Course Embeded Program Outcome Assesment-Based on the Exams and the Reports

교과목 성취도에 근거한 학습성과의 평가 -시험과 보고서를 위주로

  • Park, Yoon-Kook (Department of Chemical System Engineering, Hongik University)
  • 박윤국 (홍익대학교 화학시스템공학과)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

Although it has taken some time to apply the accreditation system in Korea, most programs have a very difficult time in assessing program outcomes, one of the most important standards in accreditation. The major purpose of this work is to suggest a method, so called course embedded assessment, by which to assess a course that includes several program outcomes. The course was evaluated based on student performance on each exam taken in the course as well as a report submitted by the students. The course embedded assessment provides not only an effective tool by which to assess course-set program outcomes, but also allow the instructor to follow up and/or modify the course material to be offered in next semester.

공학인증을 시행한 지 적지 않은 시간이 흘렀음에도 인증에 가장 중요한 요소들 중의 하나인 학습성과의 평가에 대한 평가도구 개발은 대부분의 프로그램들이 가지는 어려움들 중의 하나이다. 본 연구에서는 이의 한 방편으로 교과목과 학습성과의 연관성에 근거하여 해당 교과목이 어떤 학습성과를 성취할 수 있는지의 여부를 정한 후, 한 학기동안 해당 교과목을 수강한 학생들이 치룬 시험과 제출한 보고서를 근거로 하여 학습성과를 정량적으로 평가하는 방법을 보여준다. 또한 학기말에 해당 교과목 담당교수가 작성하여야 할 CQI보고서의 작성 예를 통하여 이에 대한 즉각적이고 효과적인 학습성과의 방법에 관하여 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 공인원 (2003). ABET Faculty Workshop for Emerging Accreditation Systems And for Outcomes and Assessment. Workshop 2003.11.18-20. 고려대학교
  2. 김주후(2003). 디자인 프로젝트의 적용과 평가. 공학교육연구, 6(1), 15-21
  3. 채수진. 황성호(2005). 프로젝트 학습을 적용한 공학컴퓨터프로그래밍 수업효과연구. 공학교육연구,8(3), 57-68
  4. KEC2000. KEC2005 (2006). 공학교육인증 설명회. 연세대학교