An Analysis on the Error According to Academic Achievement Level in the Fractional Computation Error of Elementary Sixth Graders

초등학교 6학년 학생이 분수 계산문제에서 보이는 오류의 학업성취수준별 분석

  • Received : 2017.01.15
  • Accepted : 2017.02.23
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the types of errors that may occur in the four arithmetic operations of the fractions after classified according to the level of academic achievement for sixth-grade elementary school student who Learning of the four arithmetic operations of the fountain has been completed. The study was proceed to get the information how change teaching content and method in accordance with the level of academic achievement by looking at the types of errors that can occur in the four arithmetic operations of the fractions. The test paper for checking the type of errors caused by calculation of fractional was developed and gave it to students to test. And we saw the result by error rate and correct rate of fraction that is displayed in accordance with the level of academic achievement. We investigated the characteristics of the type of error in the calculation of the arithmetic operations of fractional that is displayed in accordance with the level of academic achievement. First, in the addition of the fractions, all levels of students showing the highest error rate in the calculation error. Specially, error rate in the calculation of different denominator was higher than the error rate in the calculation of same denominator Second, in the subtraction of the fractions, the high level of students have the highest rate in the calculation error and middle and low level of students have the highest rate in the conceptual error. Third, in the multiplication of the fractions, the high and middle level of students have the highest rate in the calculation error and low level of students have the highest rate in the a reciprocal error. Fourth, in the division of the fractions, all levels of students have the highest r rate in the calculation error.

본 연구에서 초등학교에서 분수에 대한 사칙연산의 학습을 마친 시점에 있는 6학년 학생들을 대상으로 학업성취수준에 따라 분수의 사칙연산 과정에서 발생하는 오류는 어떤 것들이 있는지 분수의 사칙연산 유형별로 오답률을 분석하였고, 학업성취수준에 따라 각각의 분수의 오류유형에는 어떤 차이가 있는지 알아보았다. 분수의 사칙연산에서 진분수 사이의 계산보다는 대분수가 같이 있는 계산에서 가장 높은 오답률을 보이고 있다. 특히 동분모 분수의 계산보다는 이분모 분수에서의 계산에서 높은 오답률을 보이고 있는데 학생들이 이분모 분수에서 통분을 하는 것을 어려워하는 것으로 나타났다. 분수의 곱셈에서는 상 수준과 중 수준의 학생들은 계산오류에서 가장 높은 오답률을 보이고 있으며, 하수준의 학생들은 역수오류가 가장 높은 오답률을 보이고 있다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2014a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  2. 교육부 (2014b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-2. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2014c). 초등학교 교사용 지도서 수학 4-1. 서울: 천재교육.
  4. 교육부 (2014d). 초등학교 교사용 지도서 수학 5-1. 서울: 천재교육.
  5. 교육부 (2014e). 초등학교 교사용 지도서 수학 5-2. 서울: 천재교육.
  6. 교육부 (2014f). 초등학교 교사용 지도서 수학 6-1. 서울: 천재교육.
  7. 김민경, 김서영 (2014). 서술형 평가 문항에서 나타나는 초등학생의 분수 연산 능력과 오류유형과의 관계. 한국학교수학회논문집, 17(3), 409-434.
  8. 김선영 (2003), 분수의 덧셈, 뺄셈에 대한 오류 유형 분석 및 효과적인 지도방안 연구. 국민대학교 대학원 석사학위 논문.
  9. 김진식 (1995). 국민학교 아동의 분수 계산에서 오류 유형 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  10. 김춘화 (2004). 분수 덧셈.뺄셈 오류 유형 진단과 처방에 관한 연구. 경인교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  11. 송정화 (2005). 분수의 곱셈, 나눗셈의 문제 해결 과정에서 나타난 장애 요인 분석. 전주교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  12. 신현미 (2005). 분수 오류 유형에 대한 교수.학습 방법 분석. 부산교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  13. 안소현 (2015). 분수 곱셈과 나눗셈의 오류 유형 진단 및 지도방안 연구. 대구교육대학교대학원 석사학위 논문.
  14. 안지은 (2007). 초등학교 수학 학습부진아동과 일반아동의 분수 연산 능력 및 오류 유형비교. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. 엄재엽 (2009). 초등학생의 분수 계산에서 나타나는 오류의 유형. 대구교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  16. 이경아 (1997). 유리수 계산에서 나타나는 오류의 현상적 분석: 초등학교 6학년을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  17. 이영주, 이광호, 이효진 (2012). 분수의 나눗셈에 대한 학습자의 인지구조. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 295-320.
  18. 이혜경, 김선유, 노은환, 정상태 (2010). 혼합계산을 포함한 분수와 소수의 계산에서 피드백프로그램의 개발.적용에 대한 효과 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 377-399.
  19. 임재훈 (2016). 분수 포함제와 제수의 역수 곱하기 알고리즘의 연결성. 한국초등수학교육학회지, 20(4), 521-539.
  20. 조병윤 (1992). 분수 계산 오류의 효과적인 교정지도 방안. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  21. 최경란 (2013). 분수 연산에서 오류 교정을 위한 프로그램 개발 및 적용. 광주교육대학교대학원 석사학위 논문.
  22. 추은영 (2003). 이분모 분수의 덧셈과 뺄셈에서 오류와 원인 분석. 춘천교육대학교 대학원 석사학위 논문.
  23. Behr, M. J., Lesh, R., Post, T. R., & Silver, E. A. (1983). Rational-number concepts. In R. Lesh & M. Landau (eds.), Acquisition of mathematics concepts and process, Academic Press, New York, pp. 91-126.
  24. Ellerbruch. L. W. & Payne. J. N. (1978). A teaching sequence for initial fraction concepts through the addition of unlike fractions. In M. Suydam (ed.), Developing computational skills. Reston. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
  25. Hunting, R. P. (1984). Understanding equivalent fractions. Journal of Science and Mathematics Education in S. E. Asia. 7(1), 26-33.
  26. Kamii, C., & Warrington, M. A. (1999), Division with fractions : A piagetian, constructivist approach, Hiroshima journal of Mathematics Education, 3, 53-62.