References
- 손영주, 손영아, "간호학생의 비판적 사고성향, 문제해결능력과 학습에 대한 PBL과 S-PBL의 효과," 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.43-52, 2012.
- 송지호, "학습성과와 시뮬레이션 교육," 한국의료시뮬레이션학회지, 제3권, 제1호, p.2, 2014.
- 이선옥, 엄미란, 이주희, "시뮬레이션 교육의 간호학 적용," 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.90-94, 2007.
- 김영희, 강영아, 이명남, 김윤경, 김예진, 이정재, 정현철, "시뮬레이션 학습단계에 따른 간호학생의 문제해결능력 비교연구: 응급실 내원 호흡곤란 환자사례를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제1호, pp.495-505, 2015.
- 이정미, 소향숙, 김윤경, 김정이, 안민정, "고충실도 시뮬레이션 기반 교육이 간호학생의 임상수행능력과 간호수행 자신감에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.850-861, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.850
- 김순옥, 김현숙, "모의환자를 활용한 정신간호 시뮬레이션 교육이 자기주도적 학습, 학습자기효능감, 교육만족도에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.396-408, 2014.
- 김정희, 박인희, 신수진, "시뮬레이션을 활용한 한국간호교육 연구에 대한 체계적 고찰," 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.307-319, 2013.
- S. J. Reed, "Debriefing Experience Scale: Development of a tool to evaluation the student learning experience in debriefing," Clinical Simulation in Nursing, Vol.8, No.6, pp.e211-217, 2012. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.11.002
- J. M. Arafeh, S. S. Hansen, and A. Nichols, "Debriefing in simulated based learning: Facilitation a reflective discussion," Journal of Perinatal & Neonatal Nursing, Vol.24, pp.302-309, 2010. https://doi.org/10.1097/JPN.0b013e3181f6b5ec
- R. M. Fanning and D. M. Gaba, "The role of debriefing in simulation-based learning," Simulation in Healthcare, Vol.2, No.2, pp.115-125, 2007. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3180315539
- M. A. Neill and K. Wotton, "High-fidelity simulation debriefing in nursing education: A literature review," Clinical Simulation in Nursing, Vol.7, pp.e161-e168, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.02.001
- P. R. Jeffries, "A framework for designing, implementing, and evaluating: Simulation used as teaching strategies in nursing," Nurse Education Perspectives, Vol.26, No.2, pp.96-103, 2005.
- J. M. Lusk and K. Fater, "Post simulation debriefing to maximize clinical judgment development," Nurse Educator, Vol.38, No.1, pp.16-19, 2013. https://doi.org/10.1097/NNE.0b013e318276df8b
- T. Levett-Jones and S. Lapkin, "A systemic review of the effectiveness of simulation debriefing in health professional education," Nurse Education Today, Vol.34, pp.e58-63, 2014. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.09.020
- 김애경, 메타인지 훈련이 귀인양식, 자기효능감 및 수학적 문제해결력에 미치는 효과, 원광대학교, 박사학위논문, 전북, 1996.
- 우옥희, 문제중심학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 충북, 2000. 1차 문헌.
- 장금성, 김남영, 류세앙, 김윤민, 정경희, "간호관리학 임상실습에서 협력학습이 메타인지 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 영향," 간호행정학회지, 제13권, 제2호, pp.191-198, 2007. 1차 문헌.
- 오윤정, 강희영, "간호시뮬레이션 학습에서 메타인지, 학습몰입 및 문제해결력," 기본간호학회지, 제20권, 제3호, pp.239-247, 2013. https://doi.org/10.7739/jkafn.2013.20.3.239
- 조미영, 최명옥, "간호학생의 자기주도 학습능력과 메타인지가 임상수행능력에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제20권, 제4호, pp.513-522, 2014. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.513
- 황윤영, 박창승, 주민선, "문제중심학습법으로 학습한 간호학생의 메타인지, 비판적 사고력, 자기효능감간의 관계," 지역사회간호학회지, 제18권, 제1호, pp.146-155, 2007.
- 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영, "시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호기본 역량에 미치는 효과," 기본간호학회지, 제16권, 제1호, pp.64-72, 2009.
- P. R. Printrick and E. Groot, "Motivational and self-regulated learning components of cognitive processing during instruction," Journal of Educational Psychology, Vol.82, pp.33-40, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
- J. S. Lee, The effects of process behaviors on problem solving performance on various tests, Unpublished doctorial dissertation, University of Chicago, Chicago, 2차 문헌.
- P. W. Stewart, S. S. Cooper, and L. R. Moulding, "Metacognitive development in professional educators," The Researcher, Vol.21, pp.32-40, 2007.
- 최희정, "문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고, 메타인지 및 문제해결과정에 미치는 영향," 대한간호학회지, 제3권, 제5호, pp.712-721, 2004.
- 김덕희, 이윤정, 황문숙, 박진희, 김희선, 차혜경, "시뮬레이션 기반 통합실습 프로그램이 일 대학간호학생의 문제해결과정과 간호수행능력 및 비판적 사고에 미치는 효과," 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.499-509, 2012.
- C. A. Tanner, "Thinking like a nurse: A research-based model of clinical judgment in nursing," Journal of Nursing Education, Vol.46, No.6, pp.204-211, 2006.
- 김은정, "시뮬레이션에서의 간호대학생의 임상적 판단기술 분석: Tanner의 Clinical Judgement Model을 적용하여," 한국간호교육학회지, 제20권, 제2호, pp.212-222, 2014.
- C. A. Tanner, "The curriculum revolution revisited," Journal of Nursing Education, Vol.46, No.2, pp.51-52, 2007.
- J. Osborne, "Measuring meta cognition in the classroom: A review of currently available measures," Department of Educational Psychology, retrieved July, 29, 2001, 2차 문헌