DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis the Contents Related to a Subject 'Earth and Moon' from Elementary Science Textbooks of the 2009 Revised Curriculum and 2015 Revised Curriculum

'지구와 달' 주제와 관련된 초등학교 2009 개정 과학교과서와 2015 개정 과학교과서 내용 분석

  • Received : 2018.12.13
  • Accepted : 2018.12.18
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the contents related to a subject 'Earth and Mooon' from elementary science textbooks of the 2009 revised curriculum and elementary science textbooks of the 2015 revised curriculum. For the research, the team selected and analyzed the contents of the 'Earth and Moon' unit in the elementary science textbooks of the 2009 revised curriculum and 2015 revised curriculum. As a result of the research, first, there has been no significant change in achievement standards of the curriculum as the science textbook revised from 2009 curriculum to 2015 curriculum. Second, the two curriculum did not differ much in specific textbook contents statement or development, but they showed much change in presentation of exploration activities in curriculum as well as the specific exploration activities presented in the textbooks. Third, compared to science textbooks of the 2009 revision the 2015 revision used more pictures and illustrations. Forth, there have been few changes related to experimental observation, but the activities to organize the unit in 2015 revision have been strengthened compared to the 2009 revision.

이 연구는 '지구와 달' 주제와 관련된 초등학교 2009 개정 과학교과서와 2015 개정 과학교과서 내용을 분석하는데 목적이 있다. 연구를 위해 우리나라의 2009 개정 과학교과서와 2015 개정 과학교과서의 '지구와 달' 관련 단원의 내용을 선정하여 분석하였다. 연구결과, 첫째, 2009 개정 과학교과서에 2015 개정 과학교과서로 개정되면서 교육과정의 성취기준 상에서는 큰 변화는 없었다. 둘째, 두 교육과정의 구체적인 교과서 내용 진술이나 전개는 별다른 차이가 없었으나, 탐구활동면에서는 교육과정의 탐구활동 제시에서는 물론 교과서에 제시된 구체적인 탐구활동에서도 많은 변화를 보였다. 셋째, 2009 개정 과학교과서에 비해 2015 개정 과학교과서에서는 사진과 삽화를 많이 사용하고 있었다. 넷째, 실험관찰과 관련된 변화는 거의 없었으나, 단원을 정리하는 활동이 2015 개정에서는 2009 개정에 비해 강화되었다.

Keywords

KHGOB1_2018_v11n3_237_f0001.png 이미지

Fig. 1. ‘Summary’ in lab. books of Earth & Moon Unit of 2009 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_f0002.png 이미지

Fig. 2. ‘Summary’ in textbook and lab. books of Earth & Moon Unit of 2015 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_f0003.png 이미지

Fig. 3. Laboratory contents of Earth & Moon Unit in 2015 3-4th grade science textbook curriculum

Table 1. Contents in Earth & Moon Unit of 3-4th science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0001.png 이미지

Table 2. Content analysis in Earth & Moon Unit of 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0002.png 이미지

Table 3. Content analysis in Earth & Moon Unit of 2009 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0003.png 이미지

Table 4. Content analysis in Earth & Moon Unit of 2015 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0004.png 이미지

Table 5. Outward appearance differences in both 2009 3-4th grade science textbook curriculum and 2015 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0005.png 이미지

Table 6. Outward appearance differences in both 2009 3-4th grade science textbook curriculum and 2015 3-4th grade science textbook curriculum

KHGOB1_2018_v11n3_237_t0006.png 이미지

References

  1. 교육과학기술부(2014). 초등학교 3-4학년군: 과학 4-2. 서울: (주)미래엔.
  2. 교육과학기술부(2014). 초등학교 3-4학년군: 실험관찰 4-2. 서울: (주)미래엔.
  3. 교육부(2015). 2015 개정 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책 9]. 서울: 교육부
  4. 교육부(2018). 초등학교 3-4학년군: 과학 3-1. 서울: 비상교육.
  5. 교육부(2018). 초등학교 3-4학년군: 실험관찰 3-1. 서울:비상교육.
  6. 김범기, 이항로, 김기정(1996). 천문 개념 성취도와 공간 능력과의 상관관계에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 24(2), 216-225.
  7. 우종옥, 정완호, 권재술, 최병순, 정진우, 허명(1992). 초등학교 '자연' 교과서 개발체계 분석 및 평가 연구. 한국교원대학교 과학교육연구소.
  8. 임청환, 정진우(1993). 초등학교 자연과 천문분야 내용 분석과 문제점. 한국과학교육학회지, 13(2), 247-256.
  9. 채동현, 임성만, 이효녕, 한제준, 이상균, 김은정(2016). 학생 활동 중심의 초등학교 과학교과서 모형 개발 및 적용; '지구와 우주'영역을 중심으로. 대한지구과학교육학회지, 9(1), 15-26. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.1.15
  10. Ametller, J. & Pinto, R. (2002). Students' reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24(3), 285-312. https://doi.org/10.1080/09500690110078914
  11. Chiappetta, E. L. & Koballa, Jr., T. R. (2002). Science instruction in the middle and secondary school(5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  12. Rillero, P. (2010). The rise and fall of science education: A content analysis of Science in elementary reading textbooks of the 19th century. School Science and Mathematics Journal, 110(5), 277-286. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2010.00034.x
  13. Schwarz, C. V., Gunckel, K. L., Smith, E. L., Covitt, B. A., Bae, M., Enfield, M. & Tsurusaki, B. K. (2008). Helping elementary preservice teachers learn to use curriculum materials foreffective science teaching. Science Education, 92(2), 345-377. https://doi.org/10.1002/sce.20243
  14. Yore, L. D. (1991). Secondary science teachers' attitudes toward and beliefs about science reading and science textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 55-72. https://doi.org/10.1002/tea.3660280106