A Study on Normative Expectation of Emotional Process in Children′s Tectbooks of the Chosen Dynasty(II)

조선시대 아동교육용 문헌에 나타난 정서과정에 대한 구범적 기대(II)

  • 신양재 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

The purpose of this study was to explore the normative expectations of positive emotions such as happiness and pride in Korean culture by analyzing the children's textbooks in the Chosen Dynasty period. The method of this study was document analysis and the materials for analysis were 'Dongmongsensp', 'Gyukmongyogyul', 'Myungimbogam', and 'Sohak', that were the textbooks for children's education and invoked the ethics of individual life based on Confucianism. The analysis was focused on the antecedent events, emotional consequences, and emotional regulation in the emotional process of happiness and pride. According to the analysis, happiness was caused by the accomplishment of cultural tasks such as supporting parents, observing laws, being moderate, improving oneself with reading good books, and modeling good deeds, as well as parents' love, which had desirable consequences. Hence, the emotional regulation was to enhance happiness, but far as immoderate experience of happiness, the regulatory rule was expected to suppress it. Also, the antecedents of pride were those demonstrating to have power or occupying a high social position, and the consequences of pride led to self-destruction, and pride was therefore not allowed to be expressed. Consequently, happiness was enhanced because it motivated individuals to accomplish cultural tasks of interdependence, whereas pride was inhibited because it tended to disengage self from social connectedness.

Keywords

References

  1. 강희연, 강문희(1999). 유아의 부정적 정서에 대한 부모의 반응유형, 유아의 대처반응 및 또래수용간의 관계 연구. 아동학회지, 20(3), 171-182
  2. 김정민, 유안진(2003). 과제난이도에 따른 4세와 7세 아동의 자부심과 수치심 표현. 아동학회지, 24(6), 33-46
  3. 문미옥, 류칠선(2000). 소학에 나타난 아동교육론. 아동학회지, 21(1), 215-234
  4. 박영애, 최영희, 박인전(2000). 아동의 정서지능과 자아존중감의 특성 및 상호관계. 아동학회지, 21(3), 5-23
  5. 박혜경, 박성연(2002), 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절능력과 공격성과의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-96
  6. 성백효 譯註(1992). 童夢先習 擊蒙要訣. 서울: 전통문화연구회
  7. 성백효 譯註(1992) 明心寶鑑 서울: 전통문화연구회.
  8. 성백효 譯註(1993) 小學集註 서울: 전통문화연구회
  9. 손인수 (1993). 한국교육사. 서울: 문음사
  10. 신양재(2004a). 소학에 나타난 자의 개념적 표상에 관한 연구. 대한가정학회지, 42(1), 197-227
  11. 신양재(2004b). 조선시대 아동교육용 문헌에 나타난 정서과정에 대한 규범적 기대(I). 대한가정학회 심사중
  12. 우남희(1999). 조선시대 아동용 교재들 속에 나타난 정서지능. 아동학회지, 20(1), 3-14
  13. 우수경, 최기영(2002). 성별에 따른 유아의 정서능력과 관련 변인간 구조분석. 아동학회지, 23(6), 15-32
  14. 유영희(1989). 조선시대 교훈서를 통해본 자녀양육-동몽선습, 격몽요결, 사소절, 고암가훈을 중심으로-. 중앙대학교 박사학위논문
  15. 유점숙(1992). 조선시대 동몽교육의 방법적 원리. 아동학회지. 13. 113-128
  16. 유홍렬 監修(1992). 한국사대사전. 대구: 고려출판사.
  17. 이가원, 권오돈, 임창순 監修(1982). 한한대사전. 서울: 동아출판사.
  18. 이강이, 성미영(2003). 유아의 정서지식과 대인간 문제해결전략 -시설보호 유아와 일반 유아의 비교-. 아동학회지, 24(1), 33-45
  19. 이정덕, 송순(1993). 소학에 나타난 동몽기 예절교육에 관한 연구. 대한가정학회지, 31, 157-168
  20. 이주리(2002). 아동의 정서지능과 관련 변인들에 관한 연구. 아동학회지, 23(5), 65-78
  21. 이지선, 유안진(1999). 분노 및 슬픔 상황에서 아동의 정서조절동기와 정서조절전략. 아동학회지. 20(3). 123-137
  22. 이지선, 정옥분(2002). 부모의 정서표현 수용태도와 유아기 자녀의 정서지능과의 관계. 아동학회지, 23(1), 17-35
  23. 이혜련, 최보가(2002) 학령전 아동의 정서이해와 부모의 정서표현성 및 아동정서수용태도와의 관계. 대한가정학회지, 40(10), 103-112
  24. 이승희 編著(1982), 국어대사전. 서울: 민중서림
  25. 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절능력과 또래 유능성간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124
  26. 임희수, 박성연(2002). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54
  27. 정순목(1983). 한국교육사상연구. 서울: 집문당
  28. 정현희(2002). 아동의 정서지능과 스트레스와의 관계. 대한가정학회지, 40(7), 25-39
  29. 홍희영, 이 영(2003). 정서유발맥락이 영아의 미소 얼굴표정에 미치는 영향. 아동학회지, 24(6) 15-31
  30. 황혜정, 김경희(1999). 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 관한 연구. 아동학회지. 20(3), 139-151
  31. Barrett, K. C. (1998). A functionalist perspective to the development of emotions. In M.F. Mascolo, & S. Griffin(Eds.), What develops in emotional development?(pp.109-133). NY: Plenum Press
  32. Campos, J., Campos, R., & Barrett, K. C. (1989). Emergent themes in the study of emotional development and emotional regulation. Developmental Psychology, 25, 394-402 https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.394
  33. Denham, S. A. (1998). Enotional development in young children. NY: The Guilford Press
  34. Eid, M., & Diener, E. (2001). Norms for experiencing emontions in different cultures: Inter-and interanational differences. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 869-885 https://doi.org/10.1037/0022-3514.81.5.869
  35. Fiedler, K., & Bless, H. (2000). The formation of beliefs at the interface of affective and cognitive processes. In N. H. Frijda, A. S. R. Manstead, S. Bem(Eds.), Emotions and beliefs: How feelings influence thoughts(pp. 144-170). Cambridge: Cambridge University Press
  36. Frijda, N. H. (1993). The place of appraisal in emotion. Cognition and Emontion, 7, 357-387 https://doi.org/10.1080/02699939308409193
  37. Frijda, N. H., & Mesquita, B. (1998). The analysis of emotions: Dimensions of variation. In M. F. Mascolo, & S. Griffin(Eds.), What decelops in emotional development?(pp. 273-295). NY: Plenum Press
  38. Griffin, S., & Mascolo, M. F. (1998). On the nature, development, and functions of emotions. In M.F. Mascolo, & S. Griffin (Eds.), What develops in emotional development?(pp. 3-27). NY: Plenum Press
  39. Jenkins, J. M., & Ball, S. (2000). Distinguishing between negative emotions: Children's understanding of the social-regulatory aspects of emotion. Cognition and Emotion, 14, 261-282 https://doi.org/10.1080/026999300378969
  40. Lewis, M. (1999). The role of the self in cognition and emotion, In T. Dalgleish & M. J .Power (Eds.). Handbook of cognition and emotion(pp. 125-142). NY: John Wiley & Sons
  41. Lutz, C. (1987). Goals, events, and understanding in Ifaluk emotion theory. In D. Holland, & N. Quinn (Eds). Cultural models in language and thought(pp. 112-148). Cambridge: Cambridge University Press
  42. Markus, H. R. Kitayama, S. (1991). Culture and the self: implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253 https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
  43. Mastumoto, D. (2000). Culture and pstchology: People around world, 2th. CA: Wadsworth
  44. Mesquita, B., Frijda, N. H. (1992). Cultural Variations in emotions: A review. Psychological Bulletin, 112, 179-204 https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.2.179
  45. Oatley, K. (2000). The sentiments and beliefs of distributed cognition. In N. H. Frijda, A. S. R. Manstead, & S. Bem (Eds.), Emotions and beliefs: How feelings influence thoughts(pp. 78-107). Cambridge: Cambridge University Press
  46. Roseman,I. J., Antoniou, A. A., & Jose, P. E. (1996). Appraisal determinants of emotions: Constructing a more accurate and comprehensive theory. Cognition and Emotion, 10, 241-277 https://doi.org/10.1080/026999396380240
  47. Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. NY: Guilford
  48. Scherer, K. R. (1999). Appraisal theory. In T. Dalgleish & M. J. Power (Eds.). Handbook of cognition and emotion(pp. 637-663). NY: John Wiley & Sons
  49. Smith, C. A., Ellswell, P. C. (1985). Patterns of cognitive appraisal in emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 813-838 https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.4.813
  50. Super, C. M., & Harkness, S. (1998). The decelopment of affect in infancy and early childhood. In M. Woodhead, D. Faulker, & K. Littleton (Eds.), Cultural worlds of early childhood, (pp. 34-47). NY: Routledge
  51. Tangney, J. P. (1999). The shelf-conscious emotions: shame, guilt, embarrassment and pride. In T. Dalgleish & M. J. Power (Eds.). Handbook of cognition and emotion(pp. 541-568), NY: John Wiley &Sons