Occupational Aspirations of College Students in Korea : The Effect of Social Capital and Cultural Capital

대학생의 사회적 자본과 문화적 자본이 직업 포부에 미치는 효과 분석

  • 심경섭 (한국리서치 여론조사본부) ;
  • 설동훈 (전북대학교 사회학과)
  • Received : 2010.06.10
  • Accepted : 2010.07.30
  • Published : 2010.08.01

Abstract

This paper intends to find the determinants of the occupational aspirations of college students in Korea. According to Wisconsin model, the occupational aspiration of youth has a statistically significant influence on his or her actual education level and occupation choice implying that the more motivated with high-level occupational aspiration will obtain the higher level of occupation. The analysis for this study is based on the survey of undergraduate students' perception, attitude and lifestyle in Korea 2004, which was conducted against 1,947 respondents, and multiple regression model was utilized. The dependent variable for occupational aspirations was measured by the Standard International Occupational Prestige Scale (SIOPS) of Donald J. Treiman. Independent variables include social capital and cultural capital as well as demographic variables, socio-economic status, and human capital variables. Social capital variable was measured by the position generator scale of Nan Lin and Mary Dumin, and cultural capital variable was done to our original index. This study shows that social and cultural capitals are factors having significant influence on occupational aspiration, in addition to the well-known factors such as gender, human capital and the occupation of father.

한국 대학생들의 장래 희망 직업은 어떤 요인에 의하여 결정될까? 시월(William H. Sewell)과 동료들이 개발한 위스콘신 모형의 결론에 따르면, 교육과 직업 획득에 사회심리학적 요인들이 통계적으로 의미 있는 영향을 미친다. 높은 수준의 직업적 지위를 갖기를 원하는 젊은이들이 결국에는 더 높은 사회적 지위를 가진다는 것이다. 그러한 점을 고려할 때, 젊은이들의 직업 포부를 결정하는 요인을 파악하는 작업은 매우 중요하다. 우리는 직업 포부를 트라이만(Donald J. Treiman)이 개발한 표준국제직업위신척도(Standard International Occupational Prestige Scale: SIOPS)를 이용하여 측정하였고, 중회귀분석을 이용하여 독립변수들의 통계적 유의성을 검정하였다. 사회적 자본 변수는 린과 듀민(Nan Lin and Mary Dumin)의 '직업위계를 이용한 사회적 자원 측정 방법'(position generator)을 적용하였고, 문화적 자본 변수는 부르디외(Pierre Bourdieu)의 개념 정의에 기초를 두고 우리가 개발한 척도로 측정하였다. 분석에 사용한 자료는 '2004년도 한국 대학생의 의식과 생활에 관한 조사연구'의 원 자료인데, 유효 표본 수는 1,947명이다. 분석결과, 성별, 인적 자본, 아버지 직업 등 기존 연구를 통해 알려져 있는 변수들과 더불어, 사회적자본과 문화적 자본이 장래 희망 직업을 결정하는 데 통계적으로 유의미한 영향력을 미친다는 점을 발견하였다.

Keywords

References

  1. 김경근 (2009) "상급학교 진학 기회의 불평등" <한국의 사회동향 2009> 통계청 통계개발원, 91-98.
  2. 김경근․변수용 (2006) "한국사회에서의 상급학교 진학 선택 결정 요인" <교육사회학연구> 16(4): 1-27.
  3. 김양분․유한구․남궁지영 (2004) "중학교 교육 수준 분석 연구" <한국조사연구학회 2004년 추계학술발표대회: 네트워크 사회의 조사윤리> 한국조사연구학회, 89-102.
  4. 남춘호 (2003) "교육불평등과 노동시장" <지역사회학> 4(2): 5-43.
  5. 매코맥(M. McCormack) (1996) 구은영 (역) <하버드에서도 가르쳐주지 않는 것들> 길벗.
  6. 방하남․김기헌 (2002) "기회와 불평등: 고등교육 기회에서 사회계층간 불평등의 분석" <한국사회학> 36(4): 193-224.
  7. 서울대학교 대학생활문화원 (2002) <2002학년도 서울대학교 신입생 특성조사 보고서> 서울대학교 대학생활문화원.
  8. 설동훈 (1994) "한국 노동자들의 세대간 사회이동, 1978-1989년: 생산직과 사무직의 남․녀 노동자를 중심으로" 한국산업사회연구회 편, <계급과 한국사회> 한울, 237-278.
  9. 설동훈 (1999) <외국인노동자와 한국사회> 서울대학교출판부.
  10. 설동훈 (2004) "한국의 중소 제조업체 노동력 부족의 개념과 측정" <한국인구학> 27(1): 121-146.
  11. 양은경․이상길․장미혜․조은․주형일․홍성민 (2002) <문화와 계급: 부르디외와 한국사회> 동문선.
  12. 여유진․김수정․구인회․김계연 (2007) <교육불평등과 빈곤의 대물림> 한국보건사회연구원.
  13. 이명진 (2004) "확률적 선택론: 선거연구에 적용가능성을 중심으로" <한국조사 연구학회 2004년 추계학술발표대회: 네트워크 사회의 조사윤리> 한국조사연구학회, 103-110.
  14. 장미혜 (2001) "문화자본과 소비양식의 차이" <한국사회학> 35(3): 51-81.
  15. 장미혜 (2002) "사회계급의 문화적 재생산: 대학간 위계서열에 따른 부모의 계급구성의 차이" <한국사회학> 36(4): 223-252.
  16. 장상수 (2000) "교육 기회의 불평등: 가족 배경이 학력 성취에 미치는 영향" <한국사회학> 34(4): 671-710.
  17. 장상수 (2001) <한국의 사회이동> 서울대학교출판부.
  18. 장상수 (2008) "가족배경, 문화자본, 성적" <한국사회학> 42(3): 63-85.
  19. 장원섭 (1997) <교육과 일의 사회학> 학지사.
  20. 중앙일보 (2010) "최근 5년 새 생존 위한 발버둥 뚜렷${cdot}{cdot}{cdot}$현실적이지만 진보 성향 훨씬 많아" 2010년 7월 27일자.
  21. 최샛별 (2002a) "상류계층 공고화에 있어서의 상류계층 여성과 문화자본: 한국의 서양고전음악전공여성 사례" <한국사회학> 36(1): 113-145.
  22. 최샛별 (2002b) "한국사회에서의 문화자본의 체화 과정에 관한 연구: 서양고전 음악사례를 중심으로" <한국가족학> 14(3): 97-129.
  23. 최태룡 (1983) "직업위신에 관한 연구" <한국사회학연구> 7: 143-163.
  24. 최태룡 (2002) "직업위신의 변화" 김경동 편. <직업과 노동의 세계> 박영사, 29-58.
  25. 통계청 (2006) <2005 한국의 사회지표> 통계청.
  26. 통계청 (2010) <2009 한국의 사회지표> 통계청.
  27. 홍두승 (1983) <한국사회의 변동과 발전> 범문사.
  28. 홍두승 (1987) <사회조사분석> 다산출판사.
  29. 홍두승 (1992) "분배적 정의와 형평의식" 황일청 편. <한국 사회의 불평등과 형평> 나남, 141-170.
  30. 홍두승․설동훈 편 (2004) <2004년도 한국 대학생의 의식과 생활에 관한 조사연구> 국민대학교, 대구대학교, 서울대학교, 서울시립대학교, 연세대학교, 이화여자대학교, 전북대학교, 한림대학교 사회조사실습팀.
  31. Bian, Y. (1997) "Bring Strong Ties Back In: Indirect Connection, Bridge, and Job Search in China" American Sociological Review 62(3): 336-385.
  32. Blau, P. M. and O. D. Duncan (1967) The American Occupational Structure New York: Wiley.
  33. Bourdieu, P. (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste Cambridge, MA: Harvard University Press.
  34. Bourdieu, P. (1986) "The Forms of Capital" pp. 241-254 in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education edited by John G. Richardson. Westport, CT: Greenwood Press.
  35. Burt, R. S. (1992) Structural Holes: The Social Structure of Competition Cambridge, MA: Harvard University Press.
  36. Burt, R. S. (2005) Brokerage and Closure: An Introduction to Social Capital New York: Oxford University Press.
  37. Coleman, J. S. (1986) "Social Theory, Social Research, and a Theory of Action" American Journal of Sociology 91(6): 1309-1335. https://doi.org/10.1086/228423
  38. Coleman, J. S. (1988) "Social Capital in the Creation of Human Capital" American Journal of Sociology 94(Supplement): S95-S121. https://doi.org/10.1086/228943
  39. Coleman, J. S. (1990) Foundations of Social Theory Cambridge, MA: Harvard University Press.
  40. DiMaggio, P. (1982) "Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades for U.S. High School Students" American Sociological Review 47(2): 189-201. https://doi.org/10.2307/2094962
  41. DiMaggio, P and J. Mohr (1985) "Cultural Capital, Educational Attainment, and Marital Selection" American Journal of Sociology 90(6): 1231-1261. https://doi.org/10.1086/228209
  42. Duncan, O. D. (1961a) "A Socioeconomic Index for All Occupations" pp. 109-138 in Occupation and Social Status, by Albert J. Reiss, Jr., with Otis D. Duncan, Paul K. Hatt and Cecil C. North. New York: The Free Press.
  43. Duncan, O. D. (1961b) "Properties and Characteristics of the Socioeconomic Index" pp. 139-161 in Occupation and Social Status, by Albert J. Reiss, Jr., with Otis D. Duncan, Paul K. Hatt and Cecil C. North. New York: The Free Press.
  44. Ganzeboom, H. B. G., P. M. De Graaf, and D. J. Treiman (1992) "A Standard International Socio-Economic Index of Occupational Status" Social Science Research 21(1): 1-56. https://doi.org/10.1016/0049-089X(92)90017-B
  45. Giddens, A. (1973) The Class Structure of the Advanced Societies New York: Harper and Row.
  46. Granovetter, M. (1973) "The Strength of Weak Ties" American Journal of Sociology 78(6): 1360-1380. https://doi.org/10.1086/225469
  47. Granovetter, M. (1985) "Economic Action, Social Structure and Embeddedness" American Journal of Sociology 91(3): 481-510. https://doi.org/10.1086/228311
  48. Hagan, J., R. Macmillan, and B. Wheaton (1996) "New Kid in Town: Social Capital and The Life Course Effects of Family Migration in Children" American Sociological Review 61(3): 368-385. https://doi.org/10.2307/2096354
  49. Hout, M., A. E. Raftery, and E. O. Bell (1993) "Making the Grade: Educational Stratification in the United Stated, 1925-1989" pp. 25-49 in Persistent Inequality: Changing Educational Attainment in Thirteen Countries, edited by Yossi Shavit and Hans-Peter Blossfeld. Boulder, CO: Westview Press.
  50. Lin, N. (1999) "Building a Network Theory of Social Capital" Connection 22(1): 28-51.
  51. Lin, N. (2001) Social Capital: A Theory of Social Structure and Action New York: Cambridge University Press.
  52. Lin, N and M. Dumin (1986) "Access to Occupations through Social Ties" Social Networks 8(4): 365-385. https://doi.org/10.1016/0378-8733(86)90003-1
  53. Lin, N., W. M. Ensel, and J. C. Vaughn (2001) "Social Resources and Strength of Ties: Structural Factors in Occupational Status Attainment" American Sociological Review 46(4): 393-405.
  54. Lucas, S. R. (2001) "Effectively Maintained Inequality: Effective Transitions, Track Mobility and Social Background Effects" American Journal of Sociology 106(6): 1642-1690. https://doi.org/10.1086/321300
  55. Merton, R. K. (1948) "The Self-Fulfilling Prophecy" The Antioch Review 8(2): 193-210. https://doi.org/10.2307/4609267
  56. Merton, R. K. (1968) Social Theory and Social Structure New York: Free Press.
  57. Portes, A. (1998) "Social Capital: It's Origins and Applications in Modern Sociology" Annual Review of Sociology 24: 1-24. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1
  58. Portes, A. (2000) "The Two Meanings of Social Capital" Sociological Forum 15(1): 1-12. https://doi.org/10.1023/A:1007537902813
  59. Raftery, A. E. and M. Hout (1993) "Maximally Maintained Inequality: Expansion, Reform, and Opportunity in Irish Education, 1921-1975" Sociology of Education 66(1): 41-62. https://doi.org/10.2307/2112784
  60. Sewell, W. H., A. O. Haller, and A. Portes (1969) "The Educational and Early Occupational Attainment Process" American Sociological Review 34(1): 82-92. https://doi.org/10.2307/2092789
  61. Sewell, W. H., A. O. Haller, and G. W. Ohlendorf (1970) "The Educational and Early Occupational Status Attainment Process: Replication and Revision" American Sociological Review 35(6): 1014-1027. https://doi.org/10.2307/2093379
  62. Stanton-Salazar, R. D. and S. M. Dornbusch (1995) "Social Capital and the Reproduction of Inequality: Information Networks Among Mexican-origin High School Students" Sociology of Education 68(2): 116-35. https://doi.org/10.2307/2112778
  63. Treiman, D. J. (1977) Occupational Prestige in Comparative Perspective New York: Academic Press.
  64. Treiman, D. J and K. Terrell (1975) "The Process of Status Attainment in the United States and Great Britain" American Journal of Sociology 81(3): 563-583. https://doi.org/10.1086/226108
  65. Valenzuela, A. and S. M. Dornbusch (1994) "Familism and Social Capital in the Academic Achievement of Mexican Origin and Anglo Adolescents" Social Science Quarterly 75(1): 18-36.