References
- 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화 (2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울: 경문사.
- 강완, 장윤영, 정선혜(2011). 수학 수업 발문유형 분석 및 대안 탐색 - 신임 교사 사례 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 14(3). 293-302.
- 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. 서울: 교육부.
- 교육부(2017a). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
- 교육부(2017b). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
- 교육부(2018). 수학 4-1. 서울: 천재교육.
- 교육부(2019a). 수학 5-1. 서울: 천재교육.
- 교육부(2019b). 수학 6-1. 서울: 천재교육.
- 교육부(2019c). 수학 6-2. 서울: 천재교육.
- 권성룡(2007). 초등 수학 교과서의 규칙성과 함수 영역의 활동 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 10(2), 111-123.
- 김성준(2003). 패턴과 일반화를 강조한 대수 접근법 고찰. 학교수학, 5(3), 343-360.
- 남승인(2000). 수학적 사고력 신장을 위한 규칙성 영역의 학습 자료 개발. 수학.과학 교육연구, 23, 91-121.
- 도주원(2021). 초등수학 교과서의 자료와 가능셩 영역에 제시된 발문의 유형과 기능 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 60(3), 265-279.
- 박만구(2010). 초등 수학교과서의 창의성 신장을 위한 발문. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 13(1), 25-35.
- 박만구, 김진호(2006). 학습자 중심의 수학 수업에서 교사의 발문 분석. 한국학교수학회논문집, 9(4), 425-457.
- 백석윤(2016). 수학 문제해결 교육. 서울: 경문사.
- 백소영, 김도현, 이경언(2014). 수업 시연에 나타나는 예비 수학교사의 발문 유형과 특성 분석. 교사교육 연구, 53(3), 400-415.
- 이선영(2003). 수학 학습에서 발문 유형에 따른 학생의 반응에 관한 연구. 부산교육대학교 석사학위논문.
- 이지승(2017). 초등 수학 수업에 나타나는 초임 교사의 발문 유형 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
- 한정민, 박만구(2010). 수학적 창의성 신장을 위한 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-884.
- Barnes, D. (1990). Language in the secondary class- room: a study of language interaction in twelve lessons in the first term of secondary education. In D. Barnes, Britton, & H. Rosen(Eds.), Langage, the Learner & the School (pp. 11-77). Baltimore, Md.: Penguin Books.
- Brualdi, A. C. (1998). Classroom questions. ERIC/AE Digest. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation. Washington DC.
- Burns, M. (1985). The role of questioning. The Arithmetic Teacher, 32(6), 14-17. https://doi.org/10.5951/AT.32.6.0014
- Common Core State Standards Initiative. (2010). Common core state standards for mathematics (CCSSM). Washington, DC: National Governors Association Center for Best Practices and the Council of Chief State School officers.
- Cotton, K. (1989). Classroom questioning. Northwest Regional Educational Laboratory: School improvement research series (SIRS). Retrieved from http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu5.html.
- Cunningham, R. T. (1987). What kind of question is that? In W. Wilen (Ed.), Questions, questioning techniques, and effective teaching (pp. 67-94). Washington DC: National Education Association.
- Mason, J. (2010). Effective questioning and responding in the mathematics classroom' reworked and updated from: Mason, J. (2002). 'Minding Your Qs and Rs: effective questioning and responding in the mathematics classroom'. Aspects of teaching secondary mathematics: perspectives on practice. London.
- Manouchehri, A. & Lapp, D. A. (2003). Unveiling student understanding: the role of questioning in instruction. The Mathematics Teacher, 96(8), 562-566. https://doi.org/10.5951/MT.96.8.0562
- National Council of Teachers of Mathematic (1991). Professional standards for teaching mathematics. VA: Reston.
- National Council of Teachers of Mathematic (2000). Principes and standards for school mathematiccs. VA: Reston.
- Newmann, (1990). A test of higher-order thinking in social studies: persuasive writing on constitutional issues using NAEP approach. Social Education, 54(4), 369-373.
- Perry, M. VanderStoep, S. W. & Yu, S. L. (1993). Asking questions in first-grade mathematics classes: potential influences on mathematical thought. Journal of Educational Psychology, 85(1), 31-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.1.31
- Reys, E. R., Lindquist, M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematic 11EDITION. John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역(2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 교우사.
- Shahrill, M. (2013). Review of effective teacher questioning in mathematics classrooms. International Journal of Humanities and Social Science, 3(17), 224-231.
- Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers' intentions and use of probing, guiding, and factual questions. J ournal of mathematics teacher education, 11(3), 221-241. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9071-2
- Vacc, N. N. (1993). Implementing the "professional standards for teaching mathematics": questioning in the mathematics classroom. Mathematics Teacher, 41(2), 88-91.
- Watson, K. & Young, B. (1986). Discourse for Learning inthe Classroom. In S. Murphy (Ed.), Literacy through "language arts": Teaching and learning in context (pp. 39-49). Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
- Wimer J. W., Ridenour, C. S., Thomas, K., & Place A. W. (2001). Higher order teacher questioning of boys and girls in elementary mathematics classrooms. Journal of Educational Research, 95(2), 84-92. https://doi.org/10.1080/00220670109596576