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한류콘텐츠의 인기 요인, 소비 경로 및 효과에 관한 연구:인도네시아 시장을 중심으로

A Study on the Popular Factors, Consumption Paths and Effects of Korean Wave Contents: Focused on the Indonesian Market

  • 문효진 (세명대학교 광고홍보학과)
  • Moon, Hyo-jin (Dept. of Advertising & Public Relations, Semyung Univ)
  • 투고 : 2019.02.18
  • 심사 : 2019.04.14
  • 발행 : 2019.05.31

초록

본 연구는 한국 드라마, 음악, 영화 등 한류콘텐츠를 중심으로 인도네시아 시장 진출을 위한 방안을 살펴보고자 한다. 이를 위해 인도네시아 현지인들이 한류콘텐츠를 좋아하는 이유, 소비 경로, 한류콘텐츠에 대한 호감도와 그 효과에 대해서 실증적으로 알아보았다. 연구결과, 한류콘텐츠의 인기 이유는 콘텐츠 자체의 품질과 해당 콘텐츠의 인적 매력도 등으로 확인되었다. 그리고 소비경로는 주로 TV를 통해 이루어졌으며, 한류콘텐츠의 호감도는 한국에 대한 호감도 및 한국에 대한 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

The study aims to explore ways to advance into the Indonesian market, focusing on hallyu contents such as Korean dramas, music and movies. To this end, we have empirically explored the reasons why local people in Indonesia like Korean wave contents, its consumption channels, its popularity factors for Korean wave contents and its effectiveness. According to the research, the reasons for the popularity of Korean wave contents were confirmed by the quality of the contents itself and the human appeal of the contents. And the consumption path was mainly through television, and the favorable impression of Korean wave contents was found to have a positive effect on the positive feeling toward Korea and the willingness to visit Korea.

키워드

표 1. 콘텐츠산업 매출액 현황(2014-2016) Table 1. Content industry sales status

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표 2. 콘텐츠 산업 지역별 수출액 현황(2016년) Table 2. Export amount by region in content industry(2016)

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표 3. 인도네시아 콘텐츠시장 규모(2013-2016) Table 3. Size of Indonesian Contents Market(2013-2016)

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표 4. 응답자의 인구통계학적 특성 Table 4. Demographic Characteristics of Respondents

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표 5. 한류콘텐츠 인기 요인 Table 5. Korean wave contents popularity factors

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표 6. 한류콘텐츠 소비 경로 Table 6. Korean wave contents consumption path

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표 7. 한류콘텐츠 호감도와 한국에 대한 호감도와의 관계 Table 7. The Relationship between Korean wave contents favorable impression and good feeling toward Korea

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표 8. 한류콘텐츠 호감도와 한국에 대한 방문의도와의 관계 Table 8. The Relationship between Korean wave contents favorable impression and visits to Korea

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참고문헌

  1. Korea Foundation, Global Korean Wave, 2018.
  2. Ministry of culture, sports and tourism, 2017Contents industry white paper, 2018.
  3. KOCCA, 2016The trend of Foreign Contents Market: Content market trends by country, 2016.
  4. KOCCA, Guidebook of cultural content industries in six major Asian countries, 2017.
  5. KOFICE, Hallyu Forever, 2009.
  6. S. J. Kim and E. J. Kim, "Cultural conflicts and characteristics of anti-Korean Wave in Southeast Asia: Case studies of Indonesia and Vietnam", The Southeast Asian Review, Vol.26, No.3, pp.1-50, 2016.
  7. Y. J. Cha, Lee, H. J. Lee, and Jung, Y. G. Jung, "Data Analysis of Facebook Insights", The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol.2, No.1, 93-98, 2016. https://doi.org/10.17703/JCCT.2016.2.1.93