초록
국가의 재정지원은 대학의 구성원인 교수 학생 연구원에게 양질의 교육 및 연구가 이루어 질 수 있도록 기회를 제공한다. 국가적 예산의 유입과 한시적인 성격이라는 특수하게 조직된 대학특별사업단의 기록물은 또한 특별하게 바라볼 필요가 있다. 이러한 배경으로 조직된 대학특별사업단에서 생산되는 기록물은 사업의 평가와 투명한 예산 집행의 증거로써 관리되어야 하고 연구의 결과물로써 활용 될 수 있음에도 불구하고 타 대학기록물에 비해 관리가 취약하다. 이유는 사업단이 기록물을 생산하고 있음에도 불구하고 처리과로 인정되지 않고 한시적 기관의 특성으로 인해 생겨나는 문제점들로 기록물관리가 미흡할 수밖에 없기 때문이다. 본 연구는 전북지역 J대학에서 수행되고 있는 대학특별사업단(이하 사업단)의 기록관리 현황을 분석하고 문제점을 도출하여 이에 대한 개선방안을 제안하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 교육부가 지원하는 5대 사업단을 연구대상으로 선정하였다. 문헌조사를 통한 선행연구조사를 시작으로 사업단 담당자 및 전문가 등 총 12명을 대상으로 면담을 진행하였다. 현황분석과 도출한 문제점을 바탕으로 사업단 기록물관리가 이루어질 수 있도록 개선방안을 제도적 인식적 관리적 시스템적 측면에서 제안하였다. 제도적 측면과 인식적 측면을 통해 관련 제도 및 규정을 정립하여 기록물관리가 정당성을 가질 수 있는 근본적인 틀을 마련하고자 하였다. 관리적 측면에서 각 요소들이 체계적인 기록물관리를 위하여 이루어진 관계와 주어진 역할은 무엇인지 정의하였다. 이를 바탕으로 시스템적 측면에서 통합아카이브시스템의 구축을 위한 방안과 현재 사용되고 있는 시스템 및 2017년 도입될 "코러스"와 연계방향을 제안하였다.
This study presents the problems in the records management of special project teams at J University. Methods for the improvement plan were also proposed in this study. To achieve these objectives, five special project teams from J University, which were supported by the Ministry of Education, were selected. To collect relevant information, twelve staff members and experts were then interviewed. The records produced by the projects should be managed as evidence of the project evaluation and transparent budget execution. Proper management can be a good material for research. However, the management of project teams is vulnerable in comparison with the records of other universities. The main reason is that although the project team produces various types of records, it has not been recognized as the Department of Processing. Another reason is that the project teams are temporary institutions and do not possess authority over the entire project process. To solve the aforementioned problems, this study proposes improvement plans in the following aspects: institutional, cognitive, administrational, and systemic. In the institutional and cognitive aspects, policy and regulation were set up. In the administrational aspect, the relation and role of each element were defined. In conclusion, the plans for building the Combined Archives System were suggested. In addition the methods on how to connect with the KORUS-which will be introduced in 2017-and the system currently being used are proposed.