알고리즘적 사고 문제 모델을 이용한 초등로봇 프로그래밍 문제 개발 및 적용

Development of Elementary Robot Programming Problems using Algorithmic Thinking-based Problem Model

  • 이정훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 허경 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Lee, Joung-Hun (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Hur, Kyeong (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2010.02.26
  • 심사 : 2010.04.09
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 논문에서는 초등정보교육과정의 "문제해결방법과 절차" 영역에 필요한 알고리즘적 사고 문제 모델을 활용하고, 초등 로봇 프로그래밍 내용 요소를 적용하여 초등 로봇프로그래밍 알고리즘적 사고 문제를 제안하였다. 그리고 개발된 초등 로봇프로그래밍 알고리즘적 사고 문제들에 대해 실험 수업을 실시하여 알고리즘적 사고에 따른 답안들의 다양성과 효율성 및 개발된 문제들의 난이도 적절성에 대한 분석을 통해, 본 논문에서 제안된 문제들이 여러 형태의 답안이 도출될 수 있는 알고리즘적 사고의 다양성을 갖으며, 초등 단계에서 문제를 해결하는데 큰 어려움을 느끼지 않는 적절한 난이도를 나타내고 있음을 확인하였다.

This paper proposes elementary robot programming problems using the algorithmic thinking-based problem model with material factors in the elementary robot programming. And this paper proves the validity of developed robot programming problems in defining them as algorithmic thinking-based problems through experiments. The experimental results are analyzed in views of variety and effectiveness evaluation of answer algorithms and suitability of allocating degrees of difficulties to the developed robot programming problems. As a result of the experiment, we find that the developed problems has various answer algorithms and suitable degrees of difficulties for elementary school students.

키워드