A Comparative Study on the Constructivism and the Structuralism as the Educational Methods

교육방법으로서의 구성주의와 구조주의의 비교연구

  • 서진원 (전북대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

I studied in this paper on the comparative study between the constructivism and the structuralism as the educational methods. On the constructivism in educational methods they say that knowledge is constructed subjectively by person individually(cognitive constructivism) or by persons reciprocally in the society(social constructivism). On the structuralism in educational methods they say that knowledge(structure) is in the closed-end text objectively and person pursue and identify this objective knowledge in the closed-end text. But on the post-structuralism(neostructuralism) they say that the text is not closed-ended but open-ended. So constructivism is consistent with post-structuralism. Education include application of knowledge and awareness of knowledge on my opinion. Education on application of knowledge is more important in this knowledge based society. Constructivism connote the application of knowledge in the education. School library media center and media specialist(teather-librarian) are essential elements of this application of knowledge in the education.

학교교육에서 구성주의는 학습자에게 지식이 전달 될 때 학습자의 경험과 능력이 전달된 지식에 응용되어 새로운 주관적 지식이 구성된다고 주장한다. 객관적 지식의 존재는 부정된다. 인지적 구성주의는 개인의 인지적 능력에 의한 주관적 지식의 구성을 말하며, 사회적 구성주의는 학교사회에서 학습자들의 상호작용에 의한 지식의 구성을 말한다. 즉 전자는 지식구성의 주체가 개인이며, 후자는 사회이다. 구조주의는 지식정보자료의 text에서 기존지식의 구조를 분석 파악한다. 구조주의는 text에서 지식을 전제하며 객관적 구조(지식)을 분석 파악하는 것으로 구성주의의 주관적 지식의 응용과는 차이가 있다. 그러나 후기구조주의에서는 text를 완결된 것이 아닌 열린 체계로 보고 지식의 구조를 파악하기 때문에 구성주의와 상통하게 된다. 교육을 지식의 기억(이해)과 지식의 응용이라고 할때 구성주의는 지식의 응용에 해당하고 구조주의는 지식의 기억(이해)에 해당한다. 본 논문에서는 교육방법의 측면에서 구조주의와 구성주의의 특성을 비교하고 학교도서관의 역할이 구성주의 교육방법에 필수적임을 규명하였다.

Keywords

References

  1. 강인애 등. 구성주의 교육학. 교육과학사, 2002.
  2. 서진원. “구성주의 학습기법의 발전방안으로서의 학교도서관에 관한 연구.” 한국도서관.정보학회지, 제38권, 4호(2007. 12).
  3. 소두영. 구조주의. 대우학술총서 인문사회과학. 민음사, 1984.
  4. 이홍우. 교육의 개념. 문음사, 2000.
  5. 이홍우. 교육의 목적과 난점. 교육과학사, 2000.
  6. 한국교육개발원. 교육통계연보 2009. [인용 2009. 11. 19].
  7. AASL. Standards for the 21st-Century Learner, 2007. [cited 2009. 11. 06].
  8. Donham, J. Graduating students who are not only learned but also learners. In E. Rosenfeld & D. V. Loertscher(Eds.), Toward a 21st century school library media program (pp.210-217). Lanham, MD : Scarecrow Press, 2007.
  9. Fosnot, Catherine Twomey et al., 구성주의 이론, 관점, 그리고 실제. 조부경 외 편역. 양서원. 2001.
  10. Frank, Manfred. 신구조주의란 무엇인가. 김윤상 역. 인간사랑. 1998.
  11. Groot, Joanne De and Jennifer Branch. Solid Foundations : A Primer on the Crucial, Critical, and Key Roles of School and Public Libraries in Children's Development. Library Trends, vol.58, no.1(Summer 2009).
  12. IASL, IASL Policy Statement on School Libraries. [cited 2009. 10. 17].
  13. Kneller, George F. Movements of Thought in Modern Education. John Wiley & Sons, Inc., 1984.
  14. Spivey, N. N. 구성주의와 읽기.쓰기. 신헌재 등 역. 도서출판박이정. 2004.