DOI QR코드

DOI QR Code

Middle School and Science-gifted Students' Conceptions about Motion of Objects on the Surface of the Earth and the Moon

지구와 달 표면에서 물체의 운동에 대한 일반 중학생들과 과학영재학생들의 개념

  • Received : 2012.11.26
  • Accepted : 2013.01.25
  • Published : 2013.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate middle school and science-gifted students' conceptions about motion of objects on the surface of the earth and the moon. The subjects were 61 first-, 51 second-, 51 third-year students, for a total of 163 in a middle school and 32 science-gifted students from a university-affiliated sciencegifted education center for secondary school students. The research contents were conceptions about motion of objects by the vertical direction, an inclined plane and horizontal plane on the surface of the earth and the moon. The questions were as follows: If two balls, same size but different mass, were put on, thrown over, by the vertical direction, an inclined plane and a horizontal plane on the surface of the earth and the moon at the same time and speed, which one would arrive faster than the other?; In the same mass in the earth and the moon, how fast could the object reach to which location, the earth or the moon? The results showed that science-gifted students offer meaningful difference on the concept of objects in motion at the vertical direction, an inclined plane and a horizontal plane on the earth and at the vertical direction on the moon than general middle school students. There were meaningful difference on the vertical up direction, an inclined plane and a horizontal plane in the same situation in the earth and the moon. Finally, based on the results of our study, we discuss possible educational implications for teaching the concept of objects in motion.

이 연구는 지구와 달 표면에서 물체의 운동에 대한일반 중학생들과 과학영재학생들의 개념을 조사하였다. 연구 대상은 일반 중학교 중학생 1학년 61명, 2학년 51명, 3학년 51명 총 163명과 대학부속 과학영재교육원 중등 과학영재학생 32명으로 하였다. 연구 내용은 지구와 달 표면에서 연직, 경사면, 수평면에 따른 물체의 운동에 대한 개념으로 하였다. 각각 지구와 달 표면에서 크기는 같고 질량이 다른 두 물체를 동시에 놓거나, 같은 속력으로 위쪽으로 던지거나, 수평면에서 굴렸을 때 '어느 것이 먼저 도착하는가?'를 조사하였다. 지구와 달 동시 상황에서는 같은 물체를 지구와 달 표면에서 동시에 놓거나, 던지거나, 굴렸을 때 '어느 장소에 먼저 도착하는가?'를 조사하였다. 연구결과 과학영재학생들이 일반 중학생들 보다 지구 표면에서 연직, 경사면, 수평면의 모든 조건에서 물체의 운동에 대한 개념에 유의미한 차이가 있었고, 달 표면에서 연직 위 방향에서 물체의 운동에 대한 개념에 유의미한 차이가 있었다. 지구와 달 표면 동시 상황에서는 연직 아래 방향에서 물체의 운동에 대한 개념에 유의미한 차이는 없었고, 연직 위 방향, 경사면, 수평면에서 물체의 운동에 대한 개념에 유의미한 차이가 있었다. 연구 결과를 통해서 얻은 결론은 첫째, 지구와 달 표면에서 물체의 운동에 대한 설명을 할 때 진공에 대한 의미와 중력의 크기에 대한 학습이 먼저 이루어져야 한다. 둘째, 중학생들에게 다양한 상황과 조건에서 물체의 운동을 통합적으로 이해하도록 지도해야한다. 셋째, 중학생들은 상황을'동일시'하려는 사고 경향이 있다. 마지막으로 힘과 물체의 운동은 물리 영역에서 매우 중요한 단원이며, 교사가 물체의 운동을 설명할 때 위 결과들을 유념해서 가르쳐야 한다.

Keywords

References

  1. 곽영순 (2008). 과학과 교과교육학 지식 유형별 교사 전문성의 특징 연구. 한국과학교육학회지, 28(6), 592-602.
  2. 김세욱, 홍승호 (2006). 초등 과학 영재 학생들의 '작은 생물'에 대한 오개념 연구. 초등과학교육, 25(5), 485-494.
  3. 김익균, 박종원 (2008). 다양한 상황의 중력 문제에 대한 대학생들의 통합적 이해과정. 새물리, 56(6), 475-482.
  4. 김익균, 박종원 (2009). 중력에 대한 대학생의 상황 의존적 오개념의 변화과정. 새물리, 58(6), 638- 648.
  5. 김재우, 오원근, 박승재 (1997). 수평 및 낙하 운동에 대한 과학사적 대립개념의 대비적 토론이 무중력 상황 도입을 통한 중학교 1학년 학생의 개념 변화에 미친 효과. 한국과학교육학회지, 17(1), 31-44.
  6. 김재우, 오원근 (2005). 중력에 대한 중학교 1학년 학생들의 생각과 과학 교과서의 제시 내용 비교. 새물리, 51(1), 30-36.
  7. 노금자, 김효남 (1996). 과학적 상황과 일상적 상황에 따른 초등학생들의 용해 개념. 한국초등과학교육학회지, 15(2), 233-250.
  8. 박종원 (2002). 학생 개념체계의 연속적 세련화와 정교화를 통한 개념 변화 분석 -이론적 논의를 중심으로-. 한국과학교육학회지, 22(2), 357-377.
  9. 박진주, 오원근 (2010). 중학생의 중력과 진공 관련 오개념. 새물리, 60(6), 612-621.
  10. 유병길 (2000). 개념변화: 급진적 구성주의에 의한 해석(I). 한국초등과학교육학회지, 19(1), 85-99.
  11. 유병길 (2005). 개념변화: 사이버네틱스 관점에 의한 해석(II). 초등과학교육, 24(4), 417-125.
  12. 윤혜경 (2011). 초등 예비교사의 아동의 과학 개념조사. 한국과학교육학회지, 31(2), 164-180.
  13. 이명자 (1999). 물체의 자유낙하에 대한 아동의 정신모형 연구. 한국과학교육학회지, 19(3), 389-399.
  14. 이영직 (2000). 뉴턴 운동 법칙에서 학년에 따라 나타나는 학생들의 오개념 견고성. 한국초등과학교육학회지, 19(2), 93-105.
  15. 이재석, 신동희, 이봉우 (2008). 과학 교과서에 제시된 중력과 중력의 방향에 대한 개념 분석. 새물리, 56(4), 343-349.
  16. 조희형, 최경희 (2002). 구성주의와 과학교육. 한국과학교육학회지, 22(4), 820-836.
  17. Alonzo, A. C. & Steedle, J. T (2009). Developing and Assessing a Force and Motion Learning Progression. Science Education, 93(3), 389-421. https://doi.org/10.1002/sce.20303
  18. Baldy, E. (2007). A New Educational Perspective for Teaching Gravity. International Journal of Science Education, 29(14), 1767- 1788. https://doi.org/10.1080/09500690601083367
  19. Driver, R., Guesne, E. & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press. 193-201.
  20. diSessa, A. A. (1993). Toward an Epistemology of Physics. Cognition and Instruction, 10(2), 105-225. https://doi.org/10.1080/07370008.1985.9649008
  21. diSessa, A. A., Gellespie, N. M. & Esterly, J. B. (2004). Coherence versus fragmentation in the development of the concept of force. Cognitive Science, 28(4), 843-900. https://doi.org/10.1207/s15516709cog2806_1
  22. Hammer, D., Elby, A., Scherr, R. & Redish, E. (2004). Resources, framing and transfer. In J. Mestre (Eds.), Transfer of learning: Research and Perspectives. Greenwich, CT: Information Age Publishing. 89-120.
  23. Ioannides, C. & Vosniadou, C. (2002). The changing meaning of force. Cognitive Science Quarterly, 2, 5-61.
  24. Ozdemir, G. & Clark, D. (2009). Knowledge Structure Coherence in Turkish Students' Understanding of Force. Journal of Research in Science Teaching, 46(5), 570-596. https://doi.org/10.1002/tea.20290
  25. Pringle, R. M. (2006). Preservice teachers' exploration of children's alternative conceptions: Cornerstone for planning to teach science. Journal of Science Teacher Education, 17(3), 291-307. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9017-4
  26. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  27. Song, J. W., Jang, K. A. & Pak, S. J. (1996). Students'Conceptions and the Historical Change of the Concept: Free-fall Motion. Journal of the Korean Association for Science Education. 16(2), 164-174.
  28. Taber, K. S. (2001). The mismatch between assumed prior knowledge and the leaner's conceptions: A typology of learning impediments. Educational Studies, 27(2), 159- 171. https://doi.org/10.1080/03055690120050392

Cited by

  1. Conception Types of Elementary School Students about the Moon Phase Changes and the Suggestions and Effects of Teaching Methods vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0289