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SNS 품질요인이 라이브 앱 사용자의 만족도와 지속적인 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effect of SNS Quality Factors on the User Satisfaction and Continuous Usage Intention of Live App

  • 종추 (신라대학교 대학원 경영학과) ;
  • 박재용 (신라대학교 경영대학 경영학부)
  • Zhong, Qiu (Department of Business Administration, Graduate School, Silla University) ;
  • Park, Jae-Yong (Division of Business Administration, College of Business Administration, Silla University)
  • 투고 : 2019.07.24
  • 심사 : 2019.08.26
  • 발행 : 2019.09.30

초록

현재 중국에서 온라인 라이브 방송 보다는 모바일을 사용한 라이브 방송이 더 큰 인기를 끌고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 SNS의 대표 라이브 방송 앱인 왕홍을 중심으로 연구하였다. 즉, 왕홍이란 온라인과 SNS(Social Network Service)를 중심으로 활동하여 많은 이들에게 영향을 미치는 인터넷 스타를 의미한다. 이에 본 연구는 구체적으로 하나의 SNS를 중심으로 라이브 앱 사용자를 대상으로 한 연구를 실시하였다. 즉, 연구 내용으로는 먼저 중국의 라이브 앱을 사용한 사용자들을 대상으로 SNS의 품질요인 분석하였다. 둘째, SNS품질이 라이브 앱 사용자의 만족도에 미치는 영향을 먼저 파악해 보고, 라이브 앱 사용자 만족이 지속적인 사용의도에 영향을 미치는지에 대한 연구를 하고자 하였다. 연구 결과 SNS품질 중 정보품질, 시스템 품질, 사회적 품질은 라이브 앱 사용자 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 서비스 품질, 감정 품질은 가설이 기각되었다. 본 연구를 통하여 사용자들에게 만족도가 더 높은 모바일 영상을 공유할 수 있는 앱을 만들어, 더욱 아름다운 삶의 소소한 에피소드나 실시간 동영상 장소로서 자리매길 할 수 있기를 기대한다. 그리고 라이브 방송 사업이 전 세계적으로 큰 영향을 전파할 수 있기를 기대한다. 마지막으로 향후 연구에서는 SNS 분야에 대한 한국과 중국의 양국 간 집단비교 연구도 의미가 있을 것으로 생각한다.

Currently, in China, mobile live broadcasts are more popular compared to online live broadcasts. Accordingly, this research focused on Wanghong, SNS's flagship live broadcasting app. In other words, Wanghong refers to an internet celebrity who acts online on social network services (SNS) influencing many other people. This study specifically focused on one social network service and conducted a study on live app users. The study first analyzed the quality factors of an SNS to users using China's live app. Secondly, the research investigated in finding out the impact of quality on the satisfaction of live app users and how this affects the live app user's satisfaction on their intention of continuous use. Studies have shown that information quality, system quality, and social quality among SNS quality have a positive influence on live app user satisfaction. However, the quality of service and the quality of emotion was rejected by the hypothesis. Throughout this study, we hope to create an app that allows users to share more satisfying mobile images, thereby establishing various episodes holding beautiful places of their life on a real-time basis. It is hoped that live broadcasting businesses will spread a significant impact around the world. Finally, in the future, research on the study of collective comparison between Korea and China on SNS is believed to be meaningful.

키워드

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피인용 문헌

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