초록
광양항은 물동량 둔화, 항만공사로의 전환, 터미널 운영사 감소 등 대내 외적으로 많은 변화에 직면하고 있다. 본 연구는 광양항과 중국항만간의 물류네트워크를 강화하기 위한 방안으로 광양항이 구축해야 할 물류네트워크의 방향을 설정하기 위한 것이다. 따라서, 본 연구는 물류네트워크 분석을 목표로 설정하고 광양항을 중심으로 공공기관, 해운선사, 항만운영사의 물류전문가를 대상으로 의견을 수집하여 1차적으로 측정지표를 추출하고 물류전문가의 자문을 얻어 3개의 측정영역을 분류하였다. 선정된 측적영역과 측정지표를 대상으로 2차 설문조사를 실시하여 Fuzzy-AHP 분석법을 적용하여 실증분석 하였다. 분석 결과, 측정영역에 대한 중요도 평가에서는 마케팅 측면(38.7%)이 가장 중요한 것으로 나타났다. 측정지표에 대한 분석 결과에 따르면 하드웨어 측면은 광양항과 중국항만간의 정기항로 확충(45.2%), 소프트웨어 측면은 정부의 정책 지원(46.4%), 마케팅 측면은 고부가 가치 환적화물 유치(36.4%)가 상대적으로 가장 중요도가 높은 것으로 나타났다. 환산가중치를 반영한 전체 우선순위에서는 광양항과 중국항만간의 정기항로 확충(15.9%)이 가장 중요한 것으로 분석되었다.
This paper is concerned about applying the Fuzzy-AHP(Analytic Hierarchy Process) for an analysis of logistics network between Gwangyang port and China ports. In this study, measurement areas were selected for hardware aspect, software aspect, and marketing aspect. As for the analysis regarding measurement area, the results were shown as follows: a marketing aspect(38.7%) as the first rank: a hardware aspect(35.3%) as the second rank: a software aspect(26.0%) as the third rank. The analysis result of hardware aspect reveals that the most important element is regular route addition between Gwangyang port and China ports(45.2%). The most important element of software and marketing aspect were a government support(46.4%) and a high value transshipment cargo inducement(36.4%). As for the whole priority which conversion weight was applied, the results were shown as follows: a regular route addition between Gwangyang port and China ports(15.9%) as the first rank: a high value transshipment cargo inducement(14.1%) as the second rank: a attracting import cargo from China(12.9%) as the third rank. The result of this study suggests some guidelines for deciding priority of logistics network between Gwangyang port and China ports.