References
-
김문형, 남제호, 홍진우,
주간 기술동향, 서울 정보통신 연구 진흥원, 1261호, 6호, 2000. - 최민영, "UCC특성과 인터넷 이용자의 개인 특성이 사이트 충성도에 미치는 영향", 한양대학교 석사학위논문, 2007.
- 설상철, 신종학, “인터넷 쇼핑몰의 콘텐츠 특성이 인터넷쇼핑 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구”, 마케팅관리연구, 제7권, 제3호, pp.105-126, 2002.
- 김재우, “초.중등학교 UCC 서비스를 위한 시스템 설계 및 콘텐츠 제작방안: 부산광역시 초.중 고등학교를 중심으로”, 부경대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
- 김연정, 박선영, “웹2.0의 동영상 UCC 서비스현황과 소비자참여”, 한국가정관리학회, 제26권, 제1호, pp.95-105, 2008.
- 강유리, 남형균, 박철, “UCC 게시와 시청의 동기(Motivation)에 관한 연구, 한국경영정보학회, 제2007호, 제1호, pp.67-72, 2007.
- 김진우, 인터넷비즈니스.COM, 영진출판사, 2000.
- C. B. Bhattacharya, H. Rao, and M. A. Glynn, "Understanding the Bond of Identification: An Investigation of Its Correlates among art museum members," Journal of marketing, Vol.59, pp.46-57, 1995. https://doi.org/10.2307/1252327
- Bhattacharya and Sen, "Consumer-Company Identification: A Framework for Understanding Consumers' Relationships with Companies," Journal of Marketing, Vol.67. Issue2, pp.76-88, 2003. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.2.76.18609
- B. E. Ashforth and F. Mael, “Social Identity Theory and the Organization”, Academy of Management Review, Vol.14, No.1, pp.20-30, 1989.
- A. Armstrong and J. Hangel, "The real value of on-line communities," Harvard Business Review, May-June, pp.134-141, 1996.
- A. M. Muniz and T. O'guinn, "Brand Community," Journal of Consumer Research, Vol.27. pp.412-432, 2001. https://doi.org/10.1086/319618
- 성윤택, 동영상 UCC 유형과 댓글에 관한 탐색적 연구: 판도라TV를 중심으로, 사이버 커뮤니케이션 학보, 통권 제23호, 2007.
- Ballou, P. Donald, and Pazer, Harold L., "Modeling Data and Process Quality in Multi-Input, Multi-Output Information System," Vol.31 issue2, pp.150-162, 1985. https://doi.org/10.1287/mnsc.31.2.150
- 허주희, “온라인쇼핑몰에 대한 신뢰와 고객충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구”, 중앙대학교 대학원 석사학위 논문, 2007.
- 조규만, “K사의 고객 정보시스템의 정보품질 평가 모델에 관한 탐색적 연구”, 한양대학교 학위논문, 2007.
- W, H. Delone and E. R. McLean, "Information System Success: The Quest for the Dependent Variable," Information System Research, Vol.3, No.1, 1992.
- P. B. Seddon, "A Respecification and Extension of the IS Sucess," Infromation Systems Research, Vo.l8, No.3, pp.240-254, 1997. https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240
- J. W. Palmer, "Web site Usabillity, Design, and Performance matrics," Information Systems Resarch, Vol13, No2. 2002.
- J. R. Tossiter and L. Percy, "Attitude change through cisual imagery in advertising," Journal of Advertising, 9(spring), pp.10-16, 1980. https://doi.org/10.1080/00913367.1980.10673313
- Z. Papacharissi and A. M. Rubin, "Predictors of internet use", journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.44, No.2, pp.175-196, 2000. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
- C. A. Sanderson and N. Cantor, "Creating satisfaction in steady dating relationships: The role of personal goals and situational affordances," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.73, pp.1424-1433, 1997. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.6.1424
- C. A. Sanderson and N. Cantor, "The association of intimacy goals and marital satisfaction: A test of four mediational hypotheses". Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.27, pp.1567-1577, 2001. https://doi.org/10.1177/01461672012712001
- J. R. Suler, "To get what you need: Healthy and Pathological internet use. CyberPsychology and Behavior," Vol.2, pp.385-395, 1999. https://doi.org/10.1089/cpb.1999.2.385
- M. T. Schaefer and D. H. Olsen, "Assessing intimacy: The PAIR inventory," Journal of Amrital and Family Therapy, Vol.7, No.1, pp.47-60, 1981. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1981.tb01351.x
- 박영봉, 최동궁, “웹의 상호작용성, 콘텐츠, 커뮤니티가 웹브랜드 흡입력과 충성도에 미치는 영향,” 마케팅과학연구, Vol.13, No.3, pp.140-157, 1999.
- 한동철, 김정구, 성희승, “스포츠 마케팅이 사용자의 기업동일시에 미치는 영향”, 마케팅연구, 제14권, 제4호, pp.143-157, 1999.
- 최민영, "UCC특성과 인터넷 이용자의 개인 특성이 사이트 충성도에 미치는 영향“, 한양대학교 석사학위논문, 2007.
- 서문식, 김유경, “온라인 브랜드 공동체 의식이 브랜드 커뮤니티 동일시와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구”, 마케팅관리연구, Vol.8, No.2, 2003.
- Kellerman, "Compliance, Identification and Internalization: Three Process of Opinion change," Journal of Conflict Resolution 2, pp.51-60, 1958. https://doi.org/10.1177/002200275800200106
- C. B. Bhattacharya, Sen, and Sankar, “Consumer-Company Identification: A Framework for Understanding Consumers' Relationships with Companies,” Journal of Marketing, Vol.67, Issue2, 2003.
- 김정구, 박승배, 김규한, “마케팅활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구 - 온라인 게임의 브랜드매력성과 브랜드일체감의 매개적 영향 -,” 마케팅연구, 제18호, 제3호, 2003.
- 김정구, 류주연, 성희승, “브랜드 개성이 구전과 브랜드 애호도에 미치는 영향: 사회적 일체감 이론의 적용,” 소비자학 연구, Vol13, No.1, 2002.
- L. Stoel, "Retail Cooperatives : Group Size, Group Identification, Communication Frequency and Relationship Effectiveness," International Journal of Retail and Distribution Management, 30, 2002.
- H. I. Reingold, "The Virtual Communities And the Well", GNN Magazine, Iss, 1, 1993.
- Ashforth, Blake E., and Fred. Mael, "Social identity theory and the Organization," Academy of Management Review, Vol.14, No.1, 1989.
- R. G. Netemeyer, J. S. Boles, R. McMurrian. and D. O. Mckee, "An investigation into The Antecedents of Organizational Citizenship Behavior in a Personal Selling Context," Journal of Marketing, Vol.61, No.3, pp.85-98, 1997. https://doi.org/10.2307/1251791
- Haley Eric, "Exploring the Construct of Organization as Source: consumers' Understanding of Organizational Sponsorship of Advocacy Advertising," Journal of Advertising Research, Vol.25, No.2, 1996.
- Jagdish N. Sheth and Atul Parcatiyar, "Relationship Marketing in Consumer Markets: Actecedents and Consequences," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol23, No.4, 1995.
- Elizabeth Johnston, "The Community in Cyberspace," http://www.acs.ucalgary.ca/~dabrent/380/webproj/commun.html, 1999.
- Hoffman, Donna L., and Thomas P. Novak, "Marketing in Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations," Journal of Marketing, 60(July), pp.50-68, 1996. https://doi.org/10.2307/1251841
Cited by
- Influence of CSR Activity on Brand Equity : Mediation Effect of Product and Service Quality Evaluation vol.11, pp.12, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.395
- Influence of Social Presence on Online Community Users' Continuance Intention vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.131
- Factors Affecting on Users' Intention in using Social Commerce and Online Shopping vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.352