Abstract
This study aims to propose a planning direction based on the results of domestic case studies and expert advice as a basic research to establish a specific implementation model for kindergarten education space in response to changes in future society and future education by escaping from the issues and facility limitations of existing kindergarten education space. To this end, it is intended to contribute to the positive effect of future education policies by being used as basic data for building specific implementation models through review of the 'Nuri' course, domestic case analysis, and revision of specific standards for kindergarten facility planning. The main research results were case analysis and advisory consultations to derive facility standards and planning directions divided into layout plans, general classrooms, support facilities, public spaces, and external spaces, and a process for identifying and systematizing space-influencing factors based on the facility standards derived in this basic study is needed hereafter.
본 연구에서는 기존 유치원 교육공간의 문제점 및 시설적 한계를 탈피하여 미래 사회 및 미래 교육의 변화에 대응하여 유치원 교육공간의 구체적인 실행 모델구축을 위한 기초연구로써 국내 사례조사와 전문가 자문 결과를 바탕으로 계획방향(Criteria)을 제안하고자 한다. 이를 위해 누리과정에 대한 고찰과 국내 사례분석, 유치원 전문가 협의회를 통해 유치원 시설계획에 대한 구체적인 기준 개정을 통해 구체적인 실행 모델 구축을 위한 기초자료로 사용됨으로써 추후 교육정책에 따른 긍정적인 효과를 주는데 기여하고자 한다. 주요 연구결과로는 사례분석과 자문협의를 통해 배치계획, 일반교실과 지원시설, 공용공간, 외부공간으로 구분된 시설기준 및 계획방향을 도출하였으며, 향후 본 기초연구에서 도출된 시설기준을 바탕으로 공간에 미치는 영향요인을 파악하고, 체계화를 위한 과정이 필요하다.