DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Future Development of Statistics Departments : Installing Teacher-training Course

통계학과 발전방향에 대한 고찰 : 교직과정을 중심으로

  • Chung Sung Suck (Division of Mathematics and Statistics Infomatics, Chonbuk National University) ;
  • Sohn Joong-Kweon (Department of Statistics, Kyungpook National University) ;
  • Lee Sang Bock (Department of Information and Statistics, Catholic University of Daegu)
  • 정성석 (전북대학교 수리통계학부) ;
  • 손중권 (경북대학교 통계학과) ;
  • 이상복 (대구가톨릭대학교 정보통계학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

Present situation for statistics departments is in crisis in the view point of decreasing numbers of departments and difficulty in receiving good quality highschool graduate students. In this paper; we study the various ways of developing statistics department. Especially after the foreign exchange crisis in 1997, the preference for the teaching jobs in highschool is increasing drastically, the installment of teacher-training course is regraded as one of several crucial ways to get good highschool graduates and to complete with other majors at the same time.

현재 통계학과의 수가 급격히 감소하고 있으며 우수한 학생들의 유치가 매우 어려워지는 상황에서 본 연구에서는 통계학과의 발전방향에 대해 다양한 관점에서 연구해 보았다. 특히 외환부족 사태 이후 교직에 대한 선호도가 높아지고 또 7차 교육과정에서 통계 교육이 강화되는 시점에서 통계학에 대한 교직과정을 확대하는 방안 또한 알아보았다. 어느 하나 쉬운 것이 없지만 모두의 다양한 노력이 전제되어야만 더 나은 미래를 만들어 갈 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 안정용, 한경수, 최숙희 (2004). 지방대의 위기 속에서 통계학과는 살아남을 수 있는가?, <응용통계 연구>, 17, 359-371
  2. Friedman, J. H.(1997). Data mining and statistics: what's the connection?, Computing Science and Statistics. Proceedings of the 29th Symposium on the Interface, 3-9