Understanding a Prospective Teacher's Mathematics Lesson in the Perspective of Activity Theory

활동 이론의 관점에서 예비교사의 수학 수업 탐색하기

  • Na, Gwisoo (Cheongju National University of Education)
  • Received : 2016.07.04
  • Accepted : 2016.08.18
  • Published : 2016.08.31

Abstract

This research intends to and understand a prospective teacher, Kim's mathematics lesson in the perspective of Activity Theory. In this study, Kim's mathematics lesson was explored in the aspects of subject, object, tools, division of labor, community, and rule which are main constituent of Activity Theory and Activity System suggested by $Engestr{\ddot{o}}m$. As the result of study, we discussed the phenomena such as the fluctuation between object and tool, the multi-voicedness between object, rule, outcome and student subject, and the dissonance between division of labor, community and rule were appeared in Kim's mathematics lesson as an activity system.

본 연구의 목적은 활동 이론의 관점에서 초등학교 예비교사인 김교사가 실시한 수학 수업을 탐색하는 것이다. 본 연구에서는 $Engestr{\ddot{o}}m$이 제안한 활동 이론(Activity theory)과 활동체계(Activity system)의 주요 개념인 주체, 목표, 도구, 공동체, 분업, 규칙의 측면에서 수학 수업과 수학 수업에서 나타난 현상을 살펴보았다. 본 연구의 결과로서, 활동체계로서의 김교사의 수학 수업에서 목표와 도구의 동요, 목표-규칙-결과-학생 주체 사이에서 발생하는 '다층-목소리'와 갈등, 분업-공동체-규칙 사이에 내재하는 불협화음 등의 현상이 발생함을 논의하였다. 또한, 본 연구에서는 김교사의 수업에서 수학과 교육과정의 강조점인 조작 교구를 활용한 수학 원리의 이해가 활동체계의 규칙으로 작용함을 확인했으며, 이러한 규칙이 수학 수업에서 구현되기 위해서는 공동체의 노력과 정책적 지원이 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강완(1991). 수학적 지식의 교수학적 변환. 수학교육, 30(3), 71-89. 한국수학교육학회.
  2. 권성룡(2015). 초등예비교사의 수학수업에서의 학습과제의 인지적 수준 분석. 초등수학교육, 18(2), 61-75.
  3. 교육과학기술부(2009). 2009 개정 수학과 교육과정. 교육과학기술부.
  4. 교육부(2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부.
  5. 나귀수(2008). 초등학교 예비교사들의 수학 수업 관점에 대한 연구: 예비교사들의 수업 논평 비교를 중심으로. 학교수학, 10(2), 279-296.
  6. 남승인 외(2004). 초등 교사 교육을 위한 수학프로그램 적용 및 확산 연구. 교육인적자원부.
  7. 방정숙(2011). 예비 교사의 초등 수학 수업 분석과 인식. 한국초등수학교육학회지, 15(2), 221-246.
  8. 이경화(1996). 교수학적 변환론의 이해. 대한수학교육학회 논문집, 6(1), 203-213.
  9. 이용숙(1999). 교육연구에서의 질적 자료의 분석. 이용숙.김영천(1999), 교육에서의 질적 연구 -방법과 적용-(107-186), 교육과학사.
  10. 한국과학창의재단(2016). 2016 수학교육 정책사업 공고-수학 수업용 교구 표준안 개발 연구. https://www.kofac.re.kr/?page_id=1673&pageid=2&uid=7387&mod=document.
  11. Cobb, P., Perlwitz, M. & Underwood, D. (1996). Constructivism and activity theory: A consideration of their similarities and differences as they relate to mathematics education. In H. Mansfield et al. (eds.), Mathematics for Tomorrow's Young Children, 10-58, Kluwer Academic Publishers.
  12. Chevallard, Y. (1980). The Didactics of Mathematics: Its Problematic and Related Research. Researches en Didactique des Mathematiques, 1, 146-157.
  13. David, M. M. & Tomaz, V. S. (2012). The role of visual representations for structuring classroom mathematical activity. Educational Studies in Mathematics, 80, 413-431. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9358-6
  14. Engestrom, Y. (1987). Learning by Expanding: An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Helsinki: Orienta-Konsultit.
  15. Engestrom, Y. (2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133-156. https://doi.org/10.1080/13639080020028747
  16. Jaworski, B. & Potari, D. (2009). Bridging the macroand micro-divide: using an activity theory model to capture sociocultural complexity in mathematics teaching and its development. Educational Studies in Mathematics, 72, 219-236. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9190-4
  17. Leont'ev, A. N. (1978) Activity, Consciousness, and Personality. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  18. Merriam, S. B. (1998) Qualitative Research and Case Study Applications in education. John Wiley & Sons, Inc. 강윤수 외 8인 역(2005), 정성연구 방법론과 사례 연구, 교우사.
  19. Mwanza, D. & Engestrom, Y. (2003). Pedagogical adeptness in the design of e-learning environments: Experiences from Lab@Future project. Proceedings of E-Learn 2003 International Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education. Phoenix, AR.
  20. NCTM(2000). Principle and standards for school mathematics. Reston. VA: The National Council of Teacher of Mathematics. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 공역(2007), 학교수학을 위한 원리와 규준, 경문사.
  21. Nunez, I. (2009). Activity theory in mathematics education. In Joubert, M. (ed.), Proceedings of the British Society for Research into Mathematics, 29(2), 53-57.
  22. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V. & Smith, N. L. (2007). Helping Children Learn Mathematics. NY, New York: John Wiley & Sons Inc. 강문봉 외 역(2003), 초등수학 학습지도의 이해, 양서원.
  23. Engestrom, Y. & Sannino, A. (2010). Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, 5, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2009.12.002
  24. Skemp, R. R. (1989). Mathematics in the primary school. London: Routledge.
  25. Spradley, J. (1980). Participant Observation. N.Y.: Holt, Rinehart and Winston. 이희봉 역(1988), 참여 관찰 방법, 대한교과서주식회사.
  26. Vygotsky, L. S. (1978) Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.