Abstract
Drawn-on-film animation technique is one that neither is actively used nor receives attention in any video content area. This paper means to strengthen animation genre's future direction and aesthetic aspect by seeking to newly discover previous experimental techniques through this paper. Taking into account the details of paper, it was intended to systematize and introduce results and experiential information obtained by researcher from applying drawn-on-film animation techniques in actual educational arena and utilizing these in learning and newly created techniques and the like through this. Production processes were comparatively demonstrated after suggesting an alternative digital production system in this process. And ultimately, a study and proposal was made so as to be helpful in developing the techniques of animation genre.
필름 채색(Drawn-on-film) 애니메이션 기법은 어떠한 영상 콘텐츠 분야 속에서 주도적으로 이용되거나 주목 받지 못한 기법으로서 본 연구를 통해 과거 실험적 기법을 새롭게 발굴 모색하여 애니메이션 장르의 미래적 방향과 미학적 측면을 강화하고자 하는 의미가 있다. 연구의 내용은 연구자가 교육적 프로그램 개발을 위해 필름 채색(Drawn-on-film) 애니메이션 기법을 실제 교육현장에서 응용하고 학습에 활용하며 얻은 결과물과 경험적인 정보, 그리고 이를 통해 새롭게 창출된 기법 등을 체계화하여 소개했다. 이 과정에서 대안적 디지털 제작 시스템을 제안하여 제작 과정들을 비교 실연하였고 궁극적으로 애니메이션 장르의 기법 발전에 도움이 될 수 있도록 연구하고 제시했다.