A Comparative Study of Mathematics Curriculum among the United States, Singapore, England, Japan, Australia and Korea

수학 교육과정 국제 비교 분석 연구 - 미국, 싱가포르, 영국, 일본, 호주의 중학교와 고등학교 교육과정을 중심으로 -

  • Received : 2016.07.04
  • Accepted : 2016.08.04
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The aim of this study is to compare mathematics curriculum among the United States, Singapore, England, Japan, Australia and Korea and offer suggestions to improve mathematics curriculum of Korea in the future. In order to attain these purposes, the analysis was conducted in many aspects including mathematics education system, mathematics courses, mathematics contents, assessment syllabus for university entrance examination and the construction principles of mathematics curriculum. In the light of the results of this study, our suggestions for improving mathematics curriculum of Korea are as follows: revising the contents of analysis, geometry, probability and statistics strands; organizing curriculum based on spiral construction principle; providing various opportunities to select mathematics courses according to students'career; reflecting the contents of their courses in university entrance examination.

본 연구는 최근 개정된 교육과정과 관련하여 우리나라와 미국, 싱가포르, 영국, 일본, 호주의 중학교와 고등학교 교육과정을 비교 분석함으로써 앞으로의 수학 교육과정 개발을 위한 기초를 제공하고자 하였다. 이를 위해 미국, 싱가포르, 영국, 일본, 호주의 학교체계와 교육과정, 대학입학시험의 특징과 중학교와 고등학교 내용 체계의 특징을 간단히 살펴보고, 우리나라와 외국 교육과정의 성취기준과 교과서 및 대학입학을 위한 평가요목을 중심으로 중학교와 고등학교의 수학 내용 요소, 이수 계열, 나선형 구성 방식 여부를 비교 분석하였다. 이런 비교 분석 결과를 바탕으로 이후의 우리나라 교육과정 개발을 위한 시사점으로 해석, 기하, 통계와 확률 영역에서의 내용 요소에 대한 재고. 나선형 구성 방식에 대한 재고, 개인의 진로에 대한 다양한 선택권과 평가에의 반영을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학부 고시 제2011-361호 [별책 8]. 교육과학기술부.
  2. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8]. 교육부.
  3. 김선희.김부미.안윤경.장지현(2014). 수학의 어려움에 관한 기초분석. 한국과학창의재단.
  4. 나귀수.황혜정.한경혜(2001). 수학과 교육목표 및 내용체계 연구(II). 연구보고 RRC 2001-9. 한국교육과정평가원.
  5. 박경미 외(2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 교육부.
  6. 임재훈.이대현.이양락.박순경.정영근(2004). 수학과 교육내용 적정성 분석 및 평가. 연구보고 RRC 2004-1-5. 한국교육과정평가원.
  7. 한국과학창의재단(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 정책 연구 공개토론회, 한국과학창의재단.
  8. 大學入試センタ一. http://www.dnc.ac.jp/
  9. 文部科學省(2008). 中學校學習指導要領解說-數學編. 文部科學省.
  10. 文部科學省(2009). 高等學校學習指導要領-數學編. 文部科學省.
  11. 岡本和夫외 41명(2015a). 中學校學習1. 啓林館.
  12. 岡本和夫외 41명(2015b). 中學校學習2. 啓林館.
  13. 岡本和夫외 41명(2015c). 中學校學習3. 啓林館.
  14. ACT Inc. ACT. http://www.act.org/
  15. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority(ACARA)(2013a). F-10 Curriculum. http://www.australiancurriculum.edu.au/
  16. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority(ACARA)(2013b). Senior Secondary Curriculum. http://www.australiancurriculum.edu.au/
  17. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority(ACARA)(2013c). Assessment. http://www.australiancurriculum.edu.au/
  18. Bostock, L., & Chandler, S. (2015). Core Maths Advanced Level. Oxford University press.
  19. Charles, R. L., Illingworth, M., McNemar, B. Mills, D., Ramirez, A. & Reeves, A. (2013). Mathematics (course 1). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  20. College Board. AP. https://www.collegeboard.org.
  21. College Board. SAT. https://www.collegeboard.org.
  22. Common Core State Standards Initiative. Standards in Your State. http://www.corestandards.org/standards-in-your-state.
  23. Common Core State Standards Initiative(2010a). Common Core Standards for Mathematics. http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards.pdf.
  24. Common Core State Standards Initiative(2010b). Common Core Standards for Mathematics Appendix A. http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Appendix_A.pdf.
  25. Curriculum Planning and Development Division(2012). O- & N(A)-Level Mathematics Teaching and Learning Syllabus. Ministry of Education, Singapore.
  26. Department for Education(2013). Mathematics Programmes of Study: Key Stage 3, National Curriculum in England. https://www.gov.uk/government/publications/nationalcurriculum-in-england-mathematics-programmes-of-study.
  27. Department for Education(2014). Mathematics Programmes of Study: Key Stage 4, National Curriculum in England. https://www.gov.uk/government/publications/nationalcurriculum-in-england-mathematicsprogrammes-of-study.
  28. Edexcel. Edexcel A level Mathematics. http://qualifications.pearson.com/en/qualifications/edexcel-a-levels/mathematics-2008.html
  29. Lappan, G., Phillips, E. D., Fey, J. T., & Friel, S. N. (2014). Connected Mathematics 3: Grade 8. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  30. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.
  31. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  32. Office of Qualifications and Examinations Regulation [Ofqual]. https://www.gov.uk/government/organisations/ofqual.
  33. Rayner, D. (2015). GCSE mathematics 6th edition. Oxford University Press.
  34. Singapore Examination and Assessment Board[SEAB]. http://www.seab.gov.sg/
  35. Singapore Examination and Assessment Board (2013a). Mathematics Higher 1 (Syllabus 8864). http://www.seab.gov.sg/
  36. Singapore Examination and Assessment Board (2013b). Mathematics Higher 2 (Syllabus 9740). http://www.seab.gov.sg/
  37. Singapore Examination and Assessment Board (2013c). Mathematics Higher 3 (Syllabus 9824). http://www.seab.gov.sg/