Educational Effects of an Appropriate Technology Engineering Design Workshop with the People in Need

제3세계 현지인과 함께하는 적정기술 공학설계 워크숍의 교육적 효과

  • Yi, Kang (School of Computer Science and Electrical Engineering, Handong Global University) ;
  • Han, Youn-Shik (School of Computer Science and Electrical Engineering, Handong Global University) ;
  • Kim, Kyung-Mi (School of Global Leadership, Handong Global University)
  • 이강 (한동대학교 전산전자공학부) ;
  • 한윤식 (한동대학교 전산전자공학부) ;
  • 김경미 (한동대학교 글로벌리더십학부)
  • Received : 2012.05.14
  • Accepted : 2013.01.30
  • Published : 2013.03.31

Abstract

This paper aims to present the model of engineering design education workshop for appropriate technologies. Since 2008 Handong Innovation Center for Engineering Education and a Non-Profit Organization, Sharing and Technology, held engineering design workshop during every summer break. We present the contents of the workshop and analyze the educational effects of the program. The workshop is entitled "Engineering Design Academy for the other 90%" because we take it serious that most of the research and development efforts of the science and technologies in the world is just focused on the rich people while the other 90% people in the world are unreachable from the benefits of the modern technologies. By the workshop we tries to provide the college students the perspectives on the worldwide poverty problems and to encourage them to serve the 3rd world people in need through their specialties in the field of engineering profession. The evaluation results by participants are very positive. Especially, we began invite the 3rd world people to the workshop as design problem clients from 2010 summer workshop. The evaluation from them are also very positive. The analysis results on the educational effects of the workshop show that the workshop improves the students skills required by the ABEEK (Acreditation Board of Engineering Education of Korea) including not only design capability but also team work, communication skill, understanding the social impacts of engineering design, engineering ethics, and globalization.

본 논문은 적정기술 공학설계 교육 워크숍의 한가지 모델을 제시함을 목적으로 한다. 2008년 여름방학부터 최근 4년간 한동대학교 공학교육혁신센터와 (사)나눔과기술에서 공동 주관하여 실시한 네차례의 전국 대학생 대상의 적정기술 워크숍내용을 제시하고 그 효과를 분석하고자 한다. 본 적정기술 공학설계 워크숍은 공학기술에 대한 연구개발의 대부분이 전세계의 구매력있는 소수의 10%만을 위해서 집중되어 있고 나머지 90%는 공학기술의 혜택에서 소외되어 있다는 문제의식에 기반하고 있기에, 본 워크숍을 "소외된 90%를 위한 공학설계 아카데미"로 명명하여 개최하고 있다. 본 워크숍에서는 대학생들에게 전세계적 빈곤의 문제를 생각하게 하고 세계적 빈부격차 해소에 공학인들이 자신의 전공을 통하여 어떻게 기여할 수 있는지 제시하고 이를 실천할 수 있는 발판을 제공하고자 한다. 그동안의 워크숍 진행에 대한 참여 학생들의 평가 결과는 매우 긍정적이다. 특별히, 2010년 여름부터는 제3세계 소외된 지역의 현지인들을 초청하여 설계문제의 고객의 역할을 부여하여 설계워크숍의 진행에 참여시키고 있다. 학생들과 현지인들로부터 매우 긍정적인 평가를 받고 있다. 더불어 본 적정기술 공학설계 워크숍의 교육적인 효과에 대해서는, 공학교육인증에서 추구하는 학습성과 중, 설계능력 뿐아니라 복합학제적 팀워크, 의사소통, 공학의 사회적 영향력에 대한 이해, 공학윤리, 국제화 등 대부분의 소프트 스킬을 실질적으로 향상시키는 효과를 가지고 있는 것으로 분석 결과에 나타났다.

Keywords

References

  1. E.F. 슈마허(2002). 이상호 역. 작은 것이 아름답다. 서울: 문예 출판사.
  2. Paul Porlak(2008), Out of Poverty. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.
  3. Village Earth(1993). The Appropriate Technology Sourcebook. http://villageearth.org/appropriate-technology/appropriatetechnology- library.
  4. 나눔과기술(2011). 적정기술. 허원미디어.
  5. L. Bland(2008), Providing Engineers Cross-Cultural Experiences: Is it truly needed?: Proceedings of CEEC 2008.
  6. H. Underwood(2008), Lessons Learned: Developing Flight Tracking and Messaging Systems for Christian Nonprofit Organizations: Proceedings of CEEC 2008.
  7. Mathew G. Green, et al.(2008), Enhancing International Humanitarian Design Projects: a Contextual Needs Assessment Case Study of Remote Power for Faith- Based Organizations, Proceedings of CEEC 2008.
  8. Kurt M. DeGoede(2012), Developing Model for Cross- Cultural Service Learning in Developing Countores, Proceedings of American Society for Engineering Education 2012.
  9. ABET(2004) Criteria for Accrediting Engineering Programs. http://www.abet.org.
  10. Downey, G.L. and et al.(2005) "National identities in multinational worlds: engineers and 'engineering cultures'". International Journal Continuing Engineering Education and Lifelong Learning 15: 252-260. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2005.007714