초록
오늘날 기록학이 하나의 전문성 있는 학문으로 자리를 잡기까지 수 많은 학자들의 노력이 있었다. 그 중 영국의 젠킨슨(Hilary Jenkinson, 1882~1961)과 미국의 쉘렌버그(Theodore R. Schellenberg, 1903~1970)는 현대 기록학의 등장에 있어 늘 거론되는 대표적인 학자로 여겨져 왔다. 젠킨슨과 쉘렌버그의 이론이 나온 지 50년이 지난 지금까지도 현대 기록관리 문제에 이들의 주장이 곳곳에 반영되어 있고, 기록학 실무를 하는 것에도 중요한 원리로 작용하고 있기 때문에 이들의 이론들을 연구하는 것은 가치가 있는 일이다. 하지만 국내에서는 젠킨슨과 쉘렌버그의 대표적인 기록학 이론서만 번역되어 출판됐을 뿐, 이들의 이론에 대한 직접적인 연구는 나오지 않았다. 본고에서는 젠킨슨과 쉘렌버그란 인물의 생애와 경력을 알아보고 그들이 주장했던 이론들을 당시 그들이 처했던 시대적 상황 속에서 탐구해 봄으로써 그들의 이론이 왜 차이가 있는지를 실증적으로 규명하고자 한다. 이를 위해 우선 젠킨슨과 쉘렌버그의 학문적 배경과 생애, 경력을 알아보고, 이어 아카이브의 정의와 평가, 아키비스트의 역할 및 교육관에 대한 그들의 견해를 하나씩 비교하고 이에 관해 논하고자 한다.
Many scholars exerted efforts to establish archival studies as a specialized academic domain. Two of the most often-quoted leading scholars who worked for the emergence of modern archival studies were English archivist Hilary Jenkinson (1882-1961) and American archivist Theodore R. Schellenberg (1903-1970). As they were published over 50 years ago, their theories were not only applied in various areas, but they also served as important principles in archival practice in the past. Nevertheless, there only exists a few translated books on the prominent archival theories. These studies-which directly focus on their theories or related studies such as comparative studies-lack Korean translations. The objectives of this study are to review Jenkinson and Schellenberg's biography and their professional achievements, as well as to empirically examine and investigate why there were differences in their theories by reviewing the periods they had lived and worked in. To achieve these objectives, the review of their academic and biographical backgrounds was prioritized. Their archival definitions, assessment, roles and perspectives on education as archivists were then compared one by one.