DOI QR코드

DOI QR Code

Perceived Importance and Mathematical Interaction of 5-year-olds' Mothers according to Contents of Mathematics Education

만5세 유아 어머니의 수학교육내용별 중요성 인식 및 수학적 상호작용

  • 김지현 (명지대학교 아동학과) ;
  • 김정민 (서울대학교 어린이보육지원센터 느티나무어린이집)
  • Received : 2014.02.13
  • Accepted : 2014.04.21
  • Published : 2014.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the differences in perceived importance of mathematical education (perceived importance) and mathematical interaction of 5-year-olds' mothers according to contents of mathematical education. Second, we intended to examine whether mothers' understanding of purpose of mathematical education predicted on their perceived importance and mathematical interaction. Third, we analyzed relative influence between mothers' perceived effectiveness of concrete materials and worksheets on their perceived importance and mathematical interaction. The subjects consisted of 151 mothers of 5-year-olds lived in D city and K province in Korea. The results were as follows: First, mothers' perceived importance and mathematical interaction were higher in 'number and arithmetic'. Second, mothers' understanding of purpose of mathematical education predicted their perceived importance in all contents and mathematical interaction in 'number and arithmetic', 'geometry', and 'algebra'. Third, mothers' perceived effectiveness of concrete materials predicted better in most contents of mathematical education. Meanwhile, in 'number and operation', mothers' perceived effectiveness of worksheets did a predictive role in their importance awareness. These results were discussed in terms of necessity of a parent education program to provide practical information about contents and methods of mathematical education for their 5-year-old children.

본 연구는 수학교육내용에 따른 만5세 유아 어머니의 중요성 인식 및 수학적 상호작용의 차이를 살펴보고, 어머니의 수학교육목적인식이 수학교육내용별 중요성 인식 및 수학적 상호작용에 미치는 영향과 구체물 및 학습지 효과성 인식이 수학교육내용별 중요성 인식 및 수학적 상호작용에 미치는 상대적 영향력을 살펴보았다. 연구대상은 만5세 유아 어머니 151명이었고, 질문지 조사를 실시하였다. 그 결과 만5세 유아 어머니의 수학교육내용에 대한 중요성 인식 및 수학적 상호작용은 '수와 연산'에서 높게 나타났다. 어머니의 수학교육목적인식은 모든 수학교육내용에 대한 중요성 인식을 예측하였고, '수와 연산', '공간과 도형', '규칙성'에 대한 수학적 상호작용을 예측하였다. 어머니의 구체물 효과성 인식은 학습지 효과성 인식보다 수학교육내용 중요성 인식을 더 잘 예측하였다. 그러나, '수와 연산'에 대한 중요성 인식은 학습지 효과성 인식이, 수학적 상호작용은 구체물 효과성 인식이 예측하였다. 연구결과는 수학교육내용 및 방법에 대한 구체적이고 실질적인 부모교육의 필요성 측면에서 논의되었다.

Keywords

References

  1. 강 상(2012) 유아 수학능력에 영향을 미치는 변인에 관한 구조모형 분석. 원광대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 교육과학기술부, 보건복지부(2013). 3-5세 연령별 누리과정. 서울: 육아정책연구소.
  3. 권영례, 이영자, 이정욱(1998). 3, 4, 5세 유아를 위한 수학교육과정 모델 개발의 준거. 서울: 창지사.
  4. 김석우, 최용석(2001). 인과모형의 이해와 응용. 서울: 학지사.
  5. 김유정, 이정아(2013). 유아 수학학습과 언어학습에 대한 어머니의 인식 연구. 사고계발, 9(1), 177-195.
  6. 김지현, 김정민(2013). 어린이집 영아반 및 유아반 교사의 수학교수효능감에 영향을 미치는 변인 연구. 한국가정관리학회지, 31(5), 97-108. https://doi.org/10.7466/JKHMA.2013.31.5.097
  7. 김창복(1999). 동반자적 부모참여 프로그램에 의한 활동중심 학습이 유치원과 초등학교 1학년 아동의 수학적 능력에 미치는 효과. 유아교육학논집, 3(1), 195-218.
  8. 박덕숭(2010). 유아(현직.예비)교사의 유아수학교육 내용에 관한 인식. 한영논총, 14, 287-306.
  9. 박양덕(2000). 유아 수학교육에 대한 교사와 부모의 인식 비교. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  10. 박연옥(2006). 학부모와 초등교사 및 유치원 교사의 취학 전 유아의 문자.수학교육에 대한 인식 비교. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  11. 백경미, 최보가(2006). 자유선택놀이 시간에 나타나는 유아의 수학 활동 유형과 맥락. 한국영유아보육학, 37(6), 25-45.
  12. 서문희, 양미선(2013). 유아 사교육비 실태 및 결정요인 분석. 한국보육지원학회지, 9(3), 189-207.
  13. 양병화(2002). 다변량 자료분석의 이해와 활용. 서울: 학지사.
  14. 여은진(2004). 유아 교사의 수학 교수효능감 관련 변인 연구: 수학교육에 대한 인식과 지원환경 및 교수만족도를 중심으로. 덕성여자대학교 대학원 논문집, 6, 27-47.
  15. 이경은(2010). 자녀의 연령에 따른 가정수학교육 실태 및 학부모의 인식. 배제대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 이정욱, 유연화(2006). 유아수학교육. 서울: 정민사.
  17. 이현경(2011). 부모 인식을 통한 가정에서의 부모-자녀 간 수학적 상호작용 및 수학 관련 놀잇감 활용 실태 조사 연구. 한국생활과학회지, 20(4), 745-757. https://doi.org/10.5934/KJHE.2011.20.4.745
  18. 이현경, 박희숙(2010). 부모-자녀 간 수학적 상호작용과 가정 내 수학놀잇감 활용도가 유아의 수개념 발달에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 6(1), 171-190.
  19. 이혜은, 최혜진(2005). 수학교육의 연계방안 모색을 위한 유치원 교사와 초등학교 교사의 인식 조사. 열린유아교육연구, 10(2), 103-129.
  20. 임순화, 권은주(2005). 수 관련 동화가 유아의 수리 탐구 능력에 미치는 효과. 한국보육지원학회지, 1(1), 37-58.
  21. 장옥남, 권민균(2009). 유아수학교육에 대한 교사와 어머니의 인식조사. 과학논집, 35, 131-146.
  22. 정정인(2004). 유아수학교육에 관한 어머니의 인식조사. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  23. 최혜진, 이혜은(2005). 학습자 변인과 가정환경변인에 따른 유아수학능력 발달의 차이. 유아교육연구, 25(2), 27-48.
  24. 한종화(2007). 학부모의 유아수학교육에 대한 인식과 가정수학교육 현황. 유아교육논문집, 11(4), 29-54.
  25. 한종화(2008). 가정수학활동의 현황과 어머니의 수학에 대한 태도의 관계. 유아교육논문집, 12(3), 5-24.
  26. 허영미(2012). 유아 수학교육 관련 부모교육이 수학교육인식 및 교수효능감에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  27. Baroody, A. J. (1987). Children's mathematical thinking : A developmental framework for preschool, primary, and special education center. New York : Teacher College Press
  28. DeVries, R., & Kohlberg, L. (1987). Constructivist early education : Overview and comparison with other programs. Washington, DC : NAEYC.
  29. Eccles, J., Wigfield, A., Harold, R. D., & Blumenfeld, P. (1993). Age and gender differences in children's self- and task perceptions during elementary school. Child Development, 64(3), 830-847. https://doi.org/10.2307/1131221
  30. Ginsburg, H. P., Inoue, N., & Seo, K. H. (1999). Young children doing mathematics : Observation of the everyday activities mathematics in the early years. Reston, VA: NCTM.
  31. Levin, S. C., Suriyakham, L. W., Rowe, M. L., Huttenlocher, J., & Gunderson, E. A. (2010). What counts in the development of young children's number knowledge? Developmental Psychology, 46(5), 1309-1319. https://doi.org/10.1037/a0019671
  32. NAEYC & NCTM (2002). Early childhood mathematics : Promoting good beginnings. Washington, DC : NAEYC.
  33. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  34. NCTM (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  35. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  36. NCTM (2006). Curriculum focal points for prekindergarten through grade 8 mathematics. Reston, VA: NCTM.
  37. Ness, D. (2001). The development of spatial thinking, emergent geometric concepts and architectural principles in the everyday context. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University, USA.
  38. Whitin, D. J., Mills, H., & O'Keefe, T. (1990). Living and learning mathematics : Stories and strategies for supporting mathematical literacy. Portsmouth, NH : Heinemann.
  39. Young-Loveridge, J. M. (2004). Effect of early numeracy of program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 82-98. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.001

Cited by

  1. 만 3세 유아 부모의 수학적 상호작용 증진을 위한 가정연계 프로그램의 개발 및 적용 vol.15, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2019.15.03.083
  2. 유아의 사회적 유능성 군집분석에 따른 언어·수학능력 차이분석 vol.39, pp.5, 2014, https://doi.org/10.18023/kjece.2019.39.5.002
  3. 부모의 유아 수학능력에 대한 기대 및 부모의 수학 태도와 유아의 수학능력의 관계: 부모의 수학적 상호작용의 매개효과 vol.39, pp.6, 2019, https://doi.org/10.18023/kjece.2019.39.6.008