Development of Creative Design Coursework in Industrial Engineering - Focus on the Product Family Design

산업공학에서의 창의설계 교육 사례연구 - 제품가족디자인을 중심으로

  • Kim, Tai-Oun (Kyungsung University, Department of Industrial Engineering) ;
  • Yang, Seong-Min (Kyungsung University, Department of Industrial Engineering) ;
  • Kim, Hee-Bok (Kyungsung University, Department of Education)
  • 김태운 (경성대학교 공과대학 산업공학과) ;
  • 양성민 (경성대학교 공과대학 산업공학과) ;
  • 김희복 (경성대학교 문과대학 교육학과)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The objective of this study was to propose a new framework for the creative engineering in the product family design coursework. The idea of product family design is a good solution to fulfill customer's requirements and to respond quickly for the technology change. Mass customization based on product family and product platform is a new paradigm with variety and customization through flexibility and quick responsiveness. In this study, the subjects of product family, product platform, product family map, platform leveraging strategy, morphological matrix and module based product family design were reviewed and presented. A new idea generation scheme utilizing SCAMPER method was combined with the morphological matrix approach. For the effective product family and platform design, creative efforts and approaches were utilized and implemented in the coursework process. This will help students to develop creative thinking and approaches in the engineering problem solving.

본 연구의 목적은 제품가족 디자인 과목을 사례로 하여 교과과정을 재구성하고 실제 교육을 실현한 내용을 소개함으로써 산업공학에서 창의공학 설계 및 교육의 모형과 그 가능성을 을 제시하는 데 있다. 수시로 변하는 고객요구와 모델의 다양화 및 기술의 변화는 제품의 맞춤 생산과 시장 및 고객에 따른 차별화를 필요로 하며 이를 위해서 플랫폼에 기초한 제품가족 개념을 이용한 대량 맞춤화 (Mass customization)의 적용이 아주 중요하다. 제품가족이란 공통의 특성, 구성품과 서브시스템을 공유하는 상호 연관된 일련의 제품으로서 다양한 시장 분야를 충족시킨다. 제품가족의 모델링은 효과적인 제품의 개발과 제품 플랫폼 및 공통 부품과 기능을 개발하는데 아주 중요한 분야이며 학생들의 창의적인 노력이 필수적이다. 본 연구에서는 이러한 목적을 위해서 개발된 교육과정을 창의 설계의 관점에서 교육하고, 실습을 통해서 학생들의 교육의 만족도 및 그 수업 참여도를 높임으로써 변화된 공학교육의 새로운 방향을 제시해 보고자 한다.

Keywords

References

  1. 박강, 김병재, 장혁수, 김영욱, 박용원(2005). 창의공학, 인터비젼
  2. Bruner, J. S.(1997). The Culture of Education, Harvard University Press
  3. Kota, S., Sethuraman K. and Miller, R.(2000). A metric for evaluating design commonality in product families, Journal of Mechanical Design, December, 122, 403-410 https://doi.org/10.1115/1.1320820
  4. Meyer, M. H. and Lehnerd, A. P.(1997). The power of product platform, The Free Press, New York, NY
  5. Simpson, T. W., Maier, J. R. and Mistree, F.(2001). Product platform design: Method and application. Research Engineering Design, 13, 2-22 https://doi.org/10.1007/s001630100002
  6. Ulrich, K.(1995). The role of product architecture in the manufacturing firm, Research Policy, 24, 419-440 https://doi.org/10.1016/0048-7333(94)00775-3
  7. Ulrich, K. and Eppinger, S.(2000). Product design and development, 2nd edition, McGraw-Hill, New York