Abstract
In light of the recent increase in new independent spaces within the field of artistic production, this study seeks to examine the daily experience and art practice of agents in such spaces. In-depth interviews were conducted with fifteen emerging artists, who manage new independent art spaces and participate actively in related activities, and the significance of their activities was analyzed. An important theoretical foundation of this study is Bourdieu's concept of the field of cultural production. According to Bourdieu, in order to understand a specific field, the habitus of agents must be studied together with the structure of the field. This study found that individuals belonging to the same or a close generation exhibit similar attitudes to life based on shared experiences, and they can be connected to their art practice. Most agents of new spaces did not have high expectations for success, and chose to practice art independently while bonding with their peers and enjoying the moment rather than wait for recognition or funding from external sources. Their self-fulfilling habitus is condition-specific and can be regarded as a form of flexible art practice. Given the poor conditions of today's field of artistic production, this is likely to serve as an advantage in entering the field and in position-taking. The social significance of this study lies in the fact that the aforementioned characteristics of the agents of independent production spaces not only reflect the current field of artistic production but also other fields of cultural production at large in our society.
본 연구는 최근 우리 미술생산장 내 유사한 성격의 자립적 신생공간들이 급증한 것에 주목하여, 해당 공간 주체들의 생활 경험과 예술 실천에 대해 살펴보고자 한다. 연구를 위해 자립적 신생공간의 운영 및 참여 주체인 신진작가 15인을 심층 인터뷰하고 그들의 활동과 그 의미를 분석하였다. 특정한 장의 현상을 이해하기 위해서는 행위자의 하비투스와 장의 구조를 함께 살펴보아야 한다는 부르디외의 '문화생산장' 논의가 연구의 중요한 이론적 배경이 되었다. 연구 결과 비슷한 세대적 경험을 공유하는 이들의 삶의 태도에 공통점이 있으며 그것이 예술 실천으로도 연결됨을 알 수 있었다. 이들 신생공간의 주체들 대부분은 큰 성공을 기대하지 않고 동료의 인정과 연대로써 현재를 즐기며, 외부의 선택과 원조를 기다리기보다 삶과 예술을 병행하며 홀로 서는 편을 택한다. 한편 이러한 이들의 자기 충족적 하비투스는 조건 특정적이고 유동적인 예술 실천의 면모로 이어져 오늘날 열악한 미술생산장의 구조와 공모함으로써 장 내 진입과 '위치취하기'에 있어 유리하게 작용하리라는 가능성을 타진하였다. 이러한 자립적 신생공간 주체들의 특징이 비단 현재 미술생산장뿐 아니라 우리 사회 문화생산장 전반의 경향과 무관하지 않다는 점에서 연구의 사회적 의미를 찾을 수 있으리라 기대한다.