DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Academic Stress on Drop-out Intention of High School Students: Double Mediating Effects of Self-Esteem and Peer Relationship and Moderated Mediation Effect of Grit

고등학생의 학업스트레스가 학업중단의도에 미치는 영향: 자아존중감과 또래관계의 이중매개효과와 그릿의 조절된 매개효과

  • Received : 2023.03.27
  • Accepted : 2023.04.07
  • Published : 2023.04.30

Abstract

This study aims to present basic data for preventing drop-out intention by identifying the mechanisms in which academic stress affects drop-out intention through self-esteem, peer relationships, and grit in high school students. The subjects of the study were 283 high school students purposively selected from three cities and counties in Chungcheongnam-do. The data were analysed using SPSS PC+ Win. ver. 25.0 and SPSS PROCESS macro ver. 4.2. The applied statistical techniques were descriptive statistics, reliability analysis, correlation analysis, and moderated mediation effect analysis. As a result of the study, first, academic stress showed a positive correlation with the drop-out intention, but a negative correlation with self-esteem, grit, and peer relationship. Second, grit not only played a moderating role in enhancing the relationship between self-esteem and peer relationship, but also played a moderated mediating role in the path of academic stress → self-esteem → peer relationship → drop-out intention. It was confirmed that the academic stress of high school students has a direct effect on the drop-out intention, and that self-esteem, peer relationships, and grit can be used as important factors to prevent the school drop-out.

본 연구는 고등학생을 대상으로 학업스트레스가 자아존중감, 또래관계 및 그릿을 통하여 학업중단의도에 미치는 메카니즘을 파악하여 학업중단 예방을 위한 기초자료를 제시하는데 있다. 연구대상은 충남의 3개 시군에서 편의표집한 고등학생 283명이었다. 자료분석은 SPSS PC+ Win. ver. 25.0과 SPSS PROCESS macro ver. 4.2를 활용하였으며, 적용된 통계기법은 기술통계, 신뢰도분석, 상관분석 및 조절된 매개효과분석이었다. 연구결과 첫째, 학업스트레스는 학업중단의도와 정적인 상관관계를 보였으나 자아존중감, 그릿, 또래관계와는 부적인 상관관계를 보였다. 둘째, 그릿은 자 아존중감이 또래관계에 미치는 영향을 증진시키는 상승역할 뿐만 아니라 학업스트레스→자아존중감→또래관계→학업중단의도의 경로를 조절 매개하는 역할을 하였다. 고등학생들의 학업스트레스가 학업중단의도에 직접적인 영향을 미치는데, 자아존중감, 또래관계 및 그릿이 학업중단의도를 예방할 수 있는 중요한 변수로 활용될 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2022). 2021년 교육통계연보.
  2. 백혜정, & 임희진. (2014). 학교 밖 청소년 건강실태 및 지원방안 연구. NYPI 청소년정책 리포트, 한국청소년 정책연구원.
  3. Valkov, P. (2018). School dropout and substance use: Consequence or predictor. Trakia Journal of Sciences, 16(2), 95.
  4. Hjorth, C. F., Bilgrav, L., Frandsen, L. S., Overgaard, C., Torp-Pedersen, C., Nielsen, B., & Boggild, H. (2016). Mental health and school dropout across educational levels and genders: a 4.8-year follow-up study. BMC public health, 16(1), 1-12.
  5. 윤철경, 최인재, 김승경, & 김성은. (2018). 학교 밖 청소년 실태조사. 여성가족부, 세종: 한국청소년정책연구원.
  6. Neely, P., & Griffin-Williams, A. (2013). High school dropouts contribute to juvenile delinquency. Review of Higher Education & Self-Learning, 6(22).
  7. 서보준, & 이진열. (2018). 청소년의 학업스트레스가 학업중단의도에 미치는 영향: 자아탄력성의 조절효과. 미래청소년학회지, 15(2), 179-200.
  8. Rosenberg, M. (1965). Rosenberg self-esteem scale (RSE). Acceptance and commitment therapy. Measures Package, 61(52), 18.
  9. Michie, F., Glachan, M., & Bray, D. (2001). An evaluation of factors influencing the academic self-concept, self-esteem and academic stress for direct and re-entry students in higher education. Educational Psychology, 21(4), 455-472 https://doi.org/10.1080/01443410120090830
  10. 노충래, & 김설희. (2012). 중학생의 학업스트레스와 학업성적이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 자아존중감 과 우울불안에 대한 개인요인 및 사회적 지지요인의 매개효과를 중심으로. 한국아동복지학, (39), 39-68.
  11. Allen, J. P., Hauser, S. T., Eickholt, C., Bell, K. L., & O'Connor, T. G. (1994). Autonomy and relatedness in family interactions as predictors of expressions of negative adolescent affect. Journal of Research on Adolescence, 4(4), 535-552. https://doi.org/10.1207/s15327795jra0404_6
  12. 이경상. (2011). 시설청소년의 자립준비실태. 청소년학연구, 18(10), 341-362.
  13. 이지현, & 이정윤. (2009). 학교상담: 청소년의 학업스트레스와 자살생각의 관계: 부모 및 또래와의 관계와 인지왜곡의 매개효과. 상담학연구, 10(2), 1113-1126. https://doi.org/10.15703/KJC.10.2.200906.1113
  14. 장영애, & 이영자. (2015). 청소년의 행복감과 청소년이 지각한 부모-자녀 간 의사소통, 또래관계, 학업스트레스에 관한 연구. 청소년시설환경, 13(4), 147-156.
  15. 은임선. (2015). 특성화고 고등학생이 지각한 사회적 지지와 자아탄력성이 잠재적 학업중단의도에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위.
  16. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychological bulletin, 102(3), 357.
  17. Duckworth, R. A. (2006). Behavioral correlations across breeding contexts provide a mechanism for a cost of aggression. Behavioral Ecology, 17(6), 1011- 1019. https://doi.org/10.1093/beheco/arl035
  18. Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166-174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290
  19. 교육부(2022). 2021년 교육통계연보.
  20. 정태화. (2002). 미국에서의 전문대학 학생유지 연구에 관한 시사점 분석: 재학생 감소 시기를 중심으로. 직업교육연구, 21(2), 327-342.
  21. 김로라, & 이조경. (2016). 청소년의 학업중단의도에 영향을 미치는 위험 및 보호요인에 관한 연구: 부산지역 중.고등학생을 중심으로. 청소년학연구, 23(9), 53-81.
  22. 박한샘. (2017). 지방대학 신입생의 학업중단 의도에 영향을 미치는 요인 분석. 학습자중심교과교육연구, 17, 423-442.
  23. 성윤숙. (2005). 학교중도탈락 청소년의 중퇴과정과 적응에 관한 탐색. 한국청소년연구, 16(2), 295-343.
  24. 아영아 & 정원철. (2011). 청소년의 학업스트레스와 학교부적응 관계에서 인터넷중독의 매개효과 검증. 청소년학연구, 18(2), 27-50.
  25. Kumaraswamy, N. (2013). Academic stress, anxiety and depression among college students: A brief review. International review of social sciences and humanities, 5(1), 135-143.
  26. 오미향, & 천성문. (1994). 청소년의 학업스트레스 요인 및 증상분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과. 서강대학교 학생상담연구소 인간이해, 15, 63-96.
  27. 김령, & 임선아. (2021). 중국유학생의 학업스트레스, 외로움, 언어능력, 자기효능감과 학업중단의도의 구조적 관계. 학습자중심교과교육연구, 21(5), 705-717.
  28. 이자영, 강석영, 김한주, 이유영, & 양은주. (2010). 학업중단 위기청소년이 지각한 학업중단의 위험 및 보호 요인 탐색: 개념도 연구법의 활용. [KYCI] 청소년상담연구, 225-241.
  29. 안현의, 이소영, & 권해수. (2002). 학교 중도탈락 청소년의 욕구와 심리적 경험 조사. 학교를 떠나는 아이들, 19-31.
  30. Rosenberg, M. (1965). Rosenberg self-esteem scale. Journal of Religion and Health.
  31. 최명심, & 손정락. (2007). 삶의 의미 수준이 자존감, 문제해결 인식도 및 부정적 평가에 대한 두려움에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 951-967.
  32. Brockner, J. (1979). The effects of self-esteem, success-failure, and self-consciousness on task performance. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10), 1732.
  33. 이경상. (2011). 청소년 학교부적응의 종단적 변화의 영향요인. 청소년학연구, 18(12), 131-155.
  34. Santrock, J. W. (1990). Adolescence . USA: Wm. C.
  35. Berndt, T. J. (1979). Developmental changes in conformity to peers and parents. Developmental psychology, 15(6), 608.
  36. 구자경. (2003). 청소년의 심리사회적 특성이 학교자퇴 생각에 미치는 영향. 청소년학연구, 10(3), 309-330.
  37. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087.
  38. Suzuki, Y., Tamesue, D., Asahi, K., & Ishikawa, Y. (2015). Grit and work engagement: A cross-sectional study. PloS One, 10(9), e0137501.
  39. Eskreis-Winkler, L., Shulman, E. P., Beal, S. A., & Duckworth, A. L. (2014). The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers in Psychology, 5, 36.
  40. Pate, A. N., Payakachat, N., Harrell, T. K., Pate, K. A., Caldwell, D. J., & Franks, A. M. (2017). Measurement of grit and correlation to student pharmacist academic performance. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(6).
  41. Kang, E. S., & Lee, C. S. (2022). The effect of depression and fandom activity on life satisfaction in adolescents: Moderated mediation effect of grit. Specialusis Ugdymas, 1(43), 4866-4878.
  42. Kim, S. H., Hwang, Y. K., & Lee, C. S. (2022). Dual mediating effects of job stress and gratitude on the relationship between organizational incivility and life satisfaction of child-care teachers: a moderated mediation role of grit. Перспективы Науки и Образования, (2 (56)), 478-490.
  43. 배성만, 홍지영, & 현명호. (2015). 청소년 또래관계 질 척도의 타당화 연구. 청소년학연구, 22(5), 325-344.
  44. Slick, S. N., & Lee, C. S. (2014). The relative levels of grit and their relationship with potential dropping-out and university adjustment of foreign students in Korea. Journal of Digital Convergence, 12(8), 61-66. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.8.61
  45. Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16.
  46. Hayes, A. F. (2017). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford publications.