중학교 과학수업에서 문제중심학습이 창의력에 미치는 효과

The Effect of Problem-Based Learning on Student's Creativity in Middle School Science Class

  • 오희진 (부산교육대학교 과학교육과) ;
  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 이용섭 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Oh, Hee-Jin (Department of Science Education, Busan National University of Education) ;
  • Kim, Sang-Dal (Department of Earth Science, Busan National University) ;
  • Lee, Yong-Seob (Department of Earth Science, Busan National University)
  • 발행 : 2005.02.01

초록

과제중심학습이 교사가 학습자에게 전달해야 할 지식을 미리 정한 순서에 따라 차례로 제공하는 학습이라면. 문제중심학습(PBL)은 구성주의의 상대론적 인식론에 따른 학습자의 문제해결능력의 활용에 관심을 둔 학습양식이다. 본 연구에서는 문제중심학습은 학습과정을 자율적 학습과정과 구분하여 이를 적용하였으며 이를 통하여 창의력에 미치는 효과를 알아보았다. 창의력은 관련분야에 실재하는 복잡하고 비구조적인 문제들을 자신의 두뇌 속에 이미 존재하는 지식이나 축적된 경험을 바탕으로 새롭고 유용한 결합을 이루어 내고, 그것에 기초하여 판단을 내리는 능력으로 보고, 본 연구에서는 이를 창의적 성향과 기능면에서 분석하였다. 본 연구 결과, 문제중심학습(PBL)은 통계적으로 유의수준 .05에서 창의력 신장에 긍정적인 효과를 보이고 있는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to identify the effect of Problem-Based Learning on Student's Creativity Ability in Middle School Science Class. The experimental group had Problem-Based Learning classes for six weeks and control group had traditional inquiry instruction for the same period. The results of this study presents that Problem-Based Learning is significantly effective for the improvement of creative skills test and creative tendencies. And PBL group student's had positive thinking for PBL. It's not easy to generalize these results because of many different variables. but the results suggests that teachers should make an effort to improve student's creativity applying Problem-Based Learning. And it's necessary to develop many kinds of problems and teacher's instruction method to enrich creativity in the process of Problem-Based Learning.

키워드

참고문헌

  1. 김경희, 2001, 문제중심학습이 아동의 비판적 사고력에 미치는 효과, 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 42 p
  2. 김상달.이용섭.김종희, 2004, 고등학교 지구과학 수업에서 ICT 활용 수업자료의 효과, 한국지구과학회지, 25 (5), 2004, 336-347
  3. 김상달.김종희.정희경, 2003, 단순화 조건법을 이용한 지질연대 분야의 학습자료 개발과 그 효과, 한국지구과학회지, 2003, 24 (6), 495-507
  4. 김영채, 2003, 한국판 TTCT(도형) 검사. 중앙적성연구소, 3 p
  5. 박금자, 2002, 중년여성의 우울 구조모형. 여성건강간호학회지, 8 (1), 69-84
  6. 박종선, 1998, 네트웍기반의 교수-학습을 위한 가상학습지원시스템 플렛폼 설계. 교육공학연구, 14 (1), 71-96
  7. 이혜강, 1998, 중학교 과학수업에서 예측-관찰-토론 학습의 효과. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문, 11 p
  8. 최민성, 1997, 토의식 학습이 수학적 성취도와 문제해결력에 미치는 효과 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문, 52 p
  9. Barrows, H. and Myers, A., 1993, Problem based learning in secondary schools, Unpublished monograph, Springfield, IL : Problem Based Learning Institute, Lanphier High School, and Southern Illinois University Medical School
  10. Black, P., Osborne, J., Smith, M, and Meadows, J., 1990, Young children's (7-11) ideas about light: 한영 오개념 세미나 발표 유인물. 한국교원대학교, 42 p
  11. Champagne, A. B., Gunstone, R. F. and Klopfer, L. E., 1982, Congnitive Research and Design of science instruction, Educational psychologist, 17 (1), 31-53 https://doi.org/10.1080/00461528209529242
  12. Delisle, R., 1997, How to use problem-based learning in the classroom. Alexandria, Virginia USA: Association for the Supervision and Curriculum Development, 71-84
  13. Driver, R. and Oldham, V., 1986, Constructivist approach to curriculum development in science, Studies Science Education, 13, 105-221 https://doi.org/10.1080/03057268608559933
  14. Duffy, T. M. and Jonassen, D, H., 1991, Constrctivism: New implication for instrctional technology. Educational Technology, 31 (5), 7-11
  15. Illinois Mathematics and Science Academy(IMSA), 1999, What is the relationship between problem-based learning and other instructional approaches? [Online]. Avaiable: http://www,imsa,edu/team/cpbl/whatis/matrix/matrix2.html
  16. Jonassen, D. H., 1991, Objectivism versus constrctivism: Do we need a new philosophical paradigm? Educational Technology Research and development, 39(3), 5-14
  17. Needham, R., 1987, Teaching Stategies for developing understanding in science, Center for Studies in Science and Mathmatics Education: The University Leeds, 7 p
  18. Torrance, E. P., 1963, Toward the more humane education of gifted children, Gifted Child Quarterly, 7, 135-145 https://doi.org/10.1177/001698626300700401
  19. Urban, K. K., 1990, Recent treads in Creativity: Research and theory, Western European Journal for High Ability, 1, 99-113 https://doi.org/10.1080/0937445900010114