabled intermediaries. In this study by exploratory approach, we investigate the phases of transformation of the traditional recruiting intermediaries, changes in business strategies of offline-based firms, and impacts of online media in e-recruiting industry.
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간접광고의 한형태인 영화나 드라마 속에 제품배치(PPL)는 온셋 배치와 크리에이티브 배치로 분류할 수 있다. 온셋 배치(on-set placement)는 맥락효과 속에 전경(foreground)에 해당되며, 크리에이티브 배치(creative placement)는 배경에 해당되기 때문에 소비자의 정보처리에 의한 기억효과가 다르게 나타난다. 온셋배치의 경우 자극의 현저성으로 인하여 정교화 가능성 모델이론의 설득의 중심경로를 통한 정보처리효과가 나타나기 때문에 명시적 학습을 하게 된다. 반면에 드라마 배경에 해당하는 PPL의 크리에이티브 배치는 정교화의 수단이 낮아서 배경의 여러 단서들과 함께 설득의 주변경로를 통한 정보처리를 할 것이다. 따라서 암묵적 학습을 할 가능성이 높게 나타나게 된다. 이러한 제품배치의 형태에 따른 학습기억의 형태는 조절변수인 관여도에 따라 다르게 나타날 것이다. 제품관여도가 높은 경우에는 크리에이티브 배치를 하여도 명시적 학습을 할 가능성이 많은 반면 제품관여도가 낮은 경우 크리에이티브 배치를 하게 되면, 암묵적 학습효과가 미약하거나 일어나지 않을 가능성이 많다. 그러므로 제품관여도가 낮은 상품의 경우에는 제품배치시 가능한한 크리에이티브 배치피하는 것이 유리 할 것이다.
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정부에서 주관하는 홈네트워크 시범사업이 본격적으로 펼쳐지고, 사이트 단위로 하나씩 개통을 하면서 많은 사람들의 많은 관심을 끌고 있다. 홈네트워크 시범사업은 정보통신부가 발표한 '디지털홈 구축계획'에 의거하여 추진하는 사업으로 오는 2007년까지 총 2조원의 예산을 투입하여 1,000만 가구에 홈네트워크 환경을 구축하기 위한 시범적인 사업이다. 시범사업이 예정대로 추진될 경우, 16만 명에 달하는 고용창출 효과와 국민소득 2만불 시대를 앞당길 수 있는 교두보를 확보할 수 있게 될 것으로 예상하고 있다. 홈네트워크 시범사업의 특징은 타워펠리스와 같은 고급형 아파트가 아닌 일반 보급형 아파트를 대상으로 하여 보다 많은 시람들에게 홈네트워크의 혜택을 누릴 수 있게 함으로써 국내 산업육성과 경제 활성화를 추구하고 있다. 본 논문에서는 홈네트웍크산업에 대하여 전반적으로 알아보고, 여기에 포함된 서비스 사상과 차별화 된 기술 요소를 보면서 국내 홈네트워크 산업의 정책의 방향에 대하여 연구하였다.
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Mobile service that geography, position by development of space Information Technology and technology of communications, space are various to us now becoming limelight as point contents and infra information that customers do demand based on radio superhigh speed authentication net on highly information society by offer infringement problem about individual's privacy or information by political and scientific interest be injured. Purpose of this study grasps use factor of LBS application Mobile service, and it is that analyze actual proof through questionnaire to grasp whether some relation is with value and action determination that is felt of LBS application Mobile service. Distributed all question of 190 copies but disk floret inclination did valid data 171 that clear question and omission remove a lot of questions by type of study among questionnaire of collected 182 wealths. Analyzed factor analysis and authoritativeness to search validity and confidence of questionnaire and used single regression analysis and multiple regression analysis for hypothetical verification. According to verification result, Mobile service that apply position base service usefulness and system quality, adaptedness of Mobile service that apply position base service by leading person affecting in use, acted for connection healthy and felt value is important factor immediately. Usability and social effect, felt expense, privacy did not appear by leading person that keep in mind in this study. Is been related with step that Mobile service that apply position base service is placed. That is, as present childhood, a person who have experience that use service to look for friend is few and usability fairly in last in wide application boundary and this very important person was removed finally in model. This study has sense in terms of study systematically about LBS application service use leading person that is getting into the spotlight worldwide among Mobile service that is injured newly.
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In 2001, e-Credit guarantee system was introduced by the Korea Credit Guarantee Fund(KCGF) to extends the credit guarantee services for the purchasing amount on credit in the B2B e-Marketplace. It combines both the merits of bill of exchange and credit card and eliminates the uneasiness related to the unpaid accounts due to the non-facial e-Marketplace. The purpose of this paper is to empirically analyze both the causal relationship and influences among theoretical variables by the structural equation model(SEM). e-Credit guarantee system can be a good strategy for promoting B2R e-Marketplace. The level of application of e-Credit guarantee system is attributable to both the characteristics of B2B e-Marketplace and products. The cost reduction or saving in purchasing procedures, production and stockpiling will be possible through e-Credit guarantee system. The close linkage of financial institutions with the enterprises based on e-Credit guarantee system will further promote B2B e-Marketplace in Korea.
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본 논문은 비상장 문화콘텐츠기업의 가치평가를 위한 할인율 결정에 있어, 한국문화콘텐츠진흥원의
$\ulcorner$ CT프로젝트 투자가치 평가모형$\lrcorner$ 상 콘텐츠관련 항목별 평가 가중치를 비상장 중소기업에 적용하기에 적합한 것으로 미국에서 추천되고 있는$\ulcorner$ 적산법1$\lrcorner$ 상의 리스크요인항목에 반영하고 수정함으로서, 문화콘텐츠사업의 특성이 감안될 수 있는 수정 모델을 제시하고자 하는 것이다. 이는 방송 및 영화용 애니메이션, 음반산업, 게임산업에 국한 된 것이나 실무상 적용이 용이하고 일반적으로 낮게 평가되는 가중평균자본비용을 보완할 수 있다는 장점이 있다. -
The purpose of this study is to analyses 7 metropolitan cites on the urban facility data rather than application systems including water, sewer, and roads and to present the best way to reconfigure of the geospatial data in Korea. Data were mainly compiled from the 2nd NGIS(National Geographic Information Systems: 95-00) because the GIS data of this study is relatively important to generate favorable results due to their data precisely examinate by the 1st NGIS evaluated results. In results, GIS data and invested budget of the Seoul metropolitan government were not only covered 25 distracted areas of the fields, but also were overwhelming other six metropolitan government invested budget. Relatively the Daejeon metropolitan government had least invested budget resulted in Jess geospatial data than others. In particularly there were serious geospatial data error occurred even though geospatial data of the urban infrastructures like water, sewer, and roads including the national infrastructure like elec., comm., heat, oil pipes, and gas were facilitated with human habitants, gas and elec. had very high error data nearly two times high than the permitted error in 30cm. Therefore, this paper exhibited a LiDAR technology to regenerate high accuracy geospatial data of the metropolitan governments because of the new technology's extremely accuracy in 20cm in horizontal scale in fields.
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The purpose of this paper is to analyze the case of leading company in digital contents to promote industrial competitiveness of Korea. Analysis of this case study focuses on function and roles of leading company in digital contents industry. The main results of the paper are as follows: First, the government should prepare, main, and improve required technological and legal infrastructure for digital contents as quickly as possible. Second, the diffusion of the new digital contents companies can be promoted by ensuring fare competition and reliable market. For the inducing of this results, brainstorming methodology of related expert and survey research with leading company were applied to this paper.
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본 논문에서는 이론적, 실무적 선행연구들에 대한 검토를 토대로 통합적인 정보격차 요인모형을 제시하고 정보격차 요인모형에서 도출된 변수들과 기존정책들을 중심으로 표적집단심층면접법(Focus Group Interview, FGI)를 이용하여 정보취약계층인 장애인, 노인층, 저소득층을 대상으로 정보활용기회를 확대하기 위한 방안들을 실증적으로 도출하였으며 또한 기존 정책에 대한 만족도 및 효과성을 측정하였다. FGI 조사결과 취약계층별로 차별화된 정책적 요구사항이 도출되었으며, 통합적으로 정보접근, 정보이용, 정보활용을 지원할 수 있는 통합적 지원체계가 가장 절실한 것으로 나타났다. 또한, 취약계층별 개별 대상자의 개별적인 정보화수준 및 요구사항을 반영하기 위하여 개별 인적자원에 대한 통합관리가 필요한 것으로 나타났다. 아울러, 정보접근정책 및 정보이용지원정책, 정보활용지원정책별로 포괄적인 만족도 조사를 실시한 결과 공히 만족도 수준이 보통이하인 것으로 나타나 개별 정책에 대한 지원전략의 수정이 필요한 것으로 나타났다.
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유비쿼터스 컴퓨팅 이란 보이지 않은 작은 컴퓨터를 일상생활이나 비즈니스 공간 속에 존재하는 사물 등에 심고 유무선 네트워크로 연결하여 사용자가 언제, 어디서나, 어떠한 기기든지 상관없이 서비스를 이용할 수 있다. 본 논문에서는 유비쿼터스 네트워크 개념과 전자태그의 고도활용 모델, 표준화, 응용 등에 대하여 검토하기로 한다.
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정보 통신 기술은 비즈니스를 변화시켰고, 이제 교육에도 영향을 미치고 있다. e-Learning으로 대변되는 교육의 변화는 교육의 패러다임을 변화시키고 있다. e-Learning은 현재 정부차원에서 적극적인 지원을 하고 있는 상태이고, 시장 규모 및 성장 가능성이 매우 높다. 그러나 아직 시장이 성숙되어 있지 않고 기업환경이 불확실하기 때문에 e-Learning 시장 참여자들의 본격적인 투자 활동은 미진한 수준으로 보인다. 이에 본 연구는 e-Learning에 대한 특징을 살펴보고 국내외 산업 현황 및 정책 방향을 분석하여 e-Learning에 대한 현안과 문제점을 진단하고 발전 방향을 제시하고자 한다.
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In this paper, the performance of high data rate-wirelesss personal area network(HDR-WPAN) system is analyzed under multi-path indoor channel. In the analysis, Saleh and Valenzuel channel model is used for the multi-path indoor channel. From the results, HDR-WPAN system has reliability of 10-5 at Eb/No = 18.5dB in multi-path indoor channel. It is a suitable performance for high data rate personal area network applications.
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The purpose of this paper is to review the trend and roadmap of standardization for e-Trade. As a survival strategy in this rapidly changing global competition environment, domestic and global e-Trade network should be harmonized and interconnected, which requires multilateral or regional cooperation to set relevant inter-operable infrastructure. For this, standardization for e-Trade message and communication is critical success factor. Korea has been an early adopter of international e-Trade standards like UN/EDIFACT and ebXML. Based on the overall knowledge and experiences of e-Trade projects, Korea can take initiatives in the creation of global e-Trade through the harmonization and interconnection of other countries.
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전략적 제휴를 통한 기업의 성과향상은 기업의 새로운 전략으로 많이 활용되고 있으며, 관련 연구도 이에 주로 초점을 맞추고 있다. 하지만 기업의 특성이 어떠한 제휴형태를 맺게 하는 가에 대한 심도 깊은 논의는 아직 미흡한 상황이다. 본 연구에서는 전략적 제휴 현상이 두드러지게 나타나고 있는 이동통신 서비스 산업을 대상으로 산업의 진입순서에 따라 어떠한 전략적 제휴 형태를 보이는 가에 대해 분석하고자 한다.
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Development of efficient integration management system needs to operate and manage internet shopping mall for customer, sale, product, stock, account management. The purpose of this paper implements of small shopping mall logistics management system as a plan to raise efficiency of management of the Internet shopping mall which was a representative business form of electronic commerce. Logistics management system operates an Internet shopping mall, progressed with the aim of construction of the management system that systematizes a member, a product, a stock, customer management, and can efficiently manage a total stock grasp and the amount of transaction of a product based on Web environment by real time.
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The purpose of this paper is to analyze the activation methods of GIS industries through GIS industry current issue analysis in Korea to provide as following. First of an in order to analyse current GIS industries, there are three divisions as follows: existing GIS industry, new technology GIS industry, and commercial GIS industry. The existing GIS industry includes survey industry, municipality UIS and remote sensing. The new technology GIS industry has telematics industry, LiDAR industry, ubiquitous industry, LBS industry, internet, and u-city industry. The commercial GIS industry consists of civilian request GIS industry and spacial data distribution industry. The national geographic information industry contains problems and directions of the 1st, 2nd NGIS and 3rd NGIS plan direction policy. These classified GIS industries present various problems of policies and invaluable results for the future GIS industry activation directions as follows: Presence of the GIS contents technologies win be the most important core for the GIS industry activation related to IT839 policy of the government in Korea.
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본 논문에서는 홈네트워크 기술을 통해 원격의료 원격진료 원격검침 원격제어 등 편리한 생활이 가능하고, 대화형 TV VOD(Video On Demand) 온라인 게임 등의 각종 오락을 가정에서 편리하게 즐길 수 있어 여가 시간을 효율적으로 활용 가능하게 하여 즐거운 가정을 이룰 수 있다. 방범 방재 안전한 개인 정보 관리 등을 통해 개인 및 가정의 프라이버시를 보장받고, 도난 재난 등을 24시간 방지하여 안전한 생활을 보장받을 수 있을 뿐 아니라, 양방향 홈쇼핑 홈뱅킹 에너지 관리 등 개인의 경제 활동을 가정에서 처리하고 전기 가스 등의 공공 자원을 외부에서 효율적으로 관리함으로써 윤택한 가정을 누릴 수 있는 국내외 홈네트워크 기술 동향 및 국내 기술개발 정책에 대해 연구하였다.
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The major market of Information Systems has been large companies. But with the rapid development of light weight Information Technology, the importance of SME (Small and Medium sized Enterprise) sector has increased dramatically. Many solutions have appeared in market for SMEs. Although there are many differences in the context of IT use between large companies and SMEs, not many studies has focused on this point. This study analyzes the preference for ERP, SCM, CRM, etc. by SMEs.
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본 연구는 재해를 줄이고 철저한 대비를 하기 위하여 재난에 관한 정보를 체계적으로 수집 및 분석하고 이를 활용 할 수 있는 재난 관리 정보시스템이 요구되고 있다. 이러한 관점에서 도시방재 GIS시스템 구축방안을 모색함에 있어서 보다 구체적이고 효율적인 연구결과를 도출하기 위하여 일본 한신 대지진 사례를 통한 일본 GIS을 활용한 방재시스템 구축효과 및 개선방안을 고찰하였다.
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ASP는 조직이 필요로 하는 어플리케이션이나 IT 서비스를 네트워크를 통해 저렴하고 간편하게 도입할 수 있는 새로운 수단이다. 본 연구에서는 조직 내부적 요인과 ASP를 제공해 주는 업체와 관련된 조직 외부적 요인의 분석을 통해 ASP의 효과에 영향을 미치는 요인들을 도출하였다.
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The internet has been giving new business opportunities due to the unlimited and convenience of using it. So, A lot of companies confront many challenges to hold customer. In this situation, The holding many customers of online car insurance company could have very significant meanings, Therefore, this study could be meaningful to analyze the factor of building customer loyalty. The main results of the paper are as follows : Firstly, The attributes and recent situation of online car insurance have been researched. Secondly, The Customer brand relation quality(BRQ) has been shown a important role of building loyalty. Finally, Conceptual criteria for the study, which was modified considering cultural values of Korean customer from Fournier's seminal study, have shown very significant means.
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There are many challenges to solve on how we will use IT infrastructures accepted as the best worldwide level for strength of country's competitiveness. Over the past years, IT environment has been formed to expand the basis of e-Business by policy, but little contributed to management efficiency such as improvement of business productivity through utilization of it. This paper explores the category of the related technology policies by classifying e-Business technologies and presents the problems and developmental directions for those policies by investigating the trends of the policies which have been framed so far. Especially, this article also examines the differences between the technology policy on the road map of 2010 e-Business policy and the IT839 strategy.
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사이버대학을 설립하고자 하는 많은 대학에게 보다 안정적이고 효율적인 사이버대학에 관한 프레임워크 및 모델들의 개발과 운영지침 등이 제공될 필요성이 제기되고 있으며, 이런 관점에서 본 연구는 사이버대학에서 가장 핵심이 되는 사이버대학의 모델유형들을 재정리 하여보고, 단계별 발전방안도 제시해보고자 했다. 사이버대학이 성공하기 위해서는 위에서 제시한 경쟁력 있는 사이버대학 발전모형을 빠른 시일 내에 정착하여야 하며, 사이버대학에 대한 수요창출도 반드시 고려하여야 한다. 기존 대학들이 온상 속에서 고객 확보를 위한 마케팅전략의 필요성을 심각하게 고민한 경우가 많지 않았으나 사이버대학은 새로운 수요창출을 위해 많은 고민과 전략을 세워야할 것이다. 무엇보다도 사이버대학이 발전하기 위해서는 사용자위주의 사이버강의시스템을 잘 구축하고, 교수들은 사이버강의에 맞는 교안을 잘 개발하여 학구적 자유와 전문가적 기회를 증대시키며, 학생들은 능동적으로 강의에 참여하는 self-leader가 될 때 비로써 사이버대학은 에듀피아(Edupia)의 시발점이 될 것이고, 우리나라가 교육대국으로써 거듭나는 초석이 될 것이다. 본 논문은 처음 시스템을 개발하고자 하는 대학에 있어서 어떻게 사이버대학을 설립하고, 발전시켜 나갈 지에 대해 제시해주고 있다.
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Using 1991 FDIC financial statement data, we develop fuzzy clusters of the data set. We also identify the distinctive characteristics of the fuzzy clustering algorithm and compare the closest hard-partitioning result of the fuzzy clustering algorithm with the outcomes of two self-organizing neural networks. When nine clusters are used, our analysis shows that the fuzzy clustering method distinctly groups failed and extreme performance banks from control (healthy) banks. The experimental results also show that the fuzzy clustering method and the self-organizing neural networks are promising tools in identifying potentially failing banks.
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본 연구의 목표는 시각장애인을 위해 음성 인식, 음성 합성 기술을 이용하여 일반인과 마찬가지로 개인의 특성에 맞는 홈페이지를 구축하게 하는 웹 사이트 자동 생성 툴을 개발하는 것이며, 음성매일, 개인 일정, 주소록, 북마크 등을 생성 할 수 있는 개인정보관리기능은 물론 개인 맞춤 정보 생성 기능을 제공하며, 시각장애인들이 원하는 정보를 스스로 제공하여 일반인과 공유함으로써 의사소통의 통로 역할을 담당 할 수 있게 한다. 웹 사이트 자동 생성 툴에서는 기본적인 명령어를 음성인식으로 처리할 수 있게 지원하며 음성출력이 지원되는 TTS를 추가적으로 제공한다. 본 연구개발을 통해 시각장애인들이 사회적 소외감을 없애며 정보화 시대에 동등한 위치에서 생활 할 수 있도록 하는 것이다.
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According to Mead's (1934) symbolic interaction theory, social roles are learned through interaction and experiences in everyday life. Over time, these rules of behavior become internalized and serve to structure one's actions accordingly. Ultimately, these rules provide us with a powerful means of controlling our actions, and in time, they define our identity. Transforming the socialization process is one's conscious interpretation of stimuli through the use of symbols. Furthermore, society's perceptual processes can be shaped by the symbols we learn. The meaning of symbols can be learned from a variety of social influences, one of which may be mediated messages and advertising. This paper attempts to establish a link between media exposure and one's perception of social reality regarding character judgments made of unknown others based on the target's product or brand usage. Using magazine advertisements for fictitious products, the experiment herein seeks to establish two fundamental goals: 1) to determine if perceptions can be manipulated via association with companion symbolic elements: and 2) to detect whether television exposure is a moderating factor. Respondents were asked their perceptions of both product quality and of product users.
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Researches for NN(nearest neighbor) query which is often used in LBS system, have been worked. However, Conventional NN query processing techniques are usually meaningless in moving object management system for LBS since their results may be invalidated as soon as the query and data objects move. To solve these problems, in this paper we propose a new nearest neighbor query processing technique, called CTNN, which is possible to meet continuous trajectory nearest neighbor query processing. The proposed technique consists of Approximate CTNN technique which has quick response time, and Exact CTNN technique which makes it possible to search accurately nearest neighbor objects. Experimental results using GSTD datasets showed that the Exact CTNN technique has high accuracy, but has a little low performance for response time. They also showed that the Approximate CTNN technique has low accuracy comparing with the Exact CTNN, but has high response time.
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최근 우리는 인접학문 간 그리고 학계와 산업계 간의 연구협조가 점차 증가하고 있음을 보아오고 있다. 이러한 현상은 특히 학술저널 간 지식의존성을 촉진하는 계기를 제공하고 있다고 할 수 있다. 본 논문의 목적은 관련저널 간 지식상호 의존성을 규명하고 저널지식의 구조화를 위하여 association, 군집화, 링크분석 등 데이터마이닝 기법을 적용하는 방법론을 제시하는 것이다. 제시된 방법을 통하여 기대되는 점들은 1) 논문의 기본속성인 키워드, 저자, 그리고 인용데이터를 통합하는 규칙 집합을 통하여 논문지식검색기능의 향상, 2) 키워드를 기반으로 관련 저널 간 그리고 저널내부의 군집분석으로 지식동향 파악, 3) Kleinberg (1999)의 권위와 허브 개념을 인용데이터 분석에 활용하여 기존의 양적 평가 기준인 영향력 지수 (impact factor)의 문제점을 보완하며, 4) 특정 논문이나 저널의 지식파급과 관련한 영향력을 산출하는 잠재적 지식파급 지수를 제안하는 것이다.
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본 연구는 학습 부진아 진단 지식을 온톨로지로 표현함으로써 교사와 학생 간에 발생하는 학습 용어의 불일치성을 해소할 수 있으며 진단 과정에 있어 학습 부진아의 정보를 기반으로 한 추론을 기능하도록 한다. 또한 특정한 진단을 보여주는 일반적인 학습부진아 진단시스템과는 달리, 이러한 지식베이스를 이용하여 사용자에게 정확한 개념어(정답어)를 습득하게끔 해주고, 사용자의 인지 체계 속에 내포되어 있는 개념적 지식을 더욱 더 표면적으로 확장해 나갈 수 있는 온톨로지를 구축하는 방안을 제시한다.
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본 논문은 오픈소스를 활용하여 e-Learning 에 필수적인 LMS를 개발 제시 하였다. 이는 MTT 에서 시작된 dotLRN 오픈소스 프로젝트를 한글화 하고, 인터넷 교육 표준안인 SCORM을 수용할 수 있는 모듈을 추가 개발하여 학습자의 학습 상황을 관리할 수 있는 기능을 부여한 것이다. 본 시스템은 공주 대학교 가상 대학의 LMS로서 1년 동안 안정적으로 서비스를 제공하였으며, 이를 기반으로 개발 시스템의 기능과 특정을 알아보고, 특히 학습소요시간을 활용한 학습결과 분석에 대하여 고찰 하고자한다.
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Nowadays, demand for human resource for the e-learning industry is rapidly increasing along with the expansion of e-learning market capacity. However, there arc numerous difficulties in expansion and industrialization of e-learning due to insufficient supply of human resources to meet the demand. Therefore, the goal of this study is to present various policy measures that can supplement the supply of e-learn ing manpower. Overall contents of this study focus on presenting the long-term directions for fostering of human resources for e-learning industry. Among these, role of government policies for fostering of human resources for e-learning industry is being particularly emphasized because e-learning industry is still at its infant stage.
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이러닝의 중요성과문화산업에의 파급효과 및 장래성에 대하여는 이미 많은 문건이나 발표로 알려져 있다. 이렇게 여러 분야에 중요한 효과를 가져가기 위해서는 교육의 양적 성장 뿐 만 아니라 효율적인 교육과 이에 대한 효과에 대해 관심을 기울여야 한다. 이미 미국이나 유럽을 중심으로 각종 이러닝 관련 연구를 통해 ROE(교육투자회임) 연구와 더불어 품질인증(QA : Quality Assurance)에 대한 중요성이 부각되고 있다. 이러한 움직임은 이러닝을 위한 교육자원의 상호운용 또는 활용이라는 측면에서 강조되어 온 이러닝 표준화와 연계되어 그 움직임이 활발히 진행되고 있다. 이러닝 품질표준화의 논의는 단순히 교육자원의 상호운용과 재사용이라는 측면에서 제시되어 온 메타데이터 관리 차원의 SCORM과 같은 기준 외에 교육자원의 생성으로부터 교육시스템 및 교육과정 운영에 이르기까지 그 영역이 광범위한 것에 주목할 필요가 있으며, 국가와 문화적으로도 다양한 환경을 고려해야만 할 것이다. 본고에서는 이러닝 품질보증 표준화의 정의와 범위 그리고 표준안을 만들기 위한 수행절차 및 적용방법 등을 살펴본 후에 외국의 개발 현황과 국내의 개발 현황을 비교함으로써 우리가 가져야 할 미래지향적 표준전략을 제시하고자 한다.
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This paper represent a method of U-Learning based on advanced e-Learning. Ubiquitous computing configuration and advanced Information technology. As we know well, the 21th century is called knowledge based informational society. Many scholar stress that the improved 21th century's educational paradigm be able to success based on advanced educational paradigm. Therefore, we discuss the material for e-Learning fields including with necessity, vision, law, quality authorization etc. Also, we discuss the relational technologies including with meta data, standardization, identification etc. Finally, we propose a method for constructing the U-Learning based on advanced e-Learning and Ubiquitous computing configuration.