애니메이션의 환상성과 리얼리티에 대한 연구

A Study on the Fantastic and Reality in Animation

  • 이윤희 (동덕여자대학교 미디어디자인)
  • 발행 : 2007.12.31

초록

환상이 현실과 반대되는 영역이라는 생각은 널리 퍼져 있는 오해로서, 사실 환상은 현실과 밀접한 공생관계를 가진다. 환상은 상식적인 사람들이 생각하는 리얼리티의 범위를 벗어나 있으되, 일종의 대안적 리얼리티로 인정할 수 있는 수준을 넘어갈 정도로 벗어나지는 않아야 하기 때문에, 현실은 환상의 출발점이며 끊임없는 참조대상이다. 애니메이션도 마찬가지로, 애니메이션이 보여주는 환상의 세계 역시 리얼리티를 기반으로 하였을 때만 성립된다. 비현실성의 힘은 현실성과의 대조에서 나오며, 애니메이션이 관객을 매혹시키는 힘은 비현실성과 현실성, 비사실성과 사실성 사이의 끊임없는 진동에서 나온다.

Animation techniques that can freely create any movement of color and shape produce strong attraction by visualizing fantasy. Like animation, fantasy is often misunderstood that it has nothing to do with reality, but it is not the case. Fantasy introduces a little confusion in our symbolic order by reorganizing elements from reality and commonness. This confusion, which becomes desire, induces attraction. However, the confusion beyond our comprehension creates total chaos in which we cannot be interested. Attraction happens only when the introduced confusion is far less than the total symbolic order which has already been established. The images of animation are neither completely mundane to us nor beyond our comprehension; thus, animation produces attraction by offering us images that stimulate our unconscious desire.

키워드