The Anxiety-Depression According to Children's Ordinary Stress : Focused on Exploring the Mediation Variable

학령기 아동의 일상적 스트레스에 따른 불안우울 : 분노조절능력과 부정적 자아개념의 중재효과를 중심으로

  • Kim, Jin-Kyung (Dept. of Child Development & Family Studies, Seoul Nat'l Univ.)
  • 김진경 (서울대학교 아동가족학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study examined to find out mediating variable between ordinary stress and anxiety-depression. The subjects were 2,844 4th grade elementary school in Korea. The instruments used were questionnaires about anxiety-depression, ordinary stress, anger control ability and negative self-concept. Data were analyzed by t-test and regression. Major findings were as follows: (1) There were significant difference in parent-, appearance-, possession-related stress, anger control ability, negative self-concept and anxiety-depression according to sex. (2) Parent-, schoolwork-, peer-, appearance-related stress and anger control ability had a significant effect on the anxiety-depression. The principal finding was that anger control ability had mediating role between ordinary stress(schoolwork-, peer-, appearance-related stress) and anxiety-depression in male, one side parent-related stress and anxiety-depression in female. (3) Parent-, schoolwork-, peer-, appearance-related stress and negative self-concept had a significant effect on the anxiety-depression. The principal finding was that negative self-concept had mediating role between ordinary stress(parent-, schoolwork-, peer-, appearance-, possession-related stress) and anxiety-depression in male, one side parent-, peer-related stress and anxiety-depression in female.

Keywords

References

  1. 권석만(2003). 우울증. 서울: 학지사
  2. 김광웅(2007). 자아존중감 및 자기수용과 스트레스 대처행동과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4),983-999
  3. 김민정.도현심(2001). 부모의 양육행동, 부부갈등 및 아동의 형제자매관계와 아동의 공격성간의 관계. 아동학회지, 22(2), 149-166
  4. 김병옥.이진숙(2008). 아동의 스트레스 대처전략과 정서조절 능력 및 행동문제: 저소득층 아동과 일반아동 비교. 한국생활과학회지, 17(6), 1052-1063
  5. 김용수.박현주(2008). 초등학교 아동이 지각하는 스트레스분석. 아동교육. 17(4), 63-76
  6. 김인향(1997). 아동의 스트레스 대처양식과 어머니와의 의사 소통이 우울에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문
  7. 김진경.한유진(2008). 초기 및 중기 청소년의 사회적 지지와 외로움간의 관계-생활만족도의 매개효과 중심으로. 한국가정관리학회지, 26(6), 95-105
  8. 남윤주.이숙(2008). 아동이 지각한 애착과 자아개념, 일상적스트레스가 우울에 미치는 영향. 놀이치료연구, 12(2),1-16
  9. 문금순(1993). 스트레스 수준과 자아개념과의 관계. 연세대학교 석사학위논문
  10. 민하영.유안진(2000). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 아동의 스트레스 대처행동. 아동학회지, 20(1), 61-77
  11. 박경순(1999). 아동의 스트레스, 스트레스 대처양식 및 우울의 관계. 연세대학교 석사학위논문
  12. 박선영(1993). 스트레스 상황에서 인지적 평가와 대처행동이 적응에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문
  13. 박성연.강지흔(2005). 남.여 아동 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응과의 관계. 아동학회지, 26(1), 1-14
  14. 박안나.김춘경(2003). 스트레스 대처 훈련이 아동의 일상적 생활스트레스 감소와 스트레스 대처 행동에 미치는 효과. 정서.행동장애연구, 19(3), 257-281
  15. 박연성.현은민(2007). 청소년의 자아탄력성과 스트레스 대처방식. 한국가정관리학회지, 25(6), 83-94
  16. 박정민(2007). 아동의 완벽주의와 우울증상의 관계에서 스트레스 대처행동의 영향. 숙명여자대학교 석사학위논문
  17. 박진아(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계. 연세대학교 석사학위논문
  18. 박혜경(2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  19. 배주미(2000). 아동 및 청소년의 우울증상과 인지변인의 지속성과 상호예측: 18개월 추적연구. 연세대학교 박사학위논문
  20. 성선진.이재선(2000). 청소년의 자아존중감 및 사회적 지지와 스트레스 대처방식과의 관계. 학생생활연구, 22, 51-89
  21. 송달호(2002). 자아존중감, 통제소재, 실패내성이 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문
  22. 신은영.김경연(1996). 아동 청소년의 우울수준에 있어서 관여, 내적통제감의 스트레스 완화효과. 대한가정학회지, 24(6),195-205
  23. 신재은(1999). 청소년의 우울에 영향을 미치는 심리사회적요인에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  24. 오선향(2002). 고등학생 스트레스 요인과 스트레스 대처방식에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문
  25. 우희정(1997). 학령기 아동의 스트레스에 대한 이론적 고찰. 한국가정과교육학회지, 8(2), 43-51
  26. 윤유경(1990). 아동의 스트레스 대응 양상의 발달. 이화여자대학교 석사학위논문
  27. 이미리(1995). 고3 청소년의 시험스트레스에 대한 대처전략과 우울증 수준과의 관계: 복합적 스트레스와의 관계를 중심으로. 대한가정학회지, 33(5), 89-98
  28. 이미진(2005). 아동의 스트레스 대처행동과 통제소재 및 우울의 관계. 성신여자대학교 석사학위논문
  29. 이진숙.한지현(2006). 시설보호 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계. 한국생활과학회지, 16(6), 951-959
  30. 임상희(2005). 아동의 자아탄력성이 스트레스와 대처행동에미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위논문
  31. 임양화.오경자(1989). 우울한 아동의 귀인유형. 한국심리학회지: 임상, 8(1), 69-76
  32. 장경문(2003). 개인의 자아탄력성과 스트레스 대처방식 및심리적 성장환경의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문
  33. 장휘숙(2001). 정신병리를 차단하는 요인으로서의 탄력성. 한국심리학회, 14(1), 113-127
  34. 정문자.김문정(2004). 아동이 지각한 부모양육행동과 아동의 행동문제간의 관계. 아동학회지, 25(5), 11-27
  35. 정영숙.정승희(1996). 일부지역 초등학생의 스트레스와 대처행위 측정. 한국학교보건학회지, 9(2), 185-195
  36. 정원주.윤종희(1997). 아동기 스트레스원과 스트레스 대처행동 및 그 증상에 관한 연구. 대한가정학회지, 35(6), 261-273
  37. 최영희.박영애.박인전.신민섭(2002). 아동의 우울 및 불안경향과 자아존중감 및 정서지능과의 관계. 한국가정관리학회지, 20(2), 203-214
  38. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 박사학위논문
  39. 한상철(2001). 사회적 지원과 스트레스 대처전략이 청소년의우울 및 가출충동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 7(1), 1-21
  40. 한상철.이수연(2003). 가출청소년의 우울 및 자살행동에 대한상담학적 개인전략에 관한 연구. 청소년상담연구, 11(1),152-165
  41. 한순미(2003). 아동의 가정환경과 자아개념 및 우울간의 관계연구. 인하대학교 석사학위논문
  42. 한유진(2004). 아동의 정서조절 동기 및 정서조절능력과 행동문제. 대한가정학회지, 42(3). 65-88
  43. 한지현.이진숙(2007). 시설보호아동과 일반아동의 내외통제소재와 스트레스 대처행동 및 우울의 관계. 아동학회지,28(6), 155-168
  44. Asarnow, J. R., Carlson, G. A., & Guthrie, D.(1987). Coping Strategies, self-perception, hopelessness, and perceived family environments in depressed and suicidal children. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 55(1), 361-366 https://doi.org/10.1037/0022-006X.55.3.361
  45. Anthony, E. J.(1987). Children at high risk for psychosis growing up successfully. In E. J. Anthony & B. J. Cohler(Eds.). The invulnerable child(pp. 147-184). N.Y.: Guilford Press
  46. Axelson, D. A. & Birmaher, B.(2001). Relation between anxiety and depressive disorders in childhood and adolescents. Depression and Anxiety, 14, 67-78 https://doi.org/10.1002/da.1048
  47. Brenner, A.(1984). Helping children cope sith stress. Massachusetts: D. C. Health and Company Lexington
  48. Brody, L. R.(1995). Gender difference in emotional development: A review of theories and research. Journal of Personality, 53, 102-149 https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1985.tb00361.x
  49. Cole, D. A., Truglio, R., & Peeke, L.(1997). Relation between symptoms of anxiety and depression in children : A multipletrait multimethod multigroup assessment. Journal of Consulting and Clinical Psychology,65, 110-119 https://doi.org/10.1037/0022-006X.65.1.110
  50. Compas, B. E.(1987). Coping with stress during childhood an adolescence. Psychological Bulletin, 101(3), 393-403 https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.3.393
  51. Compas, B. E., Howell, D. C., & Phares, V.(1989). Risk factors for emotional/behavioral problems in young adolescence; A prospective analysis of adolescent and parental stress and symptoms. Journal of Counseling and Clinical Psycholhgy, 57(6), 732-740 https://doi.org/10.1037/0022-006X.57.6.732
  52. Compas, B. E. & Wagner, B. M.(1991). Psycholosocial stress during adolescent: Intrapersonal and interpersonal processes. In Colten, M. E. & Gore, S.(Eds.). Adolescent stress(pp. 67-92). Aldine de Grayter N.Y
  53. Compas, B. E., Conner-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H., & Wadsworth, M. E.(2001). Coping with stress during childhood and adolescence: Problem, progress, and potential in theory and research" Psychollogical Bulletin, 127, 87-127 https://doi.org/10.1037/0033-2909.127.1.87
  54. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self esteem. Senfrancisco: W. H. Freeman
  55. Crick, N. R. & Grotpeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722 https://doi.org/10.2307/1131945
  56. DuBois, D. L., Felner, R. D., Brand, S., Adan, A. M., & Evans, E. G.(1992). A prospective study of life stress, social support, and adaptation in early adolesences. Child Development, 63(3), 542-556 https://doi.org/10.2307/1131345
  57. Dubow, E. F. & Tisak, J.(1989). The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: The role of social support and social problem-solving skills. Child Development, 60, 1412-1423 https://doi.org/10.2307/1130931
  58. Ebata, A. T. & Moos, R. H.(1991). Coping and adjustment in distressed and healthy adolescence. Journal of Apllied Developmental Psychology, 12, 33-54 https://doi.org/10.1016/0193-3973(91)90029-4
  59. Endler, N. S. & Parker, J. D. A.(1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844-854 https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844
  60. Essau, C. A., Conradt, J., & Peterman, F.(2002). Course and outcome of anxiety in adolescents. Journal of Anxiety Disorder, 16, 67-81 https://doi.org/10.1016/S0887-6185(01)00091-3
  61. Harter, S., Donna, B., & Marold.(1991). A model of the determinants and mediational role of self-worthL Implication for adolescent depression and suicidal ideation. In Jaine Strauss George R. Gorthals(Eds.). The self: Interdisiciplinary approaches(pp. 66-92). NY
  62. Kendel, D. B., Raveis, V. H., & Davies, M.(1991). Suicidal ideation in adolescence: Depression, substance use, and other fisk factors. Journal of Youth and Adolescence, 20, 995-998
  63. Kaslow, N. J.(1983). Depression in children and their parents. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Huston
  64. Kwon, S. M. & Oei, T. P. S.(1992). Differential causal roles of dyfunctional attitudes and automatic thoughts in depression. Cognitive Therapy and Research, 16, 309-328 https://doi.org/10.1007/BF01183284
  65. Lazarus, R. S. & Cohen, J. B.(1977). Environment stress. Plenum, N.Y.
  66. Lazarus, R. S. & Delongis, A.(1983). Psychological stress and coping in aging. American Psychology, 38, 245-254 https://doi.org/10.1037/0003-066X.38.3.245
  67. Lazarus, R. S. & Folkman, S.(1984). A stress, appraisal and coping. N.Y.: Springer pub. Co
  68. Lee, M. & Larson, R.(1995). Effectiveness if coping in adolescence. International Journal of Behavioral Development, 19, 851-869
  69. Nolen-Hoeksema, S., Girgus, J. S., & Seligman, M. E. P.(1992). Predictions and consequences of childhood depressive symptoms: A 5 year longitudinal study. Journal of Abnormal Psychology, 101, 405-422 https://doi.org/10.1037/0021-843X.101.3.405
  70. Petersen, A. C., Kennedy, R. E., & Sullivan, P.(1991). Coping with Adolescent. In Colten, M. E. & Gore, S.(Eds.). Adolescent stress(pp. 93-110). N.Y
  71. Patterson, C. J., Kupersmith, J. B., & Griesler, P. C.(1990). Children's perceptions of self and of relationships with others as a function of sociometric status. Child Development, 61, 1335-1339 https://doi.org/10.2307/1130746
  72. Rutter. M.(1991). Age change in depression disorders: some developmental considerations. In J. Garber & K. A. Dodge(Eds.). The Development of Emotion Regulation and Dysregulation(pp. 273-300). Cambridge: Cambridge University Press
  73. Rutter, M.(1983). Stress, coping, and development: Some issues and some question. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 22, 323-356 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1981.tb00560.x
  74. Seligman, M. E., Peterson, C., Kaslow, N. S., Tanenbaum, R. L., Alloy, L. B., & Abramson, L. Y.(1984). Attributional style and depressive symptoms among children. Journal of Abnormal psychology, 93, 23-238
  75. Shields, A. & Cicchetti, D.(1995). The development of an emotion regulation assessment battery: Reliability and validity among at-risk grade school children. Poster presental at the Society for Research in Child Development. Indianapolis, IN
  76. Tolan, P. H., Gorman-Smith, D., Henry, D., Chung, K., & Hunt, M. (2002). The relation of patterns of coping of Inner-city youth to psychopathology Symptoms. Journal of Research on Adolescence, 12(4), 423-449 https://doi.org/10.1111/1532-7795.00040
  77. Thompson, R.(1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52 https://doi.org/10.2307/1166137
  78. Werner, E. E. & Smith, R. S.(1992). Overcoming the odds. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press
  79. Windle, M. & Windle, R. C.(1996). Coping strategies, drinking motives, and stressful life events among middle adolescents : Associations with emotional and behavioral problems and with academic function. Journal of Abnormal Psychology, 105, 551-560 https://doi.org/10.1037/0021-843X.105.4.551
  80. Wolchik, S. A., Wilcox, K. L., Tein, J. Y., & Sandler, I. N.(2000). Maternal acceptance and consistency of discipline as buffers of divorce stressor on children's psychological adjustment problems. Journal of abnormal child psychology, 28(1), 87-95 https://doi.org/10.1023/A:1005178203702
  81. Yarcheski A. & Mahon, N. E.(1986). Perceived stress and symptom patterns in early adolescence: The role of mediating variables. Research in Nursing and health. 9, 289-297 https://doi.org/10.1002/nur.4770090406