A Study on Pursuing Benefit and Satisfaction at Casual and Official Wear of Fashion Outlet Users

패션아울렛 소비자의 캐주얼 및 정장 의류제품 추구혜택과 만족도 연구

  • Park Hye Won (Dept. of Fashion Design, Osan College) ;
  • Park Ju Hyung (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University)
  • 박혜원 (오산대학 패션디자인과) ;
  • 박주형 (이화여자대학교 의류직물학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

This study was to examine the factor structure of pursuing benefit and satisfaction at casual and official wear, to analyze the differences of pursuing benefit, satisfaction, and clothing purchase behavior among the consumer groups segmented by store pursuing benefits, and to provide useful information for establishment of marketing strategies. The subjects were 500 female consumers experienced in purchasing clothes at fashion outlet stores. A total of 500 questionnaires were analyzed with $X^2$-test, ANOVA, factor analysis and Duncan's multiple range test. The results were as follows: 1. Pursuing benefit and satisfaction at casual wear and official wear were composed of 5 factors. 2. Pursuing benefit and satisfaction at casual and offcial wear, and clothing purchasing behavior variables such as informants, frequency of purchase, shopping time, and average monthly expenditure on clothes were significantly different among the 3 segmented groups. Product pursuing group was shown to seek higher level of esthetic feeling, suitability for self image and body, fsshion and symbolic meaning of brand than other groups in casual and official wear and to be most satisfied at symbolic meaning of brand, social recognition, and practicality in casual wear of outlet and at suitability and social recognition in official wear of outlet. Store convenience pursuing group was shown to seek higher level of suitability for self image and body, quality, and practicality than other groups in casual and official wear and to be most satisfied at quality and practicality in casual wear of outlet and at practicality and suitability in of cial wear of outlet. Price pursuing group was shown to seek and to be most satisfied at practicality in casual and official wear of outlet.

Keywords

References

  1. 고애란, 진병호. (1995). 상설할인매장애고 소비자의 구매성향, 상점속성 중요도 및 정보원 이용연구. 한국의류학회지.19(1), 104-114
  2. 구로공단 아울렛 단지로 부상. (2002, 1). Fashion biz
  3. 김현숙. (1991). 패션점포의 이미지에 따른 유형화 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 김혜원 (1996). 소비자의 의복관여도와 의복만족도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  5. 박현희 (1997). 상설할인 애고소비자의 귀매행동. 경북대학교 대학원 석사학위 논문
  6. 박혜원, 박주형, 임숙자. (2004). 패션아울렛 점포에 대한 추구혜택과 만족도 연구. 한국의류학회지, 28(7)
  7. 박혜원, 임숙자 (2000). 20대 여성정장의류의 편익과 상표 이미지에 관한 연구. 제 l보: 20대 직장여성이 정장의류 에서 추구하는 편익 및 편익세분화에 따른 의복 행동연구를 중심으로. 한국의류학회지: 24(6), 787-798
  8. 신정혜 (2001). 의류제품유형과 상황에 따른 점포혼합애고 에 관한 연구. 한양대학교 대학원 석사학위 논문
  9. 안광호, 황선진, 정찬진. (1999). 패션마케팅. 수학사
  10. 이광종.(1998). 지금은 가격파괴시대. 한국체인스토어협회, 80-91
  11. 이미현, 박성은, 임숙자. (1995). 아울렛스토어의 효율적인 활용방안에 관한 연구. (I) 아울렛스토어의 설태조사 및 소비자조사를 중심으로. 복식문화연구, 3(2)
  12. 이성아. (2001). SPA 캐주얼 브랜드 이용 소비자의 의복쇼핑성향과 의복만족도-여대생을 중심으로-. 이화여자대학교 대학원석사학위논문
  13. 이학식, 안광호. (1992). 소비자행동 마케팅전략적 접근. 서울 법문사
  14. 임경복.(1997). 인지적, 평가적 자아개념이 의복행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 21 (4), 740- 749
  15. 임경복.(1998). 의복구매시 정보탐색활동에 관한 연구., 한국의류학회지, 22(1)
  16. 임숙자, 김선희 (1998). 의류유통업태의 점포이미지의 의복 만족도에 관한 연구., 한국의류학회지, 23(2), 185-195
  17. 전국 아울렛 상권이 꿈틀거린다. (2001, 6). Fashion biz
  18. 진병호, 고애란. (1996). 상설할인매장 유형별 애고 소비자 의 특성 연구. 대한가정학회지, 33(1),61-69
  19. 최성주.(2000). 의복만족의 과정과 결정요인. 이화여자대학 교 대학원 박사학위 논문
  20. 패션아울렛 신사가지 뜨겁다. (2001, 12). Fashionbiz, 257-259
  21. Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York: The Free Press, 118-120
  22. Green, P. E., Wind, Y & Jain, A. K. (1972). Benefit bundle analysis. Journal ofMarketing Research, April, 31-36
  23. Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer based brand equity. Journal of Marketing, 57, 1-22
  24. Kotler. (1996). Marketing management: Analysis, planning, implantation and control (9th ed.). Prentice-Hall
  25. Peter, J. P. & Olson, J. C. (1987). Consumer behavior: Marketing strategy perspectives. Irwin Inc, p. 150
  26. Shim, S., & Bickle, M. C. (1994). Benefit segments of the female apparel market: Psychographies, shopping orientation and demographics. Clothings & Textiles Research Journal, 12(2), 1-12 https://doi.org/10.1177/0887302X9401200201