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A Basic Study on the Development of a Horticultural Therapy Model Planning Based on Basic Psychological Need Theory for Middle School Student's Stress Control Using School Garden -Focusing on Literature Review-

기본심리욕구이론을 바탕으로 한 학교텃밭 활용 중학생 스트레스 조절 원예치료 모델(안) 개발을 위한 기초연구 - 문헌고찰을 중심으로 -

  • 서한솔 (단국대학교 일반대학원 원예치료학과) ;
  • 이상미 (농촌진흥청 국립원예특작과학원 도시농업과) ;
  • 윤형권 (농촌진흥청 국립원예특작과학원 도시농업과) ;
  • 정영빈 (농촌진흥청 국립원예특작과학원 도시농업과) ;
  • 홍인경 (농촌진흥청 국립원예특작과학원 도시농업과)
  • Received : 2020.07.15
  • Accepted : 2020.09.28
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This study was carried out to present the conceptual framework of a model as a basic study for the development of the stress control horticultural therapy model of middle school students utilizing the school garden based on the basic psychological need theory. By grasping the general characteristics and needs of middle school students, we set the purpose of the program as stress control, and by utilizing the school garden as an activity, horticultural intervention was proposed to meet the basic psychological needs that affect stress control. And also through analyzing the relevant literature, we presented a conceptual framework for the concepts and definitions, elements, processes, and operations of this model.

본 논문은 '기본심리욕구이론을 바탕으로 한 학교텃밭 활용 중학생의 스트레스 조절 원예치료 모델(안)'개발을 위한 기초연구로써 모델의 개념적 틀을 제시하고자 수행되었다. 중학생의 일반적 특성 및 요구를 파악하여 프로그램 목적을 '스트레스 조절'로 설정하고, 이를 위한 매개활동으로 학교텃밭을 활용하여 그 속에 스트레스 조절에 영향을 미치는 기본심리욕구 충족을 위한 원예적 중재를 제시하였다. 또한 관련된 문헌 분석을 통해 본 모델의 개념과 정의, 요소, 과정, 운영에 대한 개념적 틀을 제시하였다.

Keywords

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