DOI QR코드

DOI QR Code

장애인의 디지털정보화 수준과 대인관계 만족도와의 관계에 대한 연구

A Study on the Digital Informatization Level and Human Relationship Satisfaction Level of Disabled Persons

  • 이향수 (건국대학교 인문사회융합대학) ;
  • 이성훈 (고려대학교 경제통계학부) ;
  • 정용훈 (고려대학교 경제통계학부)
  • 투고 : 2020.02.07
  • 심사 : 2020.03.20
  • 발행 : 2020.03.28

초록

본 연구에서는 장애인 집단의 디지털정보화수준과 대인관계 만족도 수준간의 관계를 분석해 보았다. 장애인의 디지털정보화수준은 스마트 접근, 스마트 역량, 스마트 활용에 있어서의 수준을 말한다. 장애인 표본 추출을 위해서는 '장애인 복지법'에 근거하여 등록된 만7~69세 장애인 을 대상으로 하고, 실태조사는 구조화된 설문에 의한 연 1회 면접조사로 하였다. 분석에 활용된 회귀분석은 SAS 9.3을 활용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애인의 디지털접근 수준이 높을수록 대인관계 만족도 수준도 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 장애인의 디지털 정보역량수준이 높을수록 대인관계 만족도 수준도 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 장애인의 디지털 정보활용의 수준이 높아질수록 대인관계 만족도 수준도 높아짐을 알 수 있었다. 이를 통해 장애인들의 디지털 정보화수준이 높아지면, 장애인들의 대인관계에서의 만족도 수준도 높아짐을 알 수 있었다. 또한 디지털정보화 소외집단인 장애인 계층에 대한 정부의 디지털정보격차 해소를 위한 세심한 관심 및 정책적 검토가 필요함을 알 수 있었다. 따라서 장애인들을 포함한 정보소외계층의 보편적 서비스 확대를 제공해야 할 것이다. 그리고, 지역단위의 공동체 활성화를 통해 지역사회가 정보소외계층을 포용하는 문화형성 역시 중요하며, 장애인들을 대상으로 한 정보화교육 역시 중요하다.

This study analyzed the level of digital informatization and the level of human relationship satisfaction in the disabled group. The digital informatization level of the disabled refers to the level of smart access, smart capability, and smart utilization. For the sampling of persons with disabilities, the survey was conducted for persons aged 7 to 69 who were registered under the Welfare for Persons with Disabilities Act. Regression analysis utilized SAS 9.3.s through vitalization of local communities, and information education for the disabled is also important. The analysis results are as follows. First, the higher the digital access level of the disabled, the higher the level of interpersonal satisfaction. Second, the higher the digital information capability level of the disabled, the higher the level of interpersonal satisfaction. Third, the higher the level of digital information utilization of the disabled, the higher the level of interpersonal satisfaction. As a result, the higher the digital information level of the disabled, the higher the satisfaction level in the interpersonal relationship of the disabled. In addition, it was found that careful attention and policy review are needed to resolve the digital information gap of the government for the disabled who are marginalized groups. Therefore, it is necessary to provide the expansion of universal services of the marginalized groups including the disabled. In addition, it is important to form a culture in which the community embraces the marginalized class through vitalization of local communities, and information education for the disabled is also important.

키워드

참고문헌

  1. H. J. Park. (2016). The Study on the Moderating Effect of Regulatory Focus on Tourism Social Commerce: Focused on the Relationship among Customer Value, Satisfaction and Continuous Use Intention, Journal of Digital Convergence. 14(3), 143-150. DOI: 10.14400/JDC.2016.14.3.143
  2. Ministry of Science. ICT & Future Planning & NIA. (2017). The Report on the Digital Divide.
  3. H. S. Lee & S. H. Lee.(2018). A Study on Digital Divide of Farmers and Fishermen.. Journal of Digital Convergence. 16(1), 13-20. DOI: 10.14400/JDC. 2018.16.1.013
  4. H. K. Nam-Gung, I. H. Kim & H. R. Chun. (2017). Study on the Correlates of Digital Disparity among Older Seoul Residents. Journal of Digital Convergence. 15(4), 73-81. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.4.73
  5. I. K. Jeon & J. H. Chung. (2015). Study of GUI design convergence guideline for the users of aged generation, Journal of Digital Convergence, 13(7), 323-331. DOI : 10.14400/JDC.2015.13.7.323.
  6. S. Y. Lee & M. J. Cheong. (2014). A Study on 'Platform' e-Government for Reducing the digital divide in a Multicultural Society of S. Korea. Journal of Digital Convergence. 12(1), 1-12. DOI : 10.14400/JDPM.2014.12.1.1.
  7. W. K. Kim & K. T. Hwang. (2017). A Study on the Research Trends and Directions of Bus Information System based on Literature Review. Journal of Digital Convergence, 15(10), 63-81. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.10.63
  8. S. Y. Pi & S. J. Do. (2017). The Effectiveness of the Flipped Learning using the Smart Device. Journal of Digital Convergence, 15(4), 65-71. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.4.65
  9. Y. S. Cho, J. R. Woo & K. S. Noh. (2017). Application Profile for Multi-Cultural Content Based on KS X 7006 Metadata for Learning Resources. Journal of Digital Convergence, 15(4), 91-105. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.4.91
  10. S. Choi. (2016). Study on ICT standardization unify North and South Korea- North Korea open Internet induction plan, Journal of Digital Convergence, 14(4), 79-88. DOI : 10.14400/JDC.2016.14.4.79
  11. K. S. Noh & S. H. Park. (2013). Measures for e-Learning Policy Effectiveness Improvement through Analysis of Maturity of Korean Policy Application, Journal of Digital Convergence, 11(12), 11-19. DOI : 10.14400/JDPM.2013.11.12.11
  12. Korea Consumer Agency. (2017). A Study on the Promotion of Consumer Rights of the Information Vulnerable Class.
  13. J. K. Kang & J. Y. Lee. (2015).Status and Tasks of ICT-based Welfare Services for the Elderly Living Alone, Journal of Digital Convergence, 13(1), 67-76. DOI : 10.14400/JDC.2015.13.1.67
  14. J. I. Ahn & Y. K. Seo. (2014). An Analysis of Sub-factors of Digital Media Literacy Divide: Focusing on the effects of generation and economic status, Journal of Digital Convergence, 12(2), 69-78. DOI : 10.14400/JDC.2014.12.2.69
  15. S. Choi. (2016). Study on ICT standardization unify North and South Korea- North Korea open Internet induction plan, Journal of Digital Convergence, 14(4), 79-88. DOI : 10.14400/JDC.2016.14.4.79
  16. K. S. Noh & S. H. Park. (2013). Measures for e-Learning Policy Effectiveness Improvement through Analysis of Maturity of Korean Policy Application, Journal of Digital Convergence, 11(12), 11-19. DOI : 10.14400/JDPM.2013.11.12.11