DOI QR코드

DOI QR Code

TV 다큐멘터리의 배경음악이 수용자의 회상 기억, 몰입도, 흥미유발, 평가에 미치는 영향

Effect of background music of TV documentary on audience's recall memory, flow, arousal of interest, evaluation

  • 박덕춘 (동서대학교 미디어커뮤니케이션학부)
  • 투고 : 2017.08.17
  • 심사 : 2017.10.20
  • 발행 : 2017.10.28

초록

본 연구는 미디어 효과 연구 분야에서 채널 요인으로 분류될 수 있는 배경음악의 사용이 TV다큐멘터리 수용자의 회상 기억, 몰입, 흥미 유발, 작품 평가 등에 미치는 영향을 실험을 통해 살펴본 연구이다. 미디어 효과에 관한 선행 연구들은 송신자 요인과 메시지 요인 등이 수용자의 기억과 이해, 지식 습득, 태도, 행위 등에 미치는 영향력을 살펴본 연구들이 대부분이다. 그러나 미디어의 채널요인으로 볼 수 있는 배경 음악이 수용자의 다양한 종속변인에 미칠 수 있는 영향력에 관한 연구는 대단히 제한적이며, 특히 텔레비전 다큐멘터리의 배경음악이 수용자에 미치는 영향에 관한 연구는 찾아보기 어렵다. 따라서 본 연구에서는 TV 다큐멘터리 프로그램에 사용된 배경 음악이 수용자의 회상 기억, 몰입도, 흥미 유발, 작품 평가 등에 미치는 영향력을 알아보기 위해서 대학생 피험자들을 대상으로 배경음악의 유무에 따라 2개의 집단으로 구분하고, 이들에게 TV 다큐멘터리 영상물을 시청하게 한 후, 이들의 회상기억, 몰입도, 흥미 유발, 작품 평가 등을 물어 설문조사를 실시하였다. 모두 101명을 대상으로 이루어진 설문 조사를 분석한 결과, TV 다큐멘터리의 배경 음악이 수용자들의 몰입도와 흥미 유발 정도를 증가시켰으며, 작품 평가도 더 높게 하는 것으로 나타났다. 그러나 TV 다큐멘터리의 배경음악이 수용자들의 회상 기억에는 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.

This experimental research explores the effect of background music of TV documentary which can be classified as channel factor in the field of media effect, on audience's recall memory, flow, arousal of interest, evaluation of documentary. Most previous researches of media effect focused on the effect of sender factor and message factor on audience's memory, understanding, acquirement of knowledge, attitude, action. However the number of researches on the effect of background music on audience's various dependent variables is extremely limited, especially it is very difficult to find studies on the effect of background music of TV documentary on audience. Therefore this research tries to find the effect of background music of TV documentary on audience's recall memory, flow, arousal of interest, evaluation. For this research of experiment, 2 groups of subjects composed of 101 university students were exposed to 2 different video clips of TV documentary, one with background music, the other without it, After this experiment, Questions which were designed to measure audience's recall memory, flow, arousal of interest, evaluation were asked and analysed. This research found that background music of TV documentary increased audience's flow, degree of interest and raised evaluation, However meaningful effect of background music on audience's recall memory was not found.

키워드

참고문헌

  1. Blancy, P. H. "Affect and memory: A review". Psychological Bulletin, Vol. 99, pp. 229-246, 1986. https://doi.org/10.1037/0033-2909.99.2.229
  2. Boltz, M., Schulkind, M., & Kantra, S. "Effects of background music on the remembering of filmed events". Memory & Cognition, Vol. 19, No. 6, pp. 593-606, 1991. https://doi.org/10.3758/BF03197154
  3. Cohen, A. J. "Music as a source of emotion in film". In P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Music and emotion: Theory and research (pp. 249-272). New York, NY: Oxford University Pres, 2001.
  4. Cohen, A. J. "How music influences the interpretation of film and video: Approaches from experimental psychology". In R. A. Kendall & R. W. H. Savage (Eds.), "Perspectives in systematic musicology" (pp. 15-36). Los Angeles, CA: Ethnomusicology Publications, 2005.
  5. Eonju, Park. "Study on gatekeeping of TV news: Focused on News9 of KBS", master's degree thesis of Jungang University, 2011.
  6. Giyoung, Yeo. "Composition of Television sound: Focused on flow and concept of sound", master's degree thesis of Korea University, 2009.
  7. Gorbman, C. "Narrative film music". Yale French Studies, 60, pp. 183-203, 1980.
  8. Gyungsuk, Park. "Study on the Effect of Communicator and Gender on radio audience", Journal of Korean Broadcasting, Vol. 16, No 2, pp. 116-148, 2002.
  9. Jaehyeong, Ryu.. "Narrative Progress of Insert Music: From background to foreground", Journal of Korean Broadcasting, Vol. 29, No 2, pp. 79-115, 2015.
  10. Lang, A. "Using the limited capacity model of motivated mediated message processing to design effective cancer communication message". Journal of Communication, Vol 56, pp. 57-80, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00283.x
  11. Levinson, J. "Film music and narrative agency". In D. Bordwell & N. Carroll (Eds.), "Post-theory: Reconstructing film studies" (pp. 248-282). Madison, WI: The University of Wisconsin Press, 1996.
  12. Petty, R. E., Cacioppo, J. T. "Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches". Dubuque: Wm. C. Brown, 1981.
  13. Provenzano, C. "Towards an aesthetic of film music: Musicology meets the film soundtrack". Music Reference Services Quarterly, Vol. 10, No. 3, pp. 79-94, 2008. https://doi.org/10.1080/10588160802111220
  14. Robinson, J. P., & Davis, D. K. "Comprehension of a single evening's news". In J. P. Robinson & M. R. Levy(Eds.). "The Main source: Learning fromtelevision news",(pp. 107-132). Beverly Hills: Sage, 1986.
  15. Sinyung, Park.. "Effect of text and music on the response of audience", Journal of Korean Broadcasting, Vol. 24, No. 6, pp. 166-208, 2010.
  16. Stewart. W., & H. Furse. "Effective television advertising: A study of 1000 commercials". Lexington. MA: Lexington Books, 1986.
  17. Taeyong, Park. "Scale of involvement for TV viewing environment", Journal of Korean Broadcasting, Vol. 28, No. 2, pp. 50-97, 2014.
  18. Wolpe, S. "What is film music?" Contemporary Music Review, Vol. 27, No. 2, pp. 171-177, 2008. https://doi.org/10.1080/07494460801990155