Effects on Metacognition and GALT Logical Thinking Ability in Programming Educations using Squeak e-toy

스퀵 e-toy 프로그래밍 교육을 통한 메타인지 및 GALT 논리 사고력 향상 효과 분석

  • Jong, You-Rim (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Hur, Kyeong (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 정유림 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 허경 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.02.26
  • Accepted : 2010.04.09
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This paper is proposed to present elementary algorithmic thinking-based Squeak E-toy programming problems for flowchart-based programming educations without programming languages in elementary programming educations. Furthermore, this paper proves the validity and effects of developed Squeak E-toy programming problems through measurement analyses of metacognition and GALT logical thinking ability experiments by comparing with the language-based traditional programming education.

본 논문은 정보교과의 초등 프로그래밍 기초 교육에서 흐름도 중심의 프로그래밍 지도를 위해 스퀵 e-toy 프로그래밍을 활용한 알고리즘적 사고 문제를 제안하였다. 그리고 언어 중심의 전통적인 프로그래밍 교육 방법과 대비한 비교 실험 수업을 실시하여, 본 논문에서 제안된 알고리즘적 사고 스퀵 e-toy EPL 문제 기반 교육이 학습자의 메타인지 수준에 따른 GALT 논리적 사고력 향상에 미치는 영향을 비교 분석하였다.

Keywords