DOI QR코드

DOI QR Code

Comparing Effects of Academic Achievement on Academic Self-Concept in Adolescent Siblings: The Mediating Role of Differential Maternal Treatment

형제와 비교한 아동의 학업성취가 자신의 학업적 자아개념에 미치는 영향: 어머니의 차별적 양육행동의 매개적 역할

  • We, Hyun-Ah (Interdisciplinary Program of Child Development and Intervention, Ewha Womans University) ;
  • Park, Seong-Yeon (Department of Child Development, Ewha Womans University)
  • 위현아 (이화여자대학교 아동학협동과정) ;
  • 박성연 (이화여자대학교 아동학과)
  • Received : 2010.07.31
  • Accepted : 2010.10.03
  • Published : 2011.01.30

Abstract

This study examined the impact of academic achievement and maternal differential treatment on academic self-concept among adolescent siblings. The sample consisted of 438 students attending middle schools in Seoul (M = 15.2 yrs.), who had a sibling. Data were analyzed using Structural Equation Modeling. Academic achievement compared with a sibling and maternal differential treatment had direct effects on academic self-concept, indicating that children with higher academic achievement scores than their sibling and with perceived maternal differential treatment reported a significantly higher academic self-concept. Also, the relationship between academic achievement as compared with a sibling and academic self-concept was mediated by maternal differential treatment. These findings could be used in educational settings as a basis for improving the academic self-concept of early adolescents.

Keywords

References

  1. 강흥숙(2001). 초등학교 학생들의 학문적 자아개념.부의 학력.성별.부모의 양육태도가 학업성취에 미치는 영향. 교육연구, 14(1), 249-261.
  2. 공경환(1998) 부모의 양육태도와 자녀의 자아개념과의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김계수(2007). Amos 16.0: 구조방정식 모형분석. 서울: 한나래.
  4. 김기정(1985). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 교육학 연구, 23(2), 35-52.
  5. 김순혜(1997). 고등학생의 자아개념 및 대인관계 성향의 하위 요인과 학업성취와의 관계 연구. 교육심리연구, 11(2), 21-44.
  6. 김의철, 박영신(2003). 한국 청소년의 성취동기와 학업성취에 대한 부모-자녀관계의 영향: 토착심리학적 접근. 청소년학연구, 10(1), 139-165.
  7. 김종백, 김준엽(2009). 학업성취 관련요인과 자아개념을 매개로 한 부모의 교육기대와 학업관여가 학업 스트레스에 미치는 효과에 관한 종단적 분석. 한국교육심리학회, 23(2), 389-412.
  8. 김호권(1979). 자아개념의 변화에 관한 모의 단계적 연구. 서울 : 행동과학연구소.
  9. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자아존중감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 배민경(2008). 아버지의 양육행동과 청소년의 성격 및 자아개념. 순천대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 상미현, 김지신, 도현심(1999). 아동이 지각한 부모의 차별적 양육행동과 아동의 자아존중감 간의 관계. 대한가정학회지, 37(11), 115-124.
  12. 양명희(2005). 실업계 고등학생의 학업관련 심리적 특성 탐색: 자기조절학습 수준과 자아개념 구조를 중심으로. 한국청소년연구, 16(2), 235-262.
  13. 이명애(2006). 자아개념이 대학생들에 학업성취에 미치는 영향 탐색. 교육평가연구, 19(1), 161-181.
  14. 이재구(2000). 부모의 학업기대 유형과 청소년의 적응. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 이환주(2004). 부모양육행동에 대한 아동의 차별지각에 따른 자아개념 및 문제행동. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 임은미(1998). 학업동기 및 부모행동과 학업성취도의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 임형신(2008). 일반고와 특목고생의 자아탄력성에 따른 학업적 자아개념과 정서의 차이. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 정원식(1968). 자아개념검사. 서울 : 코리안테스팅센터..
  19. 조진희(1998). 여고생의 시험불안에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 최지선(2009). 아버지의 자녀교육 관심 및 참여에 영향을 미치는 변인. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 추상엽, 임성문(2008). 부모의 성취압력과 학업성취간의 관계: 부모의 교육지원행동, 학업적 자기효능감의 매개 효과와 학업적 지연행동의 조절효과. 청소년학연구, 15(7), 347-368.
  22. 통계청(2008). 자살에 대한 충동 및 이유(15세 이상 인구). http://kosis.kr/abroad/abroad_01List.jsp. 2010년 4월 3일 인출.
  23. 통계청(2008). 청소년이 고민하는 문제. http://kosis.kr/abroad/abroad_01List.jsp. 2010년 4월 3일 인출.
  24. 현주, 이재분, 이혜영(2003). 한국 학부모의 교육열 분석연구. 서울: 한국교육개발원.
  25. 홍세희(2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지, 19(1), 161-178.
  26. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W.(1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  27. Atzaba-Poria, N., & Pike, A.(2008). Correlates of parental differential treatment: parental and contextual factors during middle childhood. Child development, 79(1), 217-32. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01121.x
  28. Bong, M., & Clark, R. E.(1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34(3), 139-154. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3403_1
  29. Bouchey, H. A., & Harter, S.(2005). Reflected appraisals, academic self-perceptions and math/science performance during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 97(4), 673-686. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.4.673
  30. Cicirelli, V. G.(1995). Sibling Relationships Across The Life Span. New York: Plenum Press.
  31. Coleman, M., & Fults, B.(1982). Self-concept and the gifted classroom: The role of social comparisons. Gifted Child Quarterly, 26(3), 116-119. https://doi.org/10.1177/001698628202600305
  32. Daniels, D., & Plomin, R.(1985). Environmental differences within the family and adjustment differences within pairs of adolescent siblings. Child Development, 56(3), 764-774. https://doi.org/10.2307/1129765
  33. Deci, E.(1995). Why We Do What We Do. New York: Putnam's Sons.
  34. Dunn, J., & McGuire, S.(1994). Young children's nonshared experiences: A summary of studies in Cambridge and Colorado. In E. Mavis Hetherington, D. Reiss, & R. Plomin(Eds.), Separate social worlds of siblings: The impact of nonshared environment on development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  35. Guay, F., Larose, S., & Boivin, M.(2004). Academic self-concept and educational attainment level: A ten-year longitudinal study. Self and Identity, 3(1), 53-68. https://doi.org/10.1080/13576500342000040
  36. Koller, O., & Baumert, J.(2006). Self-esteem, academic self-concept, and achievement: How the learning environment moderates the dynamics of selfconcept. Journal of Personality and Social Psychology, 90(2), 334-349. https://doi.org/10.1037/0022-3514.90.2.334
  37. Little, T. D., Cunningham, W. A., Shahar, G., & Widaman, K. F.(2002). To parcel or not to parcel: Exploring the question, weighing the merits. Structural Equation Modeling, 9(2), 151-173. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_1
  38. Marsh, H. W.(1995). A Jamesian Model of Self- Investment and Self-Esteem: Comment on Pelham. Journal of Personality and Social Psychology, 69(6), 1151-1160. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.6.1151
  39. Marsh, H. W., Hau, K. T., & Kong, C. K,, (2002). Multilevel Modeling of Longitudinal Growth and Change: Substantive Effects or Regression Toward the Mean Artifacts?. Multivariate Behavioral Research, 37(2), 245-282. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3702_04
  40. Marsh, H. W., & O'Mara, A.(2008). Reciprocal Effects Between Academic Self-Concept, Self-Esteem, Achievement, and Attainment Over Seven Adolescent Years: Unidimensi-onal and Multidimensional Perspectives of Self-Concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(4), 542-552. https://doi.org/10.1177/0146167207312313
  41. McGrath., E. P., & Repetti, R. L.(2000). Mothers' and fathers' attitudes toward their children's academic performance and children's perceptions of their academic competence. Journal of Youth and Adolescence, 29(6), 713-723. https://doi.org/10.1023/A:1026460007421
  42. McHale, S. M., Updegraff, K. A., Shanahan, L., Crouter, A. C., & Killoren, S. E.(2005). Siblings' differential treatment in Mexican american families. Journal of Marriage and Family, 67(5), 1259-1274. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2005.00215.x
  43. Shavelson, R. J., & Bolus, R.(1982). Self-concept: The interplay of theory and methods. Journal of Educational Psychology. 71(1), 3-17.
  44. Tucker, C. J., McHale, S. M., & Crouter, A. C.(2003). Dimensions of mothers' and fathers' differential treatment of siblings: Links with adolescents' sex-typed personality qualities. Family Relations, 53(1), 82-89.
  45. Valentine, J. C., DuBois, D. L., & Cooper, H.(2004). The relation between self-beliefs and academic achievement: A meta-analytic review. Educational Psychologist, 39(2), 111-133. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3902_3

Cited by

  1. The Influence of Self-resilience and Academic Self-concept on Test Anxiety in Undergraduates vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.275
  2. Development of a Self-evaluation Scale to Measure Self-concept for Children and Adolescents vol.21, pp.4, 2012, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.4.292