Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 14 Issue 2
- /
- Pages.209-218
- /
- 2010
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
Development and Application of Robot Curriculum Based Education in Insects Robot
곤충형 로봇 제작에 기반한 로봇 교육과정 개발 및 적용
- Moon, Wae-Shik (Chinju National University of Education) ;
- Yoo, Seoung-Han (Goseong Elementary School)
- Received : 2010.03.18
- Accepted : 2010.04.27
- Published : 2010.06.30
Abstract
Robot Curriculum based education in Insects Robot help elementary school students better understand how a robot works. This robot curriculum is aimed at elementary school students in fifth grade. This study progressed with LEGO(R) MINDSTORMS(R) NXT, departed 6 groups, reached the insect's movement, designed robot like insects. This curriculum enhanced discussion prowess and improved the ability of building robot. During this study, most of the students were attracted to the action of the robot-like insect's movement.
곤충형 로봇을 기반으로 개발한 로봇 교육과정을 학생들에게 적용한 결과 학생들이 로봇 움직임을 쉽게 이해하고 프로그래밍 및 알고리즘을 이해하는데 큰 효과가 있었다. 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 마인드스톰 NXT 로봇교구로 진행한 로봇학습은 개미나 바퀴벌레 등 곤충을 관찰한 후 그룹별로 곤충의 모양을 본따 로봇을 만들고 곤충의 움직임을 모방하여 프로그래밍을 하도록 하였다. 특히 그룹별 임무 수행 경기의 경쟁을 함으로써 학생들 간의 토의 능력 및 로봇 제작, 프로그래밍에 대한 흥미도를 높일 수 있었다.