A Preliminary Study to Develop a Parent Education Program Concerning Young Child Sexual Abuse Self-Protection

유아기 자녀 성학대 자기보호 교육을 위한 부모 교육프로그램 개발 기초 연구

  • 천희영 (고신대학교 인문사회복지대학 아동복지학과) ;
  • 이귀숙 (고신대학교 인문사회복지대학 아동복지학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

For the purpuse of gathering basic information to develop the education program for parent to become educators of young child for sexual abuse(YCSA) self-protection, 298 mothers of 4- to 6-years old children responded to a questionnaire to measure their needs for YCSA self-protection education and knowledge of characteristics related to YCSA. Results related to the needs of mothers showed that 30.4% of them were educated for YCSA protection and 64.6% had provided YCSA self-protection education to their children. However, it was also found that even mothers who had frequently been educated on protection skills regarding YCSA encountered problems as a result of insufficient information and materials concerning YCSA protection education. The mothers in the study subsequently recommended that from age 4 years young children should be educated about YCSA by parents and teachers together. And most of them expected young children to learn some skills to cope with YCSA, with parent education programs for YCSA also recommended by the mothers. Mothers' characteristics such as knowledge about YCSA, myths and stereotypes toward YCSA showed meaningful correlations with mother's demographic variables, not with children's variables. The study concludes that developing the requested parent education program should be done in consideration of parent's needs and characteristics related to the YCSA self-protection.

Keywords

References

  1. 김오남(2004). 유아 성학대 예방에 대한 부모교육 프로그램개발. 열린유아교육연구, 9(3), 195-217
  2. 김우희(2005). 미취학 아동부모의 피양육 경험과 아동학대 인식간의 관계연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문
  3. 박명숙.유서구(2004). 아동 성학대에 대한 신화와 고정관념에 관한 연구. 아동학회지, 24(6), 61-79
  4. 박은미.박호선.권정숙.이자희(2002). 영유아를 위한 성폭력예방교육 프로그램. 서울: 동문사
  5. 보건복지가족부(2008). 2008년도아동복지사업안내. http://www. mw.go.kr/user.tdf
  6. 안애선(1996). 성학대에 대한 아동의 지각. 숙명여자대학교대학원 석사학위논문
  7. 여성가족부(2008). 2008 보육사업안내. http://www.mogef .go.kr
  8. 오현숙(2003). 아동기 성학대 피해여성의 치료집단 프로그램에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  9. 유가효.남정림(1995). 아동성학대의 실태와 관련변인 지방대도시 청년기 여성의 경험을 중심으로. 대한가정학회지, 33(5), 221-239
  10. 윤덕경.정명희(2004). 성폭력 피해 아동 보호대책에 관한 연구. 2004 연구보고서 210-19, 한국여성개발원
  11. 이영란(2007). 유아 성학대 예방을 위한 교사연수 프로그램 개발기초연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  12. 이정은(2001). 성교육 프로그램(육아시설을 중심으로). 서울:한국성폭력상담소
  13. 이하린(2008). 아동 성학대위험에 대한 부모의 인식. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 이혜란(2005). 유아 성학대 예방 프로그램 개발을 위한 기초조사 연구. 열린유아교육연구, 10(4), 225-250
  15. 이혜란.전영순(2007). 문학적 접근에 기초한 유아 성 학대 예방교육 프로그램 개발 연구. 열린유아교육연구, 12(1),1-29.
  16. 중앙아동보호전문기관(2008). 아동학대. http://www.korea1391.org.
  17. 정소영(2003). 아동학대와 아동보호서비스에 대한 부모의 인식. 성균관대학교 사회복지대학원 석사학위논문
  18. 정채옥(2005). 유아를 위한 성학대 예방 교육법. 서울: 한국학술정보
  19. 정현옥(2008). 아동 성폭력범죄에 대한 연구. 숭실대학교 대학원 석사학위논문
  20. 지추련(2005). 유아성폭력 예방교육의 현황 및 방향에 대한 보육교사의 인식. 신라대학교 사회복지대학원 석사학위논문
  21. 채수형(2007). 도시.농촌 영유아교사와 어머니의 아동학대 인식비교연구. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문
  22. 최유경(2002). 유아교육기관의 아동 성학대 예방교육 프로그램에 대한 현황연구. 단국대학교 행정법무대학원 석사학위논문
  23. 한인영.박명숙.유서구.류소영(2008). 아동청소년 성학대 피해증상의 영향요인: 성학대 피해에 대한 부모의 반응을 중심으로. 청소년학연구, 15(7), 327-356
  24. 홍기형.박혜정.권경안.권기욱(1984). 부모교육프로그램모형 개발연구. 연구보고RR84-20, 한국교육개발원
  25. Callings, S. J. (1997). Development, reliability, and validity of the child sexual abuse myth scale. Journal of Interpersonal Violence, 12, 665-674 https://doi.org/10.1177/088626097012005004
  26. Chen, J., Dunne, M. P., & Han, P. (2007). Prevention of child sexual abuse in China: Knowledge, attitudes, and communication practices of parents of elementary school children. Child Abuse & Neglect, 31, 747-755 https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2006.12.013
  27. Daro, D. (1988). Confronting child abuse : Research for effective program design. N.Y.: The Free Press
  28. Deblinger, E., & Runyon, M. K. (2005). Understanding and treating feelings of shame in children who have experienced maltreatment. Child Maltreatment, 10(4),364-376 https://doi.org/10.1177/1077559505279306
  29. Deblinger, E., Stauffer, L., & Steer, R. (2001). Comparative efficacies of supportive and cognitive behavioral group therapies for children who were sexually abuse and their nonoffending mothers. Child Maltreatment, 6(4), 332-343 https://doi.org/10.1177/1077559501006004006
  30. England, L., & Thompson, C. (1988). Counseling child sexual abuse victims. Journal of Counseling and Development, 66, 370-373 https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1988.tb00889.x
  31. Fieldman, J, P., & Crespi, T. D. (2002). Child sexual abuse: Offenders, disclosure, and school-based initiatives. Adolescence, 37, 151-160
  32. Kemp, R. S., & Kemp. C. H. (1984). Child abuse. Cambridge: Harvard University Press
  33. Kenny, M. C., Capri, V., Thakkar-Kolar, R. R., Ryan, E. E., & Runyon, M. K. (2008).Child sexual abuse: From prevention to self-protection. Child Abuse Review,17, 36-54 https://doi.org/10.1002/car.1012
  34. Maynard, C., & Wiederman, M. (1997). Undergraduate students' perceptions of child sexual abuse: Effects of age, sex, and gender-role attitudes. Child Abuse & Neglect, 21, 833-844 https://doi.org/10.1016/S0145-2134(97)00045-8
  35. Roberts, J, A., & Miltenberger, R, G. (1999). Emerging issues in the research on child sexual abuse prevention. Education & Treatment of Children, 22, 84-102
  36. Swap, S, M. (1993). Developing home-school partnerships from concepts to practice. N.Y.: Teachers College
  37. Tang, C. S., & Yan, E. C. (2004). Intention to participate in child sexual abuse prevention programs: A study of Chinese adults in Hong Kong. Child Abuse & Neglect, 28, 1187-1197 https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2004.06.008
  38. Thomlison, B. (1997). Risk and protective factors in child maltreatment. In M. Fraser (Ed.), Risk and resilience in childhood (pp. 50-72). Washington, DC: NASW Press
  39. Tutty, M. L. (1997). Child sexual abuse prevention programs: Evaluation WHO DO YOU TELL. Child Abuse & Neglect, 21(9), 869-881 https://doi.org/10.1016/S0145-2134(97)00048-3
  40. Tzeng, C., Jackson, J., & Karlson, H. (1991). Theories of child abuse and neglect: Differential perspectives, summaries, and evaluations. Connecticut: Praeger
  41. Wurtele, S., Gillispie, E., Currier, L., & Franklin, C. (1992a). A comparison of teachers vs. parents as instructors of a personal safety program for preschoolers. Child Abuse & Neglect, 16, 127-137 https://doi.org/10.1016/0145-2134(92)90013-H
  42. Wurtele, S., Kast, L., & Melzer, A. (1992b). Sexual abuse: Prevention education for young children: A comparison of teachers and parents as instructors. Child Abuse &Neglect, 16, 865-876 https://doi.org/10.1016/0145-2134(92)90088-9
  43. Wurtele S., Kvaternick. M., & Franklin, C. (1992c). Sexual abuse prevention for preschoolers: A survey of parents` behaviors, attitudes, and beliefs. Journal of Child Sexual Abuse, 1, 113-128