DOI QR코드

DOI QR Code

Design Concept Value Competitive Research Between Service Provider and Service Receiver

수면무호흡 환자의 양압기 제품서비스디자인 개발에 대한 서비스 제공자와 수혜자가 느끼는 디자인 컨셉 가치 비교연구

  • Lee, Sung Pil (Dongseo University, College of Design) ;
  • Jung, Ju Young (Korea Institute of Design and Promotion(kidp) Advanced Design) ;
  • Lee, Sang Ki (Dongseo University, Graduate School, Design Major) ;
  • Hong, Jung Pyo (Cheonbuk National University, Industrial Design)
  • 이성필 (동서대학교 디자인대학 서비스디자인루트) ;
  • 정주영 (한국디자인진흥원 선행디자인) ;
  • 이상기 (동서대학교 디자인대학 서비스디자인루트) ;
  • 홍정표 (국립전북대학교 산업디자인학)
  • Received : 2017.11.06
  • Accepted : 2017.12.23
  • Published : 2017.12.29

Abstract

As a comparative study on the value of design concept between service provider (Developer) and service receiver (Customer) group, the aims of this study was to present a service model focused on Continuous positive airway pressure (CPAP) based on U-health care and user environment. Double Diamond-based methods led to a case study that conducted jointly by the department of otolaryngology in U hospital, Ulsan. By targeted on Sleep Apnea patients from the stage of diagnosis to CPAP treatment, variety of meaningful experiences have been extracted and classified into several types of customers. In the final analysis of the 13 service scenario models, Kano Satisfaction and Potential Customer Satisfaction Improvement Index (PCSI) were conducted with the customers, yet Score Model and Concept Position were evaluated by the service provider groups who engaged in development services. The results of this study showed that 7 items in the total of 12 items reached a consensus of viewpoint on value between service receiver and service provider, which the attributes of the service model are based on user environment. Whereas the other 5 items showed the divergent viewpoint on value which included the attributes of U-healthcare service model.

본 연구의 목적은 서비스 제공자(개발자)와 서비스 수혜자(고객)집단 간에 느끼는 디자인 컨셉 가치에 대한 비교연구로서 양압기(CPAP)를 중심으로 진행된 IoT기반 U-헬스케어 및 사용자 환경기반 서비스모델을 제시하여 사례연구로 진행하였다. 더블다이아몬드(Double Diamond)연구방법을 활용하여 울산에 소재한 U병원 이비인후과와 공동으로 사례 연구를 진행하였으며, 수면 무호흡 수면 환자들을 대상으로 진단부터 구매 후 사용까지 다양한 의미 있는 경험을 발췌하고 고객 유형별 차이점을 분류 하였다. 최종적으로 제시한 13개의 서비스 시나리오 모델을 대상으로 고객은 카노(Kano)만족도와 잠재적 고객만족 개선 지수(PCSI)평가를 진행하였고 개발에 참여한 서비스제공자 집단을 대상으로 스코어모델(+-)평가와 컨셉포지션(Concept Position)평가를 진행하였다. 본 연구를 통하여 도출한 결과는 총 12가지 문항에서 7가지 문항은 수혜자와 공급자 사이에서의 가치적 견해의 일치가 나타났으며 이는 사용자 환경기반 서비스모델 속성 이었으며, 반대로 가치적 견해가 상의한 결과인 5가지 문항은 IoT기반 U-헬스케어 서비스 모델 속성에 포함 되어 있었다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Statistics on Ministry of Food and drug Safety, 2014 (식품의약품 안전처 통계자료, 2014.).
  2. SU Lim, YT Park, "Potential Customer Satisfaction Improvement Index based on Kano Model," Journal of the Korean Society for Quality Management, vol. 38, Issue 2, pp.248-260, 2010 (임성욱 외 1명, Kano 모델을 기반으로 한 잠재적 고객만족 개선지수, 품질경영학회지, 2010.).
  3. Almaden Design Research, "Korea Institute of Design Promotion Changwon Industrial Complex Service Design Package Model Case study Report," 2016 (알마덴디자인, 한국디자인진흥원 창원산업단지 서비스디자인 패키지 디자인 사례연구 보고서, 2016.).
  4. IDEO, "Design Thinking Toolkit for Educator," 2014 (IDEO, 교육자를 위한 디자인사고 툴킷, 2014.).