DOI QR코드

DOI QR Code

A Proposal of Jeungsan Pilgrimage Way

증산 순례길 제언

  • Received : 2018.10.22
  • Accepted : 2018.12.15
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The concept of pilgrimage is a phenomenon that appears in almost every major religion. It is traditionally defined as religious travel to a sacred external place for spiritual purposes and introspection. However, there are many different relationships between pilgrimages and religious customs, including excursions through abstract dimensions and regular journeys such as annual holidays. Because modern pilgrimages are taken for a variety of reasons, they are not limited to faith-based historical locations. Thus, many scholars also perceive pilgrimages as an increasing part of the general industry of tourism. These journeys are now studied in a diverse range of fields (e.g., ethnography and tourism). In this way, pilgrimages have created a new market from an industrial perspective. This economic analysis has resulted in secular interest. Pilgrimages can now be taken by gil (walkways), which have gained tremendous popularity. Thus, religiosity and humanity as they are embraced through pilgrimages are now receiving outside influences. This study therefore is aimed at generating suggestions for developing the pilgrimage routes related to Kang Jeungsan (i.e., the Supreme God of Daesoon Jinrihoe). These proposed Jeungsan routes are not simply restricted to religious activities or nostalgia, nor are they exclusively concerned with encountering holiness. To realize this idea, it is necessary to reconsider the concept of a sacred space.

순례는 거의 모든 주요 종교에서 나타나는 현상으로서 전통적으로 외적으로는 성스러운 장소로, 내적으로는 정신적인 목적과 내적 이해를 위한 종교적 여행으로 정의되어왔다. 하지만 오늘날 순례와 종교 관습 간의 관계는 추상적 차원의 거의 모든 종류의 여행, 심지어는 연차휴가와 같이 정기적으로 반복되는 여행으로까지 확대되고 있다. 다시 말해, 현대의 순례자들은 많은 다양한 이유로 여행을 시작하므로, 순례는 사실상 역사적인 성소에 신앙을 목적으로 한 방문으로 그 의미를 제한할 수 없게 되었다. 이와 같은 맥락에서 순례를 관광의 일부로 간주하려는 시각이 문화콘텐츠나 관광을 중심으로 한 다양한 실용학문 분야에서 대두하고 있다. 순례를 종교적 제의로서가 아니라 종교관광으로 분류하려는 시도가 빈번한데, 그것은 산업적 측면에서도 매력적인 시장이기 때문이다. 순례를 경제적 가치의 측면에서 바라보려는 시각은 결과적으로 종교를 세속주의(secularism)의 조류 속에 포함하는 행위이며 한국에서 걷기 열풍을 타고 유행처럼 번져가는 '길'의 경험과 순례를 동일 선상에 놓음으로써 순례길의 경험이 던져주는 종교성(religiosity)을 포함한 고귀한 인간 정신은 자칫 길을 잃을 위험에 처하게 되었다. 이런 관점에서 본 논문은 순례의 내적 의미를 추구하고 변화와 개인적 성장을 희망하는 모든 사람을 위한 정신의 이동 통로이어야 한다는 전제하에 대순진리회의 지고신인 강증산의 순례길 개발을 제언하고자 한다. 증산 순례길은 단순히 장소의 성스러움을 만나기 위한 여행으로, 그리고 종교적 기억과 회상의 공간으로만 한정할 수 없다. 이를 위해서는 성지의 개념을 새롭게 정의하거나 분류할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 『전경』, 여주: 대순진리회 출판부, 2010.
  2. 『대순지침』, 서울: 대순진리회 출판부, 1984.
  3. 구본식, 「가톨릭교회의 성지 순례(기원과 중세기의 순례 중심으로)」, 『현대 가톨릭사상』 27, 2002.
  4. 권봉헌, 「기독교 세계관에 근거한 관광학의 개념 및 성지순례관광에 관한 연구」, 『호텔관광연구』 18-6, 2016. http://uci.or.kr/G704-001700.2016.18.6.026
  5. 김신혜, 「트레킹 코스의 장소 아이덴티티 및 디자인 사례 연구: 국내외 대표적 트레킹 코스를 중심으로」, 『조형미디어학』 17-4, 2014. http://uci.or.kr/G704-001766.2014.17.4.012
  6. 김정희. 박은숙, 「성지순례 참가동기와 매력성이 성지순례 만족에 미치는 영향」, 『Tourism Research』 38-3, 2013. http://uci.or.kr/G704-SER000009129.2013.38.3.002
  7. 김치완, 「'카미노'와 '올레'를 중심으로 본 문화콘텐츠로서의 길[道]」, 『인문콘텐츠』 30, 2013. http://uci.or.kr/G704-001814.2013..30.001
  8. 김현우. 이경원, 「민족종교에 나타난 한국 정신문화의 원류」, 『한국철학논집』 52, 2017. http://uci.or.kr/G704-001497.2017..52.008
  9. 대순진리회 여주본부도장, 「2012년 대학생 종교문화답사」. http://www.idaesoon.or.kr/search/search_pop.php?encData=aWR4PTIzMzImY29kZT0xNDc5MzU5MDg3JnNzdHI97Iic66GA (검색일자 2018.7.2.)
  10. 대순종교문화연구소, 「박공우가 상제님을 따르게 됨」, 『대순회보』 118, 2011.
  11. 대순진리회 교무부, 「대학생 성지순례: 2월 22일부터 3박4일간」, 『대순회보』 16, 1990.
  12. 안양규, 「불교의 성지 순례와 그 종교적 의의」, 『종교문화연구』 2, 2000.
  13. 오정근, 「종교관광의 참가동기 및 매력속성과 참가자만족 간 영향관계: 기독교 성지순례를 중심으로」, 『관광경영연구』 17-1, 2013. http://uci.or.kr/G704-SER000009812.2013.17.1.014
  14. 유승각, 「대순진리회 수도인의 성지순례 참여 동기가 만족도와 재참여 의사에 미치는 영향: 성지 가치의 조절효과를 중심으로」, 『대순사상논총』 28, 2017. http://doi.org/10.25050/jdaos.2017.28.0.165
  15. 윤기봉, 「증산사상에서의 근대성 해석 문제: 계급제도의 붕괴와 부의 재분배를 중심으로」, 『종교교육학연구』 34, 2010. http://uci.or.kr/G704-000911.2010.34..008
  16. 차선근, 「대순진리회 성지의 특징과 의미」, 『동ASIA종교문화연구』 창간호, 2009.
  17. 최인호, 「여행자문학에 나타난 산티아고길 풍경담론」, 『관광산업연구』 7-2, 2013. http://uci.or.kr/G704-SER000002283.2013.7.2.002
  18. 최화열. 박연옥. 윤병국, 「슬로우 투어리즘에 대한 탐색적 연구: 도보길과 제주올레걷기축제를 사례로」, 『관광연구저널』 29-2, 2015. http://uci.or.kr/G704-001491.2015.29.2.010
  19. 허남진, 「대순진리회의 성지와 순례의 의미」, 『대순사상논총』 22, 2014. http://doi.org/10.25050/jdaos.2014.22.0.539
  20. Alison T. Smith, "Walking Meditation: Being Present and Being Pilgrim on the Camino de Santiago", Religions 82, 2018. http://doi.org/10.3390/rel9030082
  21. Buetta Warkentin, "Spiritual but Not Religious: The Fine Line between the Sacred and Secular on the Camino de Santiago", Social Work & Christianity 45:1, 2018.
  22. Charles Taylor, A Secular Age, Cambridge, Massachusetts & London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2007.
  23. Elizabeth Carnegie, "Religion, Museums and the Modern World", Martor: The Museum of the Romanian Peasant Anthropology Review 11, 2006.
  24. Erik Cohen, "Pilgrimage Centres: Concentric and Eccentric", Annals of Tourism Research 19:1, 1992.
  25. Gisbert Rinschede, "Forms of Religious Tourism", Annals of Tourism Research 19, 1992.
  26. Harvey Cox, The Future of Faith, New York: Harper One, 2009.
  27. Helena Vilaca, "Pilgrims and Pilgrimages: Fatima, Santiago De Compostela and Taiz?", Nordic Journal of Religion and Society 23:2, 2010.
  28. John B. Wright, "The Pilgrimage to Santiago de Compostela, Spain", Focus on Geography 57:1, 2014.
  29. John Eade, "Pilgrimage and Tourism at Lourdes, France", Annals of Tourism Research 19, 1992.
  30. Jurgen Habermas, "Notes on the Post-secular Society", New Perspectives Quarterly 25:4, 2008.
  31. Justine Digance, "Pilgrimage at Contested Sites", Annals of Tourism Research 301, 2003. http://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00028-2
  32. Keith Egan, "Walking Back to Happiness? Modern Pilgrimage and the Expression of Suffering on Spain's Camino de Santiago", Journeys 11:1, 2010. http://doi.org/10.3167/ jys.2010.110106
  33. Lily Kong, "Global Shifts, Theoretical Shifts: Changing Geographies of Religion", Progress in Human Geography 34:6, 2010.
  34. Lisbeth Mikaelsson, "Pilgrimage as Post-secular Therapy", Post-secular Religious Practices 24, 2012.
  35. Lluis Oviedo, Scarlett de Courcier, and Miguel Farias, "Rise of Pilgrims on the Camino to Santiago: Sign of Change or Religious Revival?", Review of Religious Research 56:3, 2014. http://doi.org/10.1007/s13644-013-0131-4
  36. Lucrezia Lopez, "How Long Does the Pilgrimage Tourism Experience to Santiago de Compostela Last?", International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage 1:1, 2013.
  37. Mats Nilsson and Mekonnen Tesfahuney, "Performing the "Post-secular" in Santiago de Compostela", Annals of Tourism Research 57, 2016. http://doi.org/10.1016/j.annals.2015.11.001
  38. Michael Murray, "The Cultural Heritage of Pilgrim Itineraries: The Camino de Santiago", Journeys 15:2, 2014. http://doi.org/10.3167/jys.2014.150204
  39. Michael Murray and Brian Graham, "Exploring the Dialectics of Route-based Tourism: The Camino de Santiago", Tourism Management 18:8, 1997.
  40. N. Collins-Kreiner, "Researching Pilgrimage: Continuity and Transformations", Annals of Tourism Research 37:2, 2010. http://doi.org/10.1016/j.annals.2009.10.016
  41. Nancy Frey, Pilgrim Stories: On and Off the Road to Santiago, Berkeley: University of Chicago Press, 1998.
  42. Nigel Rapport, I Am Dynamite, London & New York: Routledge, 2003.
  43. Pilgrim's Reception Office, "The Pilgrimage to Santiago de Compostela." https://oficinadelperegrino.com/en/pilgrimage/introduction/ (검색일자 2018.6.29.)
  44. Richard Barber, Pilgrimages, London: The Boydell Press, 1993.
  45. Sean Slavin, "Walking as Spiritual Practice: The pilgrimage to Santiago de Compsotela", Body & Society 9:3, 2003.
  46. Simon Coleman, "Do You Believe in Pilgrimage? Communitas, Contestation and Beyond", Anthropological Theory 2:3, 2002.
  47. Suzanne Amaro, Angela Antunes, and Carla Henriques, "A Closer Look at Santiago de Compostela's Pilgrims through the Lens of Motivations", Tourism Management 64, 2018. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.09.007
  48. Suzanne van der Beek, "Ritual Identity", International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage 5:2, 2017.
  49. Tatjana Schnella and Sarah Palib, "Pilgrimage Today: The Meaningmaking Potential of Ritual", Mental Health, Religion & Culture 16:9, 2013. http://dx.doi.org/10.1080/13674676.2013.766449
  50. Tina Sepp, "Pilgrimage and Pilgrim Hierarchies in Vernacular Discourse: Comparative Notes from the Camino de Santiago and Glastonbury", Journal of Ethnology and Folkloristics 7:1, 2014.
  51. UNESCO, "Routes of Santiago de Compostela: Camino Frances and Routes of Northern Spain." http://whc.unesco.org/en/list/669 (검색일자 2018.6.29.)
  52. UNWTO, "Tourism Can Protect and Promote Religious Heritage." http://media.unwto.org/press-release/2014-12-10/tourism-can-protect-andpromote-religious-heritage?page=1&field_news_date_value[value][year]=2014&field_news_date_value[value][month]=12&title= (검색일자 2018.6.26.)
  53. Victor Turner and Edith Turner, Image and Pilgrimage in Christian Culture, New York: Columbia University Press, 1978.
  54. Vitor Ambrosio, "Sacred Pilgrimage and Tourism as Secular Pilgrimage", in R. Raj & K. Griffin, eds., Religious Tourism and Pilgrimage Management: An International Perspective, Wallingford, UK: CABI, 2015.
  55. Yoram Bilu, "The Inner Limits of Communitas: A Covert Dimension of Pilgrimage Experience", Ethos 16:3, 1988.
  56. Zachary Beckstead, "Liminality in Acculturation and Pilgrimage: When Movement Becomes Meaningful", Culture and Psychology 16, 2010. http://doi.org/10.1177/1354067X10371142